Nämä stressin oireet kannattaa ottaa vakavasti

Onko sinulla vaikeuksia keskittyä tai eikö uni tule iltaisin? Tilapäinen stressi on yleensä harmitonta, mutta pitkittyneen stressin oireisiin kannattaa reagoida ennen kuin tilanne pahenee.

Nainen pitelee päätään tuskaisen näköisenä

Tilapäinen stressi ei ole vaarallista vaan saattaa suorastaan parantaa suorituskykyä. Jos stressin oireet eivät kuitenkaan tunnu helpottavan, kannattaa tilanteeseen reagoida. Listasimme viisi oiretta, jotka saattavat kieliä siitä, että stressi on syvenemässä uupumukseksi tai masennukseksi.

Painaako stressi? Listasimme 5 tyypillistä stressioiretta, jotka kannattaa ottaa vakavasti.

Uniongelmat

Univaikeudet voivat ilmetä joko unettomuutena tai liiallisena nukkumisena, joka ei kuitenkaan virkistä oloa. Uupumuksesta voi kertoa myös jatkuva väsymys, johon uni tai tauot eivät enää tepsi.

Ruokahalun muutokset

Myös tavallisesti poikkeva ruokahalu voi kertoa stressin olevan pahenemassa: joko ruoka ei maistu enää entiseen tapaan tai pahimmillaan lainkaan, tai ruokahalu kasvaa selvästi, vaikka energian kulutus pysyy ennallaan.

Tunnetko muistisairauden ensimmäiset oireet?

Fyysiset kivut

Etenkin masennus voi oireilla myös fyysisinä kipuina, tyypillisesti esimerkiksi vatsa- ja pääkipuna. Stessi voi vaikuttaa myös suoliston toimintaan.

LUE MYÖS: Meditaatio vasta-alkajille – näin pääset alkuun

Hengitysvaikeudet

Pinnallinen ja nopea hengitys voi olla stressin ja ahdistuksen oire. Mieltä ja oloa voi koettaa rauhoittaa hengittämällä tietoisesti syvään aina vatsaan asti.

LUE MYÖS: Stressioireet – 30 oiretta, joita kannattaa tarkkailla

Keskittymisvaikeudet

Pitkittynyt stressi ja uupumus saattaa aiheuttaa myös keskittymis- ja muistamisvaikeuksia, jolloin arkisetkin asiat voivat unohtua ja ongelmien ratkaisu tuntua vaikeammalta.

Huom! Jos epäilet uupumusta tai masennusta, kannattaa apua hakea mieluummin välittömästi kuin jäädä seuraamaan, paheneeko tilanne.

Kiire ei vielä yksin tarkoita, että stressi uhkaisi. Mutta mistä tietää, onko jo stressaantunut? Testimme kertoo vastauksen.

No nyt on yksinkertaista elää terveellisesti!

KUNTO PLUSsan keskeisin tavoite on tehdä terveellisistä elämäntavoista helppoja toteuttaa. Tätä tavoitetta silmälläpitäen olemme uudistaneet nettitarjontamme niin, että se sisältää välineet ja kannustusta hyvinvointia edistävään elämäntapaan nyt ja aina.
Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla
  • Suosikit kätevästi saataville omalle sivulle

Juuri nyt: Kokeile 30 vrk ilmaiseksi


Newsletter background