7 hyvää syytä hidastaa välillä tahtia

Kun työt kasaantuvat ja aikataulut kiristyvät, paineen alla tulee helposti myös kiristettyä tekemisen tahtia entisestään. Jatkuva kiirehtiminen on kuitenkin myrkkyä niin aivoille kuin kehollekin. Stressi voi vaikuttaa elämään yllättävän monin tavoin.

Stressaantunut nainen pitelee päätään kirjoituspöydän ääressä.

HILJENNÄ VAUHTIA – Kehosi ja aivosi eivät ole koneita. Jos kiirettä alkaa olla liikaa, hiljennä tahtia. Se kannattaa.

© iStock

Kun työssä ja arjessa tehtävien asioiden lista vain pitenee ja aikataulut kiristyvät, moni yrittää sinnikkäästi lisätä vauhtia tai tehdä entistä useampaa asiaa samaan aikaan.

Tämä kuitenkin usein vain heikentää keskittymisja suorituskykyä sekä jaksamista.

Stressin aiheuttama hälytystila vaikuttaa niin aivoihin kuin muuhunkin elimistöön, ja siitä kärsivät niin muisti, mieliala kuin ihmissuhteetkin.

Lue, miksi kiireenkin keskellä olisi välillä parasta vain hengittää syvään ja keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.

Näin tavoitteisiin päästään omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta tinkimättä.

7 hyvää syytä hidastaa välillä tahtia

Liikaa harteilla? Pane tehtävistä tärkeimmät etusijalle – ja unohda loput.

Ruokavalio muuttuu epäterveellisemmäksi

Kun elimistö on stressin aiheuttamassa hälytystilassa, aivot tulkitsevat, että kyse on elämästä ja kuolemasta. Tällöin elimistö alkaa luonnostaan kaivata runsaskalorisia ruokia, jotta aivojen uhaksi kokemassa tilanteessa energiaa riittää pakenemiseen tai taistelemiseen.

Sosiaalinen elämä hiipuu

Jatkuvan multitaskaamisen ja ärsyketulvan keskellä pelkkä jutustelunkin seuraaminen voi tuntua liian kuor- mittavalta. Tällöin ei yksinkertaisesti jaksa olla muiden seurassa eikä panostaa tärkeisiin ihmissuhteisiin.

Läsnäolo kärsii

Stressaantuneen ajatukset ovat usein aivan muualla kun nykyhetkessä ja ympärillä olevissa ihmisissä. Tällöin ei jaksa keskittyä muiden asioihin ja olla heille aidosti läsnä.

Pinna lyhenee

Kun eniten kaipaisi vain hetken omaa rauhaa, jokainen keskeytys ja kysymys saa helposti pinnan kiristymään. Muille tulee helposti äyskittyä, vaikkei olisikaan tarkoitus.

Ote lipeää

Vaikka muutoin ei olisikaan ongelmia hoitaa samaan ai- kaan useita tehtäviä, stressi ja kiire tekevät kokonaisuuksien hallitsemisesta vaikeaa, jolloin pienetkin tehtävät voivat tuntua ylivoimaisilta.

Väsymys syvenee

Väsymys tuntuu jyräävän alleen. Elimistön stressireaktio kuormit- taa fyysisesti, ja henkisesti olo on jatkuvasti jännittynyt stressin aiheuttaman hälytystilan vuoksi. Nukahtaminen on vaikeaa, vaikka juuri lepoa kaivattaisiin.

Keskittyminen kärsii

Stressi vaikuttaa aivoissa etenkin muistiin. Sovitut tapaamiset unohtuvat, avaimet ovat jatkuvasti hukassa. Jos tilanne jatkuu ennallaan, stressin vaikutukset näkyvät yhä selvemmin muistissa ja myös uuden oppimisessa.

Asiantuntija: lääkäri ja psykoterapeutti T. Rønnov

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background