Faktaa kahvista

Voiko kahvi edistää terveyttä ja lisätä esimerkiksi energiankulutusta? Entä miten paljon kahvia voi juoda päivittäin? Lue alta vastaukset näihin ja moniin muihin kahvia koskeviin kysymyksiin, niin tiedät, mitä hyötyjä aromikas herkku tuo mukanaan.

Kupillinen kahvia - onko kahvi terveellistä?

KAHVI Lue, miten kahvi vaikuttaa elimistössä – ja miten hyödynnät kahvin hyödylliset ominaisuudet.

© iStock

Monille meistä kahvi on tärkeä arjen rytmittäjä ja piristäjä ja myös tärkeä nautintoaine. Suurimmalla osalla on myös aavistus siitä, mitä kaikkea elimistössä tapahtuu kahvia juodessa.

Olet myös saattanut päätellä, että kahvi vaikeuttaa unensaantia, mutta onko kahvilla todella tällainen vaikutus? Entä parantaako kahvi keskittymistä? Ja pienentääkö se todella Alzheimerin taudin riskiä? Tästä jutusta saat kerralla kaikki tärkeimmät kahvia koskevat faktat.

Kysymyksiä ja vastauksia kahvista

Kuinka paljon kofeiinia on kupillisessa kahvia?

Kahvia tutkittaessa keskitytään yleensä sen vaikuttavaan aineeseen kofeiiniin. Kofeiini on luonnosta peräisin oleva aine, joka kuuluu kasviperäisiin alkaloideihin. Se piristää ja kiihdyttää esimerkiksi keskushermoston toimintaa.

Kofeiinin vaikutukset yhdistetään useimmin juuri kahviin, koska kahvipensaan pavuissa on erityisen runsaasti kofeiinia. Kahvipavuissa on 1–1,5 % kofeiinia, jolloin yhdessä 1,25 dl:n kupillisessa tavallista kahvia on 56–100 mg kofeiinia.

Kuinka paljon muissa juomissa on kofeiinia kahviin verrattuna?

Kofeiinista puhuttaessa useimmat ajattelevat kahvia, kolajuomia ja energiajuomia. Kofeiinia on kuitenkin muuallakin – myös teessä.

Määrät kyllä vaihtelevat, sekä eri juomien välillä että saman juoman eri laatujen välillä. Alla mainittujen juomien lisäksi kofeiinia on tummassa suklaassa ja jopa maitosuklaassa.

Erilaisten juomien kofeiinisisältö

Kuinka paljon kahvia voi enintään juoda päivässä?

Kahvin epäsuotuisat vaikutukset johtuvat pääasiassa kofeiinista. Kofeiinin nauttimisen ei ole osoitettu aiheuttavan pitkäaikaisia haittavaikutuksia, mutta kuten monen muunkin nautinto- ja ruoka-aineen kohdalla, myös kahvin kohdalla saantimäärä on syytä pitää kohtuullisena.

Kofeiinille ei ole Suomessa asetettu virallista saantisuositusta, koska kofeiini ei ole välttämätön ravintoaine. Ruokaviraston mukaan myrkyllinen annos kofeiinia on useimpien ihmisten kohdalla 20 mg/kg eli 70 kilon painoiselle henkilölle 1400 mg. Määrä vastaa noin 22 kupillista kahvia tai esimerkiksi 13,2–17,5 tölkillistä energiajuomaa.

Kofeiinin saannin tarkkailu ja tarvittaessa rajoittaminen on erityisen tärkeää raskauden yhteydessä. 59 000 osallistujaa käsittäneessä ruotsalaistutkimuksessa osoitettiin, että kofeiinin ja lapsen syntymäpainon sekä raskauden keston välillä on yhteys.

Voiko kahvi torjua sairauksia?

Kahvin vaikutuksia terveyteen tutkitaan jatkuvasti monissa eri tutkimuksissa. Tutkimustulokset ovat antaneet viitteitä siitä, että päivittäinen kahvinjuonti voi pienentää kakkostyypin diabeteksen ja maksakirroosin riskiä.

Voiko kahvi pienentää syöpäriskiä?

Tanskalaisen syöpäjärjestön mukaan kohtuullinen määrä kahvia voi pienentää maksa-, suuontelo-, nielu-, kohdunrungon- ja paksusuolensyövän riskiä.

Tanskalaisen sairauksien ehkäisyyn keskittyvän neuvoston vuonna 2015 julkaiseman raportin mukaan säännöllisesti kahvia juovilla on pienempi riski edellä mainittujen syöpien kehittymiseen kuin niillä, jotka juovat kahvia vain harvoin tai eivät koskaan.

Raportissa todetaan myös, että erittäin runsas kahvinjuonti voi lisätä virtsarakon- ja keuhkosyövän riskiä. Tutkimustuloksista on kuitenkin vaikea rajata pois tupakoinnin mahdollista vaikutusta asiaan.

Voiko kahvi pienentää Alzheimerin taudin riskiä?

Tutkimusten mukaan noin 3–5 mg:n kofeiiniannos painokiloa kohti voi pienentää riskiä sairastua Alzheimerin tautiin.

Pienentyneen kakkostyypin diabetesriskin kanssa tämä on yksi kofeiinin parhaiten tunnetuista vaikutuksista. Mainittu kofeiiniannos tarkoittaa 70 kiloisen henkilön kohdalla 2–3 kuppia kahvia päivässä.

Voiko kahvi tehostaa energiankulutusta?

Kahvin yhteyttä energiankulutukseen on tutkittu paljon, ja kahvin sisältämän kofeiinin on todettu tehostavan energiankulutusta sen nauttimista seuraavina tunteina. Mitä enemmän kofeiinia, sen suurempi teho. Kofeiinipitoiset juomat eivät kuitenkaan ole mikään nerokas laihdutuskeino. Vaikutus on nimittäin vähäinen, ja jos kahviin tai teehen lisää sokeria tai maitoa, kumoutuu energiankulutusta lisäävä vaikutus täysin.

Aiemmissa tutkimuksissa on myös todistettu, että runsaasti kahvia juovat ja muut runsaasti kofeiinia nauttivat hyötyvät ajan kuluessa energiankulutusta tehostavasta vaikutuksesta yhä vähemmän maltillisesti kahvia juoviin verrattuna.

LUE MYÖS: Kaikki olennainen kofeiinista

Miksi en saa unta, kun olen juonut kahvia?

Myöhäinen kahvinjuonti aiheuttaa monille ongelmia, koska kahvi estää aivojen adenosiinireseptorien toimintaa.

Viestiaine adenosiini kiinnittyy näihin reseptoreihin aivoissa ja aiheuttaa nukahtamista edeltävää väsymyksen tunnetta.

Runsasta kofeiinin saantia, vaikkapa kupillista kahvia, seuraa kofeiinin pääsy maha-suolikanavasta verenkiertoon ja edelleen aivoihin. Kahvin sisältämä kofeiini päätyy adenosiinireseptoreihin ja ehkäisee siten adenosiinin unettavaa vaikutusta.

Tämä on tietysti hyödyksi silloin, kun pitää pysyä hereillä väsymyksestä huolimatta, mutta haitaksi silloin, kun pitäisi oikeasti käydä nukkumaan.

Nainen makaa unettomana sängyssä

KAHVIN JUOMINEN ENNEN NUKKUMAANMENOA voi vaikeuttaa nukahtamista.

Miksi kupillinen kahvia vaikuttaa eri ihmisiin eri tavoin?

Vaikka puolet ihmisistä ei saa millään unta myöhään juodun kahvin jälkeen, toiset nukahtavat helposti vielä parin kolmen espresson jälkeenkin.

Syy voi löytyä perimästä: jotkut ovat herkempiä kahvin nukahtamista estävälle vaikutukselle kuin toiset. Tutkimusten mukaan myös ikä ja sukupuoli vaikuttavat asiaan.

Varsinkin vanhemmat naiset kärsivät usein kahvin sisältämän kofeiinin aiheuttamasta unettomuudesta.

Kofeiinin vaikutukset vaihtelevat

Kahvin tai muun kofeiinin lähteen vaikutukset ovat yksilöllisiä ja riippuvat mm. seuraavista tekijöistä:

  • Kofeiinin määrä: Kahvikupillisessa on 4–6 kertaa niin paljon kofeiinia kuin samassa määrässä kolajuomaa. Myös juojan paino vaikuttaa. Siksi kofeiinisuositukset annetaan yleensä painokiloa kohti.

  • Kofeiiniherkkyys: Perimä, paino ja tottumus kofeiinin nauttimiseen vaikuttavat kofeiinin vaikutuksiin.

  • Hajoamisaika: Joillakin kofeiinin määrä puolittuu jo alle kahdessa tunnissa, kun taas joillakin siihen kuluu 10 tuntia. E-pillerit, alkoholi ja tupakointi vaikuttavat myös kofeiinin hajoamiseen.

Parantaako kahvi keskittymiskykyä?

Jos kahvi tuntuu virkistävän, se voi johtua ­kofeiinin keskittymiskykyä edistävästä vaikutuksesta.

Tutkimusten mukaan kahvin sisältämä kofeiini ei kuitenkaan nosta keskittymiskykyä uusiin korkeuksiin, vaan vain palauttaa sen tasolle, jolla se luontaisesti olisi, mikäli ihminen olisi terve ja hyvin levännyt. Koska kofeiinin runsas saanti voi aiheuttaa myös kielteisiä vaikutuksia esimerkiksi yöuneen ja siten myös aiheuttaa väsymystä päiväsaikaan, se saattaakin aiheuttaa kielteisen kierteen.

Poistaako kahvi nestettä elimistöstä?

On yleisesti tiedossa, että kahvi ja muut kofeiinia sisältävät juomat toimivat elimistön nesteenpoistajina eli diureetteina.

Birminghamin yliopiston tutkimuksessa kävi kuitenkin ilmi, että kahvi sitoo elimistöön saman määrän nestettä kuin vesi, jos kahvia juo maltillisia määriä. Tutkimuksessa tutkittiin 50 kolmesta kuuteen kupillista kahvia päivittäin juovan miehen elimistön nestetasapainoa – ja ilmeni, ettei kahvinjuonti aiheuttanut heille lainkaan nestehukkaa.

Kofeiinilla voi tietysti olla nestettä poistava vaikutus, mutta jos kahvia juo päivittäin, elimistö tottuu tähän diureettiseen vaikutukseen.

Voiko kahvi vanhentua?

Kahvi voi hyvinkin vanhentua, mutta sitä on vaikea havaita, koska kahviin ei ilmesty hometta kuten muihin ruoka-aineisiin. Vanhetessaan kahvi menettää makunsa, arominsa ja laatunsa, jos se on jäänyt kaappiin liian pitkäksi aikaa.

Kahvi säilyy parhaiten alkuperäisessä pakkauksessaan tai muussa ilmatiiviissä astiassa. Kahvin säilyvyyttä parantaa myös säilytys auringonvalolta suojassa, kuivassa ja viileässä.

Kuinka paljon energiaa erilaiset kahvit sisältävät?

Onko cappuccino lempikahvijuomasi? Katso alta, kuinka paljon energiaa siinä ja muissa tavallisissa kahvijuomissa on.

Erilaisten kahvien energiamäärät 100 grammaa kohden:

  • Suodatinkahvi – 3 kcal
  • Caffe latte, rasvaton maito – 25 kcal
  • Cafe latte, kevytmaito – 33 kcal
  • Cappuccino, rasvaton maito – 24 kcal
  • Cappuccino, kevytmaito – 32 kcal
  • Espresso – 4 kcal
  • Murukahvi – 1 kcal
  • Kylmä maitokahvijuoma – 55 kcal

Lähde: Fineli