Auttaako liikunta ja mindfulness stressiin?

Olet varmaan kuullut, että liikunta auttaa stressiin, mutta toimiiko se oikeasti? Katso stressitutkijan vastaus täältä.

Nainen urheiluvaatteissa

STRESSI – Stressistä kärsivää kehotetaan usein harrastamaan liikuntaa.

© iStock

Stressaantunutta tai masentunutta kannustetaan usein liikunnan pariin.

Toisaalta kuulee myös sanottavan, että stressaantuneena treenistä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Stressiasiantuntija Tanja Kirkegaardin mukaan liikunta on tutkitusti hyväksi stressistä kärsivälle.

Liikunnasta saa hyvän olon hormoneja

Liikunnan suotuisa vaikutus stressin torjunnassa ja lievittämisessä johtuu mm. siitä, että se edistää endorfiinin ja muiden hyvän olon hormonien eritystä.

Stressi vaikuttaa haitallisesti esimerkiksi aivojen muistikes- kukseen, mihin liikunta vastaa kasvattamalla uusia verisuonia kudokseen. Juoksu tai rivakka kävely kohentavat muistia ja parantavat ongelmanratkaisukykyä.

Mindfulness lievittää stressiä

Tutkimukset viittaavat myös siihen, että mindfulness ja meditaatio sekä lievittävät stressaantunutta oloa että todellakin poistavat stressiä elimistöstä aktivoimalla parasympaattista hermojärjestelmää, joka rauhoittaa ja korjaa elimistöä.

Tietoisen läsnäolon kehittäminen auttaa huomaamaan, miten erilaiset tilanteet vaikuttavat omaan oloon.

Kun oppii tuntemaan omat reaktiot, pystyy paremmin hallitsemaan myös stressiä sen sijaan, että pakenisi tilannetta tai menisi lukkoon.

Etsi stressin syyt

Tutkimuksissa ei ole ainakaan toistaiseksi osoitettu, paljonko liikuntaa tai mindfulnessia tarvitaan stressin lievittämiseen.

Ja vaikka kuinka liikkuisi ja meditoisi säännöllisesti, ei ole mitään takeita siitä, että stressi häviää.

Stressiä vastaan voi joutua kamppailemaan vuosia, ja stressin hoitamisen lisäksi on olennaista tunnistaa myös syyt, joista stressi kumpuaa, ja miten voi välttää stressin syntymistä ja uusiutumista.

3 NEUVOA LIIKUNNASTA STRESSIN LIEVITTÄJÄNÄ

Pidä teho kohtuullisena

Jos et ole jo ennestään juoksun harrastaja, kiivaan juoksutreenin aloittaminen stressiä lievittämään on huono idea. Pidä liikunta suunnilleen sillä tasolla, mihin olet tottunut. Reipas kävelylenkki voi olla juuri se, mitä tarvitset tyynnyttämään mieltä.

Anna aikaa palautumiselle

Pyri pitämään treenipäivien välissä aina yksi lepopäivä erityisesti silloin, kun olet stressaantunut. Kun käy muutenkin ylikierroksilla, on hankalampi tunnistaa, milloin keho kaipaa lepoa.

Muista myös kehonhuolto

Treeniin on hyvä liittää myös mieltä kehittäviä harjoitteita: hengitysharjoituksia, mindfulnessia ia meditaatiota.

Newsletter background