Inkivääriä
Inkivääri

Inkivääri tekee ihmeitä! Parhaimmillaan inkivääri on tuoreena.

© iStock

Mihin kaikkeen inkivääri voi auttaa?

Inkivääri voi lievittää tulehdusta ja pahoinvointia sekä nivel- ja lihaskipuja. Lisäksi se vahvistaa vastustuskykyä. Katso kaikki inkiväärin hyvät vaikutukset täältä – sekä vinkit inkiväärin käyttöön.

tiistai 30. tammikuuta 2018 teksti I. Eriksen
 
Inkivääri on superterveellistä, mutta mihin kaikkeen se voikaan auttaa? Entä miten sitä käytetään? Ja paljonko inkivääriä saisi syödä? Kerromme kaiken, mitä olet koskaan halunnut tietää inkivääristä.

Kysymyksiä ja vastauksia inkivääristä

 

Mitä inkivääri on?

Inkivääri on ruohokasvi, jota on viljelty tuhansia vuosia Intiassa ja Kiinassa. Inkivääristä käytetään ruoanlaitossa sen maavartta. Jauhetun inkiväärin lisäksi myös tuore inkivääri sopii hyvin moniin ruokiin ja esimerkiksi smoothieihin.

Mitä hyötyä inkivääristä on?

Tulehdukset

Inkiväärin on tutkimuksissa todettu voivan vähentää tulehdusta ja infektioiden määrää. Inkivääri onkin etenkin sisältämänsä gingerolin ansioita luontoäidin lääkekaapin tehokkaimpia kasveja.

Pahoinvointi

Inkiväärin on todettu tehoavan pahoinvointiin, olipa kyseessä niin merisairaus, matkapahoinvointi, raskauteen tai sädehoitoon liittyvä pahoinvointi kuin kankkunenkin. Inkivääri näyttäisi vaikuttavan sekä aivojen pahoinvointikeskuksessa että suolistossa. Inkivääri voi auttaa myös ilmavaivoihin.

Vastustuskyky

Inkivääri auttaa tukemaan vastustuskykyä ja selättämään esimerkiksi flunssaviruksia

Nivelkivut

Inkivääri ei paranna nivelrikkoa, mutta tutkimusten mukaan inkivääriuute voi auttaa lievittämään nivelten jäykkyyttä ja nivelrikosta johtuvia kipuja polvissa ja lonkissa ja näin lisätä näiden nivelten liikkuvuutta. Teho näyttäisi perustuvan inkiväärin sisältämiin tulehdusta hillitseviin yhdisteisiin.

Lihaskivut

Inkivääri sopii myös mainiosti rankan treenin jälkeisen palautumisen tueksi, sillä se voi auttaa lievittämään lihaskipuja. Tutkimusten mukaan vaikutus perustuu inkiväärin tuledusta lievittäviin ominaisuuksiin.

Miten inkivääriä käytetään?

Inkivääriä kannattaa käyttää tuoreena – näin siitä saa sekä hyötyä että makua. Kokeile raastettua inkivääriä esimerkiksi smoothieissa, mehuissa, rahkassa tai tuorepuristetun appelsiinimehun maustajana.

Inkivääriä voi käyttää myös esimerkiksi sushissa ja keitoissa sekä erilaisissa vokkiruoissa.

Tuoretta inkivääriä voi käyttää myös lihojen marinadeissa, sillä inkivääri sisältää entsyymiä, joka mureuttaa lihaa.

Inkivääristä voi keittää myös inkiväärijuomaa, joka on mainio terveysdrinkki vaikka heti aamulla kulautettavaksi. Kannattaa muistaa, että osa inkiväärin tehosta menetetään keittäessä.

Lisää inkiväärireseptejä löydät täältä.

Voiko inkiväärin kuorta syödä?

Kuoren voi toki pistää poskeensa, mutta mitään varsinaista syytä moiseen ei ole. Toisin kuin monissa kasviksissa ja hedelmissä, inkiväärin kuoressa ei ole juurikaan terveydelle hyödyllisiä ravintoaineita. Kuoren voi kokeilla poistaa teelusikalla, jolloin sitä ei tule poistettua liian syvältä eikä itse terveellistä sisusta tule vahingossa kuorittua hukkaan. 

Jos haluat käyttää kuorta, pese inkivääri huolella esimerkiksi vihannesharjalla, jotta saat kuoren uurteisiinkin mahdollisesti jääneet bakteerit pois.

Voiko inkivääriä pakastaa?

Inkivääriä voi hyvinkin pakastaa. Kuori inkivääri ennen pakastamista ja raasta sulaneena.

Miten inkiväärijuomaa valmistetaan?

Inkiväärishotti: Puhdista inkivääri huolellisesti ja leikkaa ohuiksi viipaleiksi. Pane kattilaan inkivääri ja 1,5 litraa vettä ja anna kiehua hiljalleen 45 minuuttia. Anna maustua 45 minuuttia ja siivilöi neste. Lisää hieman hunajaa ja 1–2 sitruunan mehu ja anna jäähtyä.

Katso lisää inkiväärishottireseptejä täältä

 

Voiko inkivääriä syödä liikaa?

Useimmissa tutkimuksissa inkivääriä on käytetty jauheena 500–1 000 mg:n annoksina, mikä vastaa 2–4 grammaa tuoretta inkivääriä. Se ei vielä tarkoita, etteikö enempää saisi käyttää, mutta toisaalta suuremmista määristä ei ole vastaavaa hyötyä.

Useiden viikkojen runsaasta käytöstä voi kuitenkin olla suorastaan haittaa. "Yliannostus" voi aiheuttaa turvotusta, ripulia ja närästystä sekä lisätä verenvuototaipumusta. Verenohennus-, verenpaine-, ja diabeteslääkkeitä käyttävien kannattaa nauttia inkivääriä maltillisesti, sillä inkiväärillä voi olla näiden kanssa yhteisvaikutuksia. Eläinkokeissa on todettu liikakäytön vaikuttavan syöpäkasvainten kehittymiseen.

Inkiväärin riskejä ei ole erityisen laajalti analysoitu, mutta rotilla tehtyjen kokeiden perusteella on todettu 10–15 gramman päivittäisen inkivääriannoksen olevan aikuisilla ihmisillä vaaraton. Määrä vastaa noin teelusikallista tuoretta, raastettua inkivääriä.

Muun muassa yhdysvaltalaisen Marylandin yliopiston tutkijat ovat ottaneet toisaalta varovaisemman kannan ja suosittelevat enintään 4 gramman päivittäistä saantia. Suuremmat annokset eivät silloin tällöin nautittuina ole välttämättä vaarallisia, mutta jatkuva runsas käyttö voi olla haitallista.

Nautittuun määrään vaikuttaa sekin, missä muodossa inkivääri nautitaan. Jauheena tai tabletteina inkivääriä voi helposti tulla saaneeksi enemmän kuin esimerkiksi tuoreesta inkivääristä uutetussa juomassa.

Suomessa Ruokavirasto ei suosittele inkiväärivalmisteiden tai -teen sekä inkivääriä sisältävien ravintolisien käyttöä raskaana olevilla naisilla, koska turvallisen käytön määristä ei ole varmuutta. 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Missä juokset mieluiten?

KUNTO PLUS suosittelee