Kestävyyskuntoa maitohaposta

Rankassa liikunnassa lihaksiin kertyvä maitohappo on ollut liikkujalle kauhistus. Tutkimukset osoittavat sen parantavan kestävyyttä.

keskiviikko 23. helmikuuta 2011 teksti KUNTO PLUS

Maitohappoa on pitkään syytetty lihasten uupumisesta ja voimien katoamisesta. Århusin yliopistossa tarkastetussa väitöksessä todetaan, että maitohappo saattaa itse asiassa parantaa lihasten kestävyyskuntoa.

Maitohappo pitää lihasten sähköiset signaalit toiminnassa niin, että yhteys aivoihin säilyy. Muutoin viestintä vaimenee rasituksen myötä. Maitohappo siis viivyttää lihasten lopullista uupumista - päinvastoin kuin aiemmin on luultu. Sen ansiosta kovaa treeniä voi jatkaa pidempään.

Mullistavan tutkimuksen on tehnyt lääkäri Frank de Paoli Århusin yliopistossa Tanskassa. Hänen mukaansa vallankumouksellinen tieto merkitsee sitä, että urheilun ja kuntoilun valmennusoppaat on syytä kirjoittaa uusiksi.

Lisää kestävyyttä maitohaposta

  • Tee alkuverryttelyn päätteeksi 2 - 4 lyhyttä ja räjähtävää kiihdytystä juostessa, pyöräillessä tai vaikkapa soutaessa ennen kuin aloitat tavallisen treenin.
  • Pyrähdysten täytyy olla sellaisia, että lihaksissa alkaa syntyä hieman maitohappoa, muttei niin pitkiä, että jalat muuttuvat lyijynraskaiksi. Pieni maitohappokuorma tehostaa treeniä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee