Nainen lankuttaa olohuoneessaan

Kotona voi unohtua lankkuun vaikka kokonaisen Salattujen elämien jakson ajaksi! 

© iStock

12 syytä, miksi kotitreeni voittaa kuntosalin ja ryhmäjumpat

Muutamalla yksinkertaisella ja huokealla treenivälineellä saat omasta olohuoneesta loihdittua mainion kuntokeskuksen, joka on auki juuri silloin, kun sinä haluat – ja jossa voit treenata vaikka tukka pystyssä risoissa olohousuissa.

tiistai 27. helmikuuta 2018 teksti Inge Eriksen

Kumpi houkuttelee enemmän – oma yksityinen treenisali vai täpötäysi kuntokeskus?

Jos treenaat mieluiten omassa rauhassa, pysy ihmeessä kotona! Muutamalla välineellä, kuten vastuskuminauhalla ja jumppapallolla, saat tehtyä kotonakin monipuolisen ja tehokkaan treenin. Listasimme 12 syytä, miksi kotitreeni on aina pätevä vaihtoehto kuntosalille!


1. Ei tarvitse poistua kotoa

Kotona treenin voi panna pystyyn juuri silloin, kun treeni-into iskee – tai kun taivaalta vihmoo räntää eikä kotiovesta huvita lähteä säiden armoille.


2. Aikaa säästyy

Oma olohuone on verraton treenisali etenkin silloin, kun oma aika on kortilla muutenkin. Kun treenaamista varten ei tarvitse kuluttaa aikaa paikasta toiseen kulkemiseen, vapautuu kalliita tunteja kaikkeen muuhun mukavaan – vaikka vain oleiluun.


3. Joustavat treeniajat

Tämä on ehkä parhainta kotona treenaamisessa: voi päättää täysin itse, milloin treenaa. Kotioloissa aikatauluja ei ole, ja jumppa alkaa juuri silloin, kun itselle sopii.


4. Ei jäsenyysmaksuja

Omaan olohuoneeseesi ei tarvita jäsenmaksuja eikä edes kymppikortteja eikä missään ole tarjolla treenin jälkeen ostettavia kalliita proteiinipirtelöitä tai energiajuomia.


5. Ei jumppakassin pakkaamista ja purkamista

Yleensä treeniin lähtiessä on muistettava pakata mukaan yhtä sun toista: treenivaatteet, kengät, juomapullo, pikkupyyhe ja iso pyyhe, sampoo, deodorantti... Kotitreeniä varten tarvitsee enintään kävellä vaatehyllylle ja vaihtaa trikoot jalkaan (ks. myös kohta 6).


6. Asu valinnainen (ja vapaaehtoinen)

Ihmisten ilmoilla treenatessa harva kehtaa esiintyä aivan missä tahansa vaatteissa. Kotona ei moisia paineita tunneta: kaikki asut (myös Eevan ja Aatamin asu) käyvät, kunhan niissä on mukava liikkua. 


7. Aina mieluisaa musiikkia

Musiikilla voi siivittää itsensä vauhdikkaisiin suorituksiin, mutta omien inhokkibiisien pakkokuuntelu treenisalilla voi pilata hyvänkin treenifiiliksen. Kotioloissa jokainen saa olla oman treeninsä DJ tai treenata vaihtoehtoisesti myös hiljaisuudessa.

8. Aina suoraan asiaan

Kuntosalilla voi joutua mukauttamaan treeniään sen mukaan, mikä laite on vapaana, ja pahimmassa tapauksessa odotteluun tärvääntyy tehokasta treeniaikaa. Kotona treenivälineistä ei tarvitse kilpailla kenenkään kanssa.


9. Vain omat hajut ja hikipisarat

Kerta toisensa jälkeen hiotut jumppamatot ja treenivälineet eivät aina houkuttele. Kuntosaleilla ja jumpissa saa myös usein osansa vieraiden treenaajien ilmaan erittämistä hajuista. Kotona ei tarvitse haistella vieraita hajuja, ja omistakin pääsee helposti ikkunan avaamalla.


10. Treenit lempisarjan tahtiin

Kotisalin TV:stä tulee aina itse valittua ohjelmaa, ja treenatessa voi katsoa vaikka jakson tai pari omaa lempisarjaa. Juonenkäänteisiin uppoutuessa voi jopa vahingossa tulla tehtyä pari ylimääräistä kyykkyä tai lankutettua minuutti yliaikaa!


11. Yksityinen pukuhuone

Ruuhka-aikoina kuntokeskusten pukuhuoneissa on melkoinen kuhina, eikä ihokontaktiltakaan aina vältytä. Kotona ei ole tule vahingossakaan peruutettua tuntemattomia päin tossunauhoja solmiessa.


12. Oma suihku

Kainoinkin treenaaja kehtaa käydä reippaasti suihkussa kotitreenin jälkeen, kun omaa alastomuutta ei ole näkemässä kukaan muu. Suihkuun ei myöskään tarvitse (todennäköisesti) jonotella.


Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee