Naisia varten uusi kaava maksimisykkeen laskemiseen

Jos olet laskenut maksimisykkeesi perinteisellä "220 lyöntiä minuutissa miinus ikä"-kaavalla, olet ehkä arvioinut maksimisykkeesi liian korkeaksi.

Näin sanovat amerikkalaiset tutkijat, jotka testasivat 5 400 naista ja huomasivat, että perinteinen laskutapa sopii hyvin miehille, mutta naisille se voi antaa väärän tuloksen.

Siksi he ovat nyt kehittäneet uuden laskutavan, jonka pitäisi olla tarkempi. Kokeile uutta kaavaa mutta muista, että sykerajat ovat hyvin yksilöllisiä ja kuntotesti on ainoa tarkka menetelmä maksimisykkeen selvittämiseksi.

Näin voit laskea maksimisykkeesi

Uusi laskutapa (naisille)

Maksimisyke = 206 - (80 % iästä)
Esimerkiksi 30-vuotiaalle naiselle uusi kaava antaa tuloksen: 206 - (0,80 x 30) = 206 - 24 = 182 lyöntiä/min

Vanha laskutapa (ensisijaisesti miehille)

Maksimisyke = 220 - ikä
Esimerkiksi 30-vuotiaalle naiselle vanha kaava antaa tuloksen: 220 - 30 = 190 lyöntiä/min

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background