Suklaakeksejä pellillä

Tekeekö mieli makeaa? Siinä tapauksessa kannattaa piipahtaa varttitunniksi reippaalle kävelylenkille – se voi nimittäin taltuttaa makeanhimon.

© iStock

Nujerra makeanhimo

Se käy uskomattoman helposti.

maanantai 9. toukokuuta 2016 teksti Inge Eriksen

Kun kiire ja stressi painavat päälle, ylitsepääsemätön makeanhimo iskee helposti. Silloin on parasta kiskoa lenkkitossut jalkaan ja kipaista pikaiselle kävelylenkille.

Lyhyellä reippailutuokiolla voi nimittäin päästä eroon sokerinhimosta ja välttyä epäterveellisten herkkujen ahmimiselta. Mikä parasta, samalla saa liikuntaa ja raitista ilmaa.

Itävaltalaisen Innsbruckin yliopiston tutkijat ovat todenneet, että jo varttitunnin kävely riittää taltuttamaan makeanhimon.

Herkuttelijat testissä

Tutkimukseen osallistui 47 ylipainoista henkilöä, joilla oli tapana syödä päivittäin sokeripitoisia herkkuja, kuten karkkia ja suklaata. Tutkittavat jaettiin kahteen ryhmään, joista toiset lähtivät 15 minuutin ripeätahtiselle kävelylenkille ja toiset jäivät istumaan laboratorioon.

Tämän jälkeen molemmat ryhmät suorittivat stressaavan testin tietokoneella. Testin jälkeen kaikki osallistujat saivat valita mieleisensä makean herkun, jonka he avasivat kääreestä ja asettivat eteensä pöydälle.

Osallistujien mielitekoja, tuntemuksia, sykettä ja verenpainetta mitattiin koko prosessin ajan. Tutkijat havaitsivat, että testi nosti kaikkien osallistujien stressitasoa ja sen seurauksena myös makeanhimoa.

Kävelijöiden makeanhimo vähäisintä

Juuri kävelyltä palanneen ryhmän makeannälkä oli selvästi vähäisempää kuin laboratoriossa istuneen ryhmän. Tutkijat päättelivät havainnon pohjalta, että lyhytkestoinenkin liikunta voi taltuttaa stressin laukaiseman makeanhimon.

Seuraavan kerran kun karkkihammasta kolottaa, on siis parasta lähteä rivakalle happihyppelylle ja kiertää kioskit kaukaa.

Tutkimus on julkaistu verkossa PLos One -tiedejulkaisussa.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee