Näin saat aivot uskomaan, että vatsa on täynnä

Ähkyjen välttämiseksi ja painonhallinnan tukemiseksi voi joskus olla paikallaan tarkistaa aterioiden annoskoot – muutamalla aivojenpuijausniksillä voi tulla kylläiseksi vähemmälläkin.

Hymyilevä nainen syö vihreää omenaa

Omena kannattaa nauttia kokonaisena hedelmänä mielummin kuin mehuna.

© iStock

5 helppoa konstia syödä vähemmän aterioilla

Kaikki aistit ovat mukana syömisessä. Aisteja voi myös narrata niin, että syöt vähemmän ja terveellisemmin – ilman että olo tuntuu yhtään huijatulta. 5 pientä niksiä, joiden avulla voit saada aistisi tyytymään vähempään.

1. Kiinteä ruoka on parasta

Mitä helpompi ruokaa tai juomaa on nauttia, sitä enemmän sitä nautitaan. Suun aistimukset kertovat paljonko on syönyt ja milloin on aika lopettaa. Siksi omenamehuna saa helposti enemmän energiaa kuin soseutettua omenaa syömällä, ja vähiten tulee syötyä, kun syö omenan sellaisenaan.

2. Keskity maistamiseen

Koeta tunnistaa kaikki ruoan makuvivahteet mausteista valmistusaineisiin. Mitä tarkemmin havainnoi sitä, mitä aterialla syö, sitä todennäköisemmin lopettaa ajoissa ja saa silti enemmän iloa ruuan mauista ja rakenteista. ”Mindful eating” on mainio tekniikka.

3. Telkkari kiinni

Tutkimusten mukaan häiriötrkijät, kuten TV, saavat syömään enemmän. Kun ei keskity syömiseen, ei saa ruuasta tyydytystä, ja tulee myös myöhemmin syötyä enemmän.

4. Ruoka piiloon

Älä pidä ruokaa esillä. Läpinäkyviin muovirasioihin ja lasiastioihin sekä lasiovisiin kaappeihin pantuja ruokia on vaikeampi vastustaa kuin läpinäkymättömän oven takana, vetolaatikossa tai läpinäkymättömässä rasiassa olevia. Kun ruokaa ei ole näkyvillä, ei tule ärsykettä syödä lisää.

5. Pieni on hyvä

Annostele keitto tavallista pienemmällä kauhalla ja syö annoksesi tavallista pienemmällä lusikalla, se saa tutkimuksen mukaan syömään vähemmän.

Lähde: Prof. Charles Spence

Newsletter background