10 vinkkiä ruokavalion keventämisestä

Älä pidä iteäsi nälässä. Kun noudatat seuraavia ohjeita, pysyt kylläisenä, vaikka syöt vähemmän.

  • Syö viisi pientä ateriaa päivässä - verensokerisi pysyy tasaisena, elimistön energiavarastot eivät tyhjene kokonaan, jolloin hallitsematon ruuan himo ei pääse yllättämään.
  • Syö paljon vihanneksia - esim. porkkanoita välipalaksi ja tuoresalaattia ja raastetta lounaalla. Syö kuitupitoisia vihanneksia ja juureksia: tee illaksi vihannespataa tai hauduta kasviksia uunissa.
  • Syö paljon hedelmiä - syö päivittäin 2 - 3 tuoretta hedelmää välipalaksi ja jälkiruuaksi. Kuivat hedelmät, kuten rusinat, sopivat pieninä määrinä makeuttamaan esim. kaurapuuroa aamulla.
  • Syö pääasiassa tummaa leipää - valitse tiivis, tumma täysjyväleipä höttöisen vaalean leivän tai sämpylöiden sijasta. Ruisleipä täyttää ja pitää hyvin nälkää.
  • Syö juureksia - palsternakkaa, lanttua, nauriitam porkkanaa, punajuurta ja perunaa. Keitetyt, uunissa kypsennetyt ja paahdetut juurekset täyttävät hyvin ja ovat suhteellisen kevyitä.
  • Älä syö valkoista riisiä ja pastaa. Valitse kuituja sisältävää pitkäjyväistä tai ruskeaa riisiä ja täysjyväpastaa. Kuidut hidastavat ruuan sulamista ja täyttävät.

  • Syö hiutaleita - esim. kaurahiutaleita ja mysliä, joiden rasva- ja sokeipitoisuus on alhainen. Nauti niitä aamiaiseksi tai välipalaksi.

  • Älä voitele leipää. Valitse sen sijaan maukas täysjyväleipä ja laita sen päälle vähärasvaista, mehukasta leikkelettä ja kasviksia. Laita leivän päälle vaikka sinappia, jos kaipaat jotakin levitettä.
  • Valitse vähärasvainen juusto rasvaisen sijasta - kevytjuustoa voi laittaa toisenkin siivun leivälleen, sillä sen korkea proteiinipitoisuus antaa kylläisyyttä ja antaa aineenvaihdunnalle töitä. Valitse maitotuotteista rasvaton maito tai piimä tai vähärasvainen ja makeuttamaton jogurtti.
  • Vältä alkoholia - alkoholi sisältää valtavasti energiaa. Juo runsaasti vettä - vähintään 2-3 litraa päivittäin. Vesi täyttää ja vie nälän tunteen. Nauti ravintolassakin välillä kivennäisvettä.
  • Syö proteiinia - proteiini täyttää paremmin kuin hiilihydraatit ja rasva eikä lihota yhtä paljon. Syö vähärasvaista lihaa, esim. vasikkaa, kalkkunaa ja kanaa. Leikkaa rasva ruuanvalmistuksen jälkeen pois. Jos käytät jauhelihaa, valitse vain paistijauhelihaa - siinä on vähiten rasvaa.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background