7 salakavalaa ainesta, jotka tekevät salaatista energiapommin

Nämä seitsemän ainesta saattavat kasvattaa salaatin energiakuormaa kuin huomaamatta.

Nainen syö salaattia, jossa on runsasenergiaisia aineksia kuten pestoa ja pähkinöitä.

RUNSASENERGIAINEN – Pinjansiemenet ja pesto maistuvat hyvältä, mutta ota huomioon niiden korkea rasvapitoisuus.

© iStock

Pähkinät, juusto, kastike, pekoni – salaattiin tekisi mieli kasata kaikista herkuimmat ainekset, ja toki makunystyrät tarvit- sevat tyydyttyäkseen muutakin kuin porkkanaraastetta. Osa valitsee salaattiaterian koska haluaa vähentää energiansaantiaan. Silloin herkkutäytteet voivat äkkiä kartuttaa salaatin energiasaldoa pienestä suureen – ilman että asiaa huomaa ajatellakaan.

Lue tästä ravitsemusterapeutin varoitukset ja hyvät neuvot yleisimpien sudenkuoppien välttämiseen.

Nämä ainekset tuovat lisää rasvaa salaattiin

Seesaminsiemenet

Seesaminsiemenet

Rouskuvat siemenet antavat mukavasti rakennetta salaattiin, mutta sirottele siemeniä kohtuudella, sillä niissä on kaloreita yhtä paljon kuin pähkinöissä.

Edamamepavut

Edamamepavut

Napakat vihreät pavut ovat kotoisin Japanista, ja ne ovat todellisia proteiinipommeja. Muista silti, että niiden – kuten muidenkin palkokasvien – energiasisältö on samaa tasoa kuin riisin ja pastan.

Avokado

Avokado

Kasviöljyt, E-vitamiini ja ravintokuitu tekevät miedon maukkaasta avokadosta superterveellisen. Mutta ota huomioon, että se sisältää myös runsaasti energiaa.

Pähkinät

Pähkinät

Ne ovat suosittuja naposteltavia ja rapea lisä salaatteihin – varsinkin paahdettuina. Pähkinöiden energiasisältö on kuitenkin raskaammasta päästä: 500–600 kcal/100 g.

Juusto

Juusto

Parmesaani, halloumi ja mozzarella – juusto on herkullista, siitä ei pääse mihinkään! Käytä sitä kuitenkin mausteena, ei pääaineksena. Raejuusto on poikkeus sääntöön, sillä sitä on myös 1,5 rasvaprosenttisena.

Pekoni

Pekoni

Paahdettu pekoni lisää salaattiin makua, rapeutta ja suolaisuutta. Mutta saman vaikutuksen saa myös muilla, kevyemmillä vaihtoehtoilla, kuten kalkkuna- tai fileepekonilla.

Pestoa

Kastike

Harkitse, kaadatko salaatin päälle pestoa, ranskankermakastiketta vai vinaigrettea. Jälkimmäistä on helpoin jatkaa soijakastikkeella tai sitruunamehulla, niin se ei ole niin tuhtia.

Asiantuntija: ravitsemusterapeutti S. Albrechtsen

Artikkeli on ilmestynyt aiemmin KUNTO PLUSsan numerossa 7/2022.

Hyvinvointia koko kesäksi KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Juostessa kuunneltava juoksuohjelma
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

Juuri nyt voit saada KUNTO PLUSsan kaikki palvelut käyttöösi koko kesäksi vain 8,95 eurolla!

TARJOUS: 3 kk 8,95 €


Newsletter background