Peruna jakaa mielipiteet

Toiset pitävät sitä ravitsevana mielialankohottajana ja toiset kartettavana hiilaripommina.

tiistai 7. heinäkuuta 2015 teksti KUNTOPLUS

Perunan puolestapuhujat ylistävät perunaa ravitsevaksi mielialankohottajaksi ja täyttäväksi, parhaan kylläisyyden tunteen antavaksi ravinnoksi, jonka avulla voi jopa päästä ylensyönnistä. Toiset taas katsovat sen kuuluvan korkean glykeemisen indeksinsä vuoksi kartettavien ruokien listalle.

Välipalana peruna (ilman rasvaa ja proteiinia) nostaa aivojen serotoniinitasoa käynnistämällä tapahtumaketjun, jonka tuloksena aivojen tryptofaanitaso nousee. Hiilihydraatit auttavat tryptofaania pääsemään aivoihin: hiilihydraatit käynnistävät insuliinintuotannon, jonka myötä muut aminohapot imeytyvät kudoksiin. Insuliini ei kuitenkaan tehoa tryptofaaniin, joten se pääsee veren mukana aivoihin, ja mieliala nousee.

Jos täytyy jaksaa pitkään, parin tunnin sisään hiilihydraattitankkauksesta tulisi nauttia monipuolinen ateria tai välipala, joka sisältää myös muita ravintoaineita kuin hiilihydraatteja. Muuten nopeaa nousua seuraa yhtä nopea lasku.

Perunoita myös syytetään juuri niiden korkeasta glykeemisestä indeksistä (verensokeria nostavasta vaikutuksesta), ja Harvardissa tehdyn tutkimuksen mukaan runsaasti perunaa syövillä on kohonnut riski saada aikuistyypin diabetes.

Toisaalta esimerkiksi MIT:n hiilihydraattitutkija Judith Wurtmanin mukaan sokerin ja tärkkelyksen välttäminen voi saada aikaan "serotoniininälän", jolloin olo on masentunut ja tulee helposti ahmittua.

Yhdysvaltalaisen ravitsemustietelilijän Kathleen DesMaisonsin mukaan sokerille herkille henkilöille hiilihydraatit, kuten perunat, toimivat mielialalääkkeen tavoin ja hän suositteleekin uuniperunaa mielialan kohtentamiseen ja iltapalana "nukahtamislääkkeeksi". Hän on jopa kirjoittanut aiheesta kirjan nimeltä "Potatoes Not Prozac" (Perunaa Prozacin sijasta).

Sydneyn yliopistossa kehitetyn kylläisyysindeksin (satiety index) mukaan keitetty peruna antaa parhaan kylläisyyden; sen indeksi on kaksinkertainen verrattuna seuraavaksi rankattuun kokojyvävehnäleipään.

Korkean glykeemisen indeksinsä vuoksi peruna kuuluu monissa painonhallintamenetelmissä, kuten Zone-dieetissä, kartettavien ruokien listalle.

Perunan glykeeminen kuorma - se, miten paljon ravintoaineen nauttiminen todella vaikuttaa verensokeriin - on kuitenkin merkittävästi alhaisempi kuin sen glykeeminen indeksi antaisi ymmärtää. (150 ruoka-aineen glykeemisen indeksin ja kuorman näet tämän sivun Oppaat-valikon Glykeeminen kuorma -linkistä.) Lisäksi kylmien keitettyjen perunoiden glykeeminen indeksi on pienempi kuin kuumien. Yhdessä proteiinin kanssa nautittuna perunan verensokeria nostava vaikutus ei myöskään ole niin dramaattinen kuin pelkältään.

Perunan huono maine painonhallinnassa saattaa johtua myös siitä, että perunaa syödään harvemmin sinällään. Voin tai kaloripitoisten kastikkeiden kera nautittuna tai rasvaisina ranskanperunoina peruna ei todellakaan ole kevyttä eikä hyväksi sydämelle tai verenkiertoelimistölle. Myös mielialavaikutukset jäävät vähäisemmiksi, jos perunat syö hitaammin sulavien ravintoaineiden kanssa.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee