Nainen pitelee porkkananippua
Tiesitkö, että

porkkanalla voit kattaa kokonaan päivittäisen A-vitamiinin tarpeen?

© iStock

Porkkana - juuresten kuningas

Porkkana ei turhaan ole supersuosittu juures. Se on terveellisyydessään ja maukkaudessaan miltei omassa kastissaan jopa kaikkien vihannesten joukossa.

keskiviikko 15. elokuuta 2018
 

Porkkana on oikea superfood

Porkkana on juureksista kaikkein monipuolisimpia. Rapean rouskuva ja superterveellinen juures sopii esimerkiksi sellaisenaan syötäväksi, keittoihin ja leivonnaisiin. Kerromme juuresten kingistä kaiken olennaisen, vastaamme kysymyksiin, joita et edes keksinyt kysyä. 

Kysymyksiä ja vastauksia porkkanasta

 

Paljonko porkkana painaa?

Porkkanoiden koko ja siksi myös paino vaihtelevat. Pieni porkkana voi painaa 45 grammaa, kun taas isompi voi painaa jopa 145 grammaa. Keskikokoisen porkkanan paino on kuitenkin 65 gramman tienoilla.

 

Paljonko porkkanassa on energiaa?

Porkkanoita syödessä ei tarvitse huolehtia kaloreista. 65 grammaa painava porkkana sisältää nimittäin vain 25 kilokaloria. 

 

Mitä porkkana sisältää?

Porkkana on superterveellinen juures, mutta mitä ravintoaineita se itse asiassa sisältää? Alta näet kypsentämättömän porkkanan sisältämät ravintoaineet. 

Porkkanan ravintosisältö

Sisältö Sisältö per 100 g
Energia (kcal) 33
Proteiini (g) 0,6
Hiilihydraatti (g) 5,6
Rasva (g) 0,2
Kuitu (g) 2,5
Vesi (g) 89,1
A-vitamiini (RAE) 774
Karotenoidit (µg) 11 326
Kalium (mg) 390
Jodi (µg) 1,0
Lähde: Fineli
 

Mitä hyötyä porkkanasta on?

Porkkana tasaa verensokeria

Porkkana sisältää runsaasti kaliumia, jodia ja kuitua, jotka auttavat säilyttämään kylläisyydentunteen, tasaavat verensokeria ja ehkäisevät sydän- ja verisuonitauteja.

Porkkana voi hillitä syöpien kehittymistä

3-4 porkkanaa päivässä saattaa auttaa ennaltaehkäisemään paksusuolensyöpää. Rotilla tehdyissä kokeissa selvisi, että porkkanan sisältämät ravintoaineet auttoivat vähentämään kasvainten ilmaantumista jopa 80 prosentilla.

Porkkana vahvistaa näkökykyä

Porkkana sisältää rutkasti beetakaroteenia, joka vahvistaa silmiä ja suojaa pimeänäkökykyä. Mitä oranssimpi porkkana, sitä enemmän siinä on beetakaroteenia.

 

Milloin on porkkanan sesonki?

Porkkanaa voi ostaa kaupasta ympäri vuoden. Mutta jos haluat tuoreita, kotimaisia porkkanoita, varhaisporkkanan kausi alkaa kesä-heinäkuussa ja tavallisen porkkanan elo-syyskuussa.

Porkkanan sesonki
Porkkanan sesonki
 

Onko porkkana hedelmä?

Lyhyt vastaus on ei. Porkkana on juureksena viljeltävä sarjakukkaiskasvi. EU tosin hilloja ja marmeladeja koskevassa direktiivissään määritteli porkkanan hedelmäksi, jotta porkkanasta tehdyt hillot saatiin direktiivin piiriin.

Lähde: https://tieku.fi

 

Voiko porkkanaa syödä liikaa?

Porkkanan liikasyöntiä ei tarvitse pelätä. Vaikka porkkana sisältää beetakaroteenia, josta osan elimistö muuttaa A-vitamiiniksi, porkkanaa ei voi syödä niin paljon, että vitamiinia saisi terveyden kannalta liikaa. Muun ravinnon tavoin porkkana sisältää energiaa, joten sen sisältämä energia kannattaa ottaa huomioon päivittäistä energiansaantia miettiessä, mutta muuten porkkanan syönnille ei ole ylärajaa. 

 

Miten porkkana säilyy parhaiten?

Säilytä porkkana viileässä

Porkkana säilyy parhaiten viileässä, joten säilytä porkkanat jää- tai viileäkaapissa, kellarissa tai kylmäkomerossa. Porkkanan säilyvyys paranee, jos porkkanoita säilyttää muovipussissa, johon on tehty reikiä, jotta pussiin tiivistyvä kosteus pääsee ulos.

Miten pitkään porkkana säilyy?

Jääkaapissa porkkana säilyy hyvänä 2-3 viikkoa.

Maksimoi porkkanan rapeus

Poista porkkanasta naatti ennen jääkaappiin laittoa, sillä muuten porkkanat pehmenevät. 

Elvytä nuupahtanut porkkana

Tiesitkö, että voit freesata nuupahtaneet ja rapeutensa menettäneet porkkanat laittamalla porkkanat kulhoon, jossa on kylmää vettä?

 

Mihin porkkana sopii?

Porkkanan parhaat seuralaiset

  • Porkkana sulaa elimistössä parhaiten rasvojen kanssa
    Syö siis porkkanaa rasvojen kera. Laita esimerkiksi porkkanaraasteen joukkoon hieman murskattuja hasselpähkinöitä tai lisää porkkanasosekeittoon kookosmaitoa. Rasvat edistävät porkkanan sisältämän A-vitamiinin imeytymistä.

  • Porkkana tuo ruokaan hyvän koostumuksen
    Soseutettu porkkana tuo hyvää koostumusta esimerkiksi keittoihin ja kastikkeisiin.

  • Porkkanaa happaman kanssa
    Makea porkkana sopii hyvin yhteen happamien hedelmien ja marjojen tai vaikka etikan kanssa.

Näin käytät porkkanaa

  • Raaka porkkana välipalana
    Varsinkin pienet varhaisporkkanat ovat oiva mukaan otettava välipala. Muista myös kaupasta saatavat naposteluporkkanat.

  • Porkkana ruuanlaitossa
    Porkkanaa voi paistaa, paahtaa, keittää ja höyryttää – ja porkkana sopii kaikenlaisiin ruokiin perinteisistä suosikeista eksoottisempiin makuelämyksiin. 

  • Porkkana leivonnassa
    Porkkanan rakenne ja makeus sopivat hyvin myös leivontaan, joten kokeile makeuttaa porkkanalla vaikka sämpylät tai tee ihana porkkanakakku.

 

Mistä löydän porkkanareseptejä?

Porkkanatikut ovat mahtava välipala, mutta porkkanasta on moneen muuhunkin. Alta löydät maukkaita ja terveellisiä porkkanareseptejä. Nam!

Porkkanaa aamiaiseksi

Inkiväärinen porkkanamehu

Aloita aamu kunnon tujauksella oranssia energiaa. ➡️ Tästä reseptiin

Kultainen hapankaali valkokaalista ja porkkanasta

Valkokaalista ja porkkanasta tehty hapankaalisalaatti käy hyvin yhteen aamiaisella syötävän kananmunan kanssa tai illallisella liharuuan lisukkeena. ➡️ Tästä reseptiin


Porkkanaa aamupäivän välipalaksi

Porkkanakeksit

Tiesitkö, että porkkanalla voi korvata jauhot? Kokeile herkullisia porkkanakeksejä, joista saat mainion välipalan. ➡️ Tästä reseptiin


Porkkanaa lounaalla

Chia-porkkanasämpylät

Kokeile herkullisia sämpylöitä, joissa maistuvat porkkana ja terveelliset tattarisuurimot ja chia-siemenet. Ota pyöryköitä vaikka piknik-evääksi. ➡️ Tästä reseptiin


Porkkanaa iltapäivän välipalaksi

Porkkana-punajuuri-goudapizzat

Kurniiko vatsa iltapäivällä? Vältä sokerisiin välipaloihin haksahtaminen näillä ihanilla pikkupizzoilla. ➡️ Tästä reseptiin


Porkkanaa illallisella

Kesäkurpitsa-bolognese porkkanan kera

Porkkanaa voi hyvin lisätä myös liharuokiin, ja vielä terveellisemmäksi ateria muuttuu, kun korvaat tavallisen spagetin kesäkurpitsasta tehdyllä spagetilla. ➡️ Tästä reseptiin

Porkkanasosekeitto ja lihapyörykät

Lämmittävä sosekeitto syntyy porkkanasta ja linsseistä, ja ruokaisuutta saat lisäämällä keittoon lihapullia. Ateria valmistuu puolessa tunnissa ➡️ Tästä reseptiin


Porkkanaa jälkiruuaksi

Porkkanapiristykset

Löytyykö kaapistasi ylimääräisiä porkkanoita? Voit tehdä niistä herkullisia minijälkiruokia. ➡️ Tästä reseptiin

Hummusta ja porkkanatikkuja

Oletko saanut tarpeeksesi makeasta? Vaihda leivokset ja karkit samettiseen hummukseen ja vihannestikkuihin. ➡️ Tästä reseptiin

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee