Nainen juoksee puistossa

Säännöllinen liikunta voi olla hyvinvoinnin kannalta tärkeämpää kuin paino.

© iStock

Liikunnalla voi olla enemmän painoarvoa kuin painolla

Ylipaino voi aiheuttaa riskejä hyvinvoinnille, mutta säännöllisellä liikunnalla voi uuden tutkimuksen mukaan kumota ylipainon haittoja – aloita vaikka heti!

torstai 9. maaliskuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Jos ylipainoa on kertynyt, mutta treenit maistuvat, meillä on hyvin uutisia: liikunta voi kumota ylipainon haittoja sydän- ja verisuoniterveydelle. Tällaisia viitteitä on nimittäin saatu vuonna 2017 julkaistusta hollantilaistutkimuksesta, johon osallistui 5 344 henkilöä, iältään 55–97 vuotta. Tutkimuksessa kartoitettiin mm. osallistujien liikuntatottumuksia ja painoindeksit ja seurattiin 15 vuoden ajan sydän- ja verisuonitautien esiintyvyyttä osallistujien keskuudessa.

Seurantajakson aikana kävi ilmi, että liikunnan harrastaminen auttoi ehkäisemään sydän- ja verisuonitauteja sekä normaali- että ylipainoisilla osallistujilla, ja se liitettiin alentuneeseen sydän- ja verisuonitautien riskiin painoindeksistä riippumatta. Säännöllisesti liikuntaa harrastaneille ylipainoisilla sydän- ja verisuonitautien riski oli yhtä suuri kuin säännöllisesti liikkuvilla normaalipainoisilla. Sen sijaan ylipainoisilla ja lihavilla osallistujilla, jotka eivät juuri liikkuneet, sydän- ja verisuonitautien riski oli selvästi korkeampi.

Säännöllinen liikunta näyttäisi siis tutkimuksen valossa auttavan suojaamaan sydän- ja verisuonitaudeilta vaikka ylipainoa olisikin. 

Kaikenlainen liikkuminen ja aktiivisuus lasketaan: hollantilaistutkijan mukaan kaikki liikunta on ikäihmiselle avuksi sydän- ja verisuonitautien torjunnassa, aina pyöräilystä kotitöihin.

Lähde: European Journal of Preventive Cardiology

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee