Nainen katkaisee tupakan
© iStock

Näin tupakkalakko tuottaa tulosta

Haluatko päästä eroon tupakasta? Näillä vinkeillä voit onnistua.

maanantai 18. joulukuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Suurin osa tupakoitsijoista haluaa lopettaa. Tupakanpoltto on haitallista sekä tupakoitsijalle itselleen myös hänen lähipiirilleen, ja siinä palaa myös paljon rahaa. Rahalle löydät varmasti muita, parempia käyttökohteita.

Monta hyvää syytä lopettaa

Useimmat tietävät, että tupakointi lisää huomattavasti sydän- ja verisuonitautien, syövän, keuhkosairauksien ja monien muiden sairauksien riskiä. Sen lisäksi, että tupakasta luopuminen vähentää hengenvaarallisten sairauksien uhkaa, savuttomuudesta on iloa monilla muillakin elämänalueilla.

Suurin palkkio tupakoinnin lopettamisesta on tietysti parempi olo. Huomaat, että liikunnasta tulee kevyempää, kun keuhkoihinsa ei vedä hapenottoa heikentäviä tervaa ja muita tupakansavun pienhiukkasia. Huomaat, että portaatkin muuttuvat kevyemmäksi nousta.

Terveyden kohentumisen lisäksi monet kokevat, että heidän elämänlaatunsa paranee, kun he pääsevät eroon tupakasta ja siihen liittyvästä riippuvuudesta. Hyvin todennäköisesti huomaat myös, että ihosi alkaa näyttää heleämmältä. Tupakansavun sisältämät aineet lisäävät ihon epäpuhtauksia ja tekevät ihosta kalpean ja elottoman. Tupakointi myös pahentaa aknea. Kun lopetat tupakoinnin, huomaat aivan varmasti, että ihosi kirkastuu ja mahdolliset epäpuhtaudet vähenevät tai jopa häviävät. Myös haju- ja makuaistisi paranevat. Savuttomana ei myöskään pinna kiristy enää yhtä helposti kuin ennen, vaikka aluksi tuntuisikin siltä, että et selviä arjen paineista ilman hermosavuja.

Tupakointi on vakava terveysriski riippumatta siitä, vedätkö henkoset vain silloin tällöin vai oletko ketjupolttaja. Jo sen vuoksi kannattaa tumpata viimeisen kerran. 

Miten kauan keuhkojen puhdistuminen kestää?

Keuhkot ovat savuttomat saman tien, kun lopetat tupakanpolton. Tupakansavun aiheuttamien vaurioiden korjautuminen tietysti kestää kauemmin. Toisaalta esimerkiksi sydäninfarktin riski vähenee jo vuorokaudessa tupakoinnin lopettamisesta. Muutamassa kuukaudessa verenkierto on kohentunut ja tunnet olosi entistä virkeämmäksi ja vähemmäksi stressaantuneeksi.

Kun olet ollut vuoden ilman tupakkaa, sydäninfarktin riskisi on pienentynyt puoleen verrattuna siihen aikaan, jolloin tupakoit. Viiden vuoden kuluttua riski on yhtä pieni kuin niillä, jotka eivät ole tupakoineet koskaan. Noin kymmenen tupakattoman vuoden jälkeen riskisi sairastua keuhkosyöpään on yhtä pieni kuin niillä, jotka ovat olleet savuttomia koko elämänsä.

On vaikea sanoa tarkasti, milloin keuhkot ovat kokonaan palautuneet, mutta vähitellen ne toipuvat ja vahvistuvat.

Nouseeko paino tupakoinnin lopettamisen jälkeen?

Monet epäröivät tupakoinnin lopettamista, koska pelkäävät lihovansa. On totta, että elimistön energiankulutus ja aineenvaihdunta muuttuvat, kun luovut tupakasta. Kun nikotiini ei enää kiihdytä aineenvaihduntaa, voi olla, että painosi nousee puoli kiloa kuukaudessa kuuden ensimmäisen savuttoman kuukauden aikana. Lisäksi moni kokee mielihalua korvata tupakointi syömisellä. Jos et ole tarkkana syömisesi ja elämäntapojesi suhteen ja yhtäkkiä alat ahmia holtittomasti, painonnousu on suurempi. Painonnousun voi kuitenkin välttää kuuntelemalla kehoaan ja tarkkailemalla syömistään. Toisaalta vaikka vaa’an lukema aluksi olisikin hieman aikaisempaa suurempi, jo puolen vuoden päästä elimistösi on tottunut uuteen energiankulutustasoon ja palaat normaalipainoosi. 

4 vinkkiä tupakasta irti pääsemiseksi

Useimmat tupakoitsijat ovat yhtä mieltä siitä, että lopettaminen ei ole helppoa. Vaikka tupakoinnin taustalla on nikotiiniriippuvuus, monille se on myös piintynyt tapa. Sanotaan, että syvälle juurtuneesta tottumuksesta eroon oppiminen vie noin kolme kuukautta. Vaikka siis jauhaisit nikotiinipurukumia, sinun voi silti tehdä mieli tupakkaa. Silloin näistä keinoista voi olla apua.

  1. Tee lopettamispäätös yhdessä ystävän tai työkaverin kanssa. Kun teitä on kaksi tai useampia, on helpompi pitää kiinni päätöksestä. Kannustakaa toisianne, kun tupakanhimo tuntuu ylivoimaiselta. Muistakaa myös kehua toisianne, kun ette retkahtaneet – se pitää motivaatiota yllä.
  2. Mene mukaan tupakastavieroitusryhmään. Niistä on hyötyä monille. Maksuttomia tupakastavieroituskursseja järjestävät muun muassa kuntien terveyskeskukset. Ryhmissä saat neuvoja ja tapaat muita samassa tilanteessa olevia. Vertaistuki ja keskustelu saman ongelman kanssa painiskelevien kanssa voi auttaa pysymään päätöksessäsi.
  3. Tee jotakin muuta, kun tekee mieli panna tupakaksi. Keksi korvaava tapa tupakoinnin tilalle: tee jotakin käsilläsi tai laita vaikka musiikkia soimaan. Näin johdatat ajatuksesi pois tupakasta ja opetat itseäsi pois tupakanhimosta.
  4. Lopeta kertaheitolla ja kylmiltään. Joillekin se toimii. Joidenkin tutkimusten mukaan ne, jotka lopettavat ilman nikotiinikorvaustuotteita tai vähentämättä ensin tupakointiaan, retkahtavat muita harvemmin. Vaikka päättäisitkin kokeilla tätä menetelmää, yllä olevista vinkeistä voi olla hyötyä.

Onko sinulla muita hyviä vinkkejä lopettamista harkitseville?

KUNTO PLUS suosittelee:

Edistä terveyttäsi aktiivisuusrannekkeen avulla

Haluaisitko olla terveempi ja vireämpi vuonna 2019? Aktiivisuusranneke voi auttaa pääsemään tavoitteeseen. Kerromme, miksi askel- ja unimittarin sisältävä aktiivisuusranneke voi olla paras koskaan tekemäsi sijoitus omaan terveyteesi.

Active Fit-aktiivisuusranneke voi todella edistää terveyttäsi – se mm. motivoi liikkumaan enemmän ja kertoo, paljonko ja kuinka hyvin nukut öisin.

Tutkimusten mukaan aktiivisuusranneke voi kasvattaa motivaatiota huimasti. Askelmittarin sisältävä aktiivisuusranneke voi olla juuri sinulle sopiva ratkaisu! Tutkimusten mukaan askelmittari voi lisätä huimasti motivaatiota liikkua. Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan askelmittari saa käyttäjänsä liikkumaan jopa 27 prosenttia enemmän – mikä vastaa 1,5 kilometriä kävelyä lisää joka päivä! Se taas auttaa alentamaan sekä verenpainetta että painoa. Haluaisitko olla terveempi ja liikkua enemmän? Askelmittari voi auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi!

Nyt saat askel- ja unimittarin sisältävän aktiivisuusrannekkeen tarjoushintaan!

Kun tilaat nyt KUNTO PLUS -lehden, saat samalla aktiivisuusrannekkeen, joka sisältää askel-, uni- ja sykemittarin. Aktiivisuusranneke Active Fit Tracker sisältää runsaasti hyödyllisiä toimintoja, joiden avulla olet terveempi ja aktiivisempi vuonna 2019:
  • Askelmittari – laskee jokaisen päivän aikana ottamasi askeleen.
  • Unimittari – tallentaa tietoa siitä, paljonko olet nukkunut ja mikä on kevyen ja syvän unen osuus.
  • Sykemittari – mittaa sykkeen ja tallentaa tiedot sykkeestä ympäri vuorokauden.
  • Kalorilaskuri – laskee jatkuvasti, paljonko energiaa olet liikkumalla kuluttanut.
  • Ilmoitukset – ranneke ilmoittaa värinähälytyksellä puhelimeen saapuvista puheluista ja viesteistä.
  • Liikkumattomuushälytys – rannekkeen voi asettaa hälyttämään, kun olet istunut liian pitkään paikoillasi.
  • Rannekello – tavallinen rannekello, joka toimii myös herätyskellona – tyylikkään näköinen ranneke on myös mukava käyttää.
  • Helppokäyttöinen sovellus – sovelluksesta saat nopealla vilkaisulla tietoa siitä, miten aktiivinen olet ollut, joten voit seurata tavoitteiden toteutumista ja sitä, minä päivinä tai viikkoina liikut eniten.
Active Fit Trackeren on arvoltaan 90 euroa. Kun tilaat KUNTO PLUS -lehden, saat neljän numeron lisäksi aktiivisuusrannekkeen yhdistettyyn tarjoushintaan vain 24,90 euroa. Säästät yhteensä 104,10 euroa!

KATSO TARJOUS: Active Fit Tracker + 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä tarjoushintaan 24,90 euroa.

VIDEO: Katso, mitä kaikkea Active Fit Tracker -aktiivisuusrannekkeella voi tehdä:

Active Fit Tracker seuraa aktiivisuustasoasi ja nukkumistasi. Laite lähettää tiedot langattomasti Bluetooth-yhteyden kautta mobiilisovellukseen, josta näet nopeasti terveytesi kannalta tärkeät tiedot.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee