Eroon jalkojen turvotuksesta

Jalkojen turvotus voi olla täysin vaaratonta tai hengenvaarallista. Useimmiten se on vain ärsyttävää. Kerromme, miksi jalat joskus turpoavat ja miten saat ylimääräisen nesteen pois.

Jalat turvoksissa

JALAT TURPOAVAT – näin helpotat jalkojen turvotusta

© iStock

Miksi jalat turpoavat – molemmat jalat

Ylipaino

Vaikea ylipaino voi aiheuttaa nesteen kertymistä (ödeemaa) jalkoihin. Sitä ei kuitenkaan tiedetä, miksi ylipainoiset usein kärsivät jalkojen turvotuksesta.

Kuukautiskierto

Joidenkin naisten jalat turpoavat myös kuukautisten edellä. Silloin voi tuntua, että koko keho – ei välttämättä vain jalat – on turvoksissa ennen kuukautisia, mutta turvotus laskee kuukautisten alettua. Syytä tähänkään ei tiedetä tarkasti, mutta luultavasti se liittyy hormonaaliseen vaihteluun.

Munuaissairaus

Jos munuaiset eivät suodata kuona-aineita kunnolla, se voi näkyä jalkojen turpoamisena. Se ei kuitenkaan ole kovin tavallinen syy, ja munuaisista johtuvaan vaivaan liittyy usein myös väsymystä.

Maksasairaus

Myös maksasairaudet voivat turvottaa jalkoja, vaikka sekin on harvinaista.

Raskaus

Hyvin monet raskaana olevat kokevat, että jalat turpoavat samaa tahtia keskivartalon kanssa. Tämä johtuu siitä, että lisääntyvä paino lisää alaraajojen verisuoniin kohdistuvaa painetta. Äkillisesti turpoavat jalat 20. raskausviikon jälkeen voivat myös olla merkki raskausmyrkytyksestä, jolloin on syytä mennä lääkäriin.

Hoitojen sivuvaikutukset

Syöpien sädehoidot sekä verenpainetautiin määrättävät kalsiumkanavan salpaajat voivat aiheuttaa nesteen kertymistä jalkoihin. Jos turvotus johtuu jostakin lääkkeestä, on usein mahdollista kokeilla jotain toista lääkevaihtoehtoa, joka ei välttämättä aiheuta samanlaista sivuoiretta.

Verisuonet ja jalkojen turvotus

Suonikohjut (toisessa jalassa tai molemmissa)

Suonikohjut johtuvat pintalaskimoiden läppien heikentymisestä. Läppien tehtävänä on estää veren virtaus väärään suuntaan. Läpät ovat osa laskimoverenkiertoa, jonka tehtävänä on toimittaa veri takaisin sydäntä kohti. Jos läpät eivät toimi niin kuin pitäisi, suoniin kertyy liikaa verta. Tämän vuoksi laskimot voivat laajentua ja kiertyä, mikä puolestaan aiheuttaa suonikohjuja ja jalkojen turvotusta.

Jopa kolmanneksella suomalaisista on pintalaskimoiden vajaatoimintaa.

Kuumuus

Kuumalla säällä jalat turpoavat ihan luonnostaan. Verisuonet laajenevat lämpimässä, jolloin nestettä virtaa enemmän, ja sekä kädet että jalat saattavat turvota.

Sydänvika

Varsinkin vanhemmilla ihmisillä sydämen toiminnan heikkeneminen aiheuttaa turvotusta. Turvotus johtuu siitä, että veri ”pysähtyy” laskimoihin liian pitkäksi aikaa ja neste tihkuu ympäristöön. Sydänvika voi aiheuttaa jalkojen turvotuksen lisäksi väsymystä, kunnon huononemista, yskää ja hengitysvaikeuksia.

Verenkiertoa täytyy aktivoida

Laskimoverenkierto työskentelee painovoimaa vastaan ja kuljettaa verta pois raajoista takaisin kohti sydäntä. Pitkät lentomatkat, sairauden aiheuttama vuodelepo tai paikallaan istumista vaativa työ voivat haitata laskimoverenkierron toimintaa.

Liikkumattomuus saa pintalaskimoiden läpät sulkeutumaan. Siksi seistessä tai pitkiä aikoja istuttaessa verenkierto raajoista takaisin sydämen suuntaan hidastuu. Lisääntyvä paine saa nesteen tihkumaan verisuonten seinämien läpi ja aiheuttaa turvotusta. Liikkumattomuus voi vaurioittaa laskimoläppiä.

Liikkuessa jalkojen lihakset puristavat verisuonia, jolloin läpät avautuvat ja sallivat veren virtauksen kohti sydäntä.

Tip: Hox! Napauttamalla kuvan ympyröitä saat lisätietoja
Verenkierto jaloissa

Laskimo

Kuljettaa käytetyn veren takaisin sydämeen.

Aktiivinen lihas

Painaa verisuonta, jolloin läpät avautuvat ja veri pääsee virtaamaan.

Valtimo

Kuljettaa hapekasta verta sydämestä kaikkialle kehoon.

Liikkumaton lihas

Laskimoläpät ovat kiinni, jolloin veri täyttää laskimon. Laskimosta voi tihkua kudoksiin jalat turvottavaa nestettä.

Miksi jalat turpoavat – vain toinen jalka

Veritulppa jalassa

Veritulppa tukkii nimensä mukaisesti verisuonen, mikä aiheuttaa turvotusta. Jalkaan voi tulla kahdenlaisia veritulppia, ja molemmat voivat olla vaarallisia.

Laskimoveritulppa: Tavallisin veritulppa jalassa. Laskimoveritulpan riski kasvaa liikkumattomuudessa – esimerkiksi pitkillä lennoilla tai sairasvuoteella – ja lisäksi esimerkiksi e-pillerit kohottavat laskimotulpan riskiä. Laskimoveritulppa voi olla hengenvaarallinen, koska liikkeelle lähtiessään se saattaa kulkeutua keuhkoihin. Siksi on syytä mennä lääkäriin, jos saa seuraavanlaisia oireita:

  • turvotus, punoitus ja kuumotus joko sääressä tai jalkaterässä
  • säären lihakset tuntuvat kovemmilta kuin tavallisesti
  • verisuonet näkyvät tavallista selvemmin ja pullottavat.

Valtimoveritulppa: Valtimoveritulppa johtuu lähes aina valtimoiden ahtautumisesta. Se on hengenvaarallinen tila, joten on syytä heti soittaa hätänumeroon 112, jos:

  • jalka on kylmä ja kalpea ja siihen koskee tai se on tunnoton.

Lähde: Terveyskirjasto

Tulehdus

Myös jokin pinnallinen tulehdus voi saada jalan turpoamaan, jolloin jalka yleensä myös punoittaa ja on arka. Tulehdus alkaa yleensä haavasta, johon bakteeri on päässyt sisään, mutta aina ei tulehduksen alkulähdettä ole mahdollista tunnistaa. Ihotulehdus hoidetaan tavallisesti antibiooteilla.

Näin pääset eroon turvotuksesta

Harrasta liikuntaa

Säännöllinen liikunta on paras tapa ehkäistä jalkojen turvotusta. Liikunta vauhdittaa verenkiertoa ja edistää veren virtausta suonissa. Liikunta auttaa myös ehkäisemään kohonnutta verenpainetta, sydän- ja verisuonitauteja sekä ylipainoa, mikä myös parantaa verenkiertoa. Parasta on liikunta, jossa jalkoja, jalkateriä ja nilkkoja käytetään aktiivisesti, esimerkiksi juoksu, pyöräily, sulkapallo ja kävely – tai vaikkapa vanha kunnon naruhyppely!

Käytä kompressiosukkia

Kompressiohoitoa voidaan antaa tukisidoksilla tai lääkinnällisillä hoitosukilla. Sekä pitkille lentomatkoille että suonikohjuihin voi olla apua tuki- tai kompressiosukista, jotka toimivat samalla periaatteella kuin tukisidokset. Ne auttavat ehkäisemään nesteen kertymistä jalkoihin, koska sukkien puristus parantaa veren virtausta alaraajojen suonissa ja laskee siten laskimosuoniin kohdistuvaa painetta.

Vaihtele työasentoa

Jos joudut työssäsi seisomaan tai istumaan pitkiä aikoja, on tärkeää pyrkiä vaihtelemaan työasentoja ja aktivoimaan verenkiertoa.

  • Jos seisot paljon, kokeile, voisitko istua välillä tai kävele vaikka pientä ympyrää aina, kun siihen on mahdollisuus.
  • Jos istut paljon, hae päiväkahvisi mahdollisimman kaukana olevasta automaatista, hyödynnä säädettävää työpöytää ja heiluttele ja koukistele jalkojasi pöydän alla aika ajoin. Vältä polvi toisen päällä istumista.

5 hyvää tottumusta arkeen

Verenkiertoa vilkastuttavia harjoitteita

Jos jalkojen turvotus johtuu suonikohjuista tai verenkierron ongelmista, kannattaa tehdä verenkiertoa vilkastuttamaan suunniteltuja harjoitteita. Liikunnan harrastaminen ja ajoittainen seisomaan ja kävelemään nousu riittää myös usein vauhdittamaan verenkiertoa.

Venepumpeøvelse
© iStock

Lantionnosto

Asetu selinmakuulle polvet koukussa. Nosta lantio alustasta ja laske hitaasti takaisin alas. Toista 5–10 kertaa.

Venepumpeøvelse
© iStock

Taivuta ja ojenna polvia ja nilkkoja

Asetu selinmakuulle polvet koukussa. Nosta toinen jalka ylös ja ota käsillä polvitaipeesta kiinni. Koukista ja ojenna polvea 10–15 kertaa ja tee sama nilkalla 10–15 kertaa. Toista toisella jalalla.

Nesteenpoistolääke voi auttaa

Jos turvotus haittaa elämää, siihen on saatavissa myös lääkkeitä. Lääkäri kuitenkin yleensä ensin tarkistaa, voisiko elämäntavoissa olla jotain korjattavaa, joka auttaisi turvotukseen, kuten suolan vähentäminen tai liikunnan lisääminen.

Vähennä suolaa

Suola sitoo nestettä kehoon, joten suuri suolankulutus voi saada jalat turpoamaan, jos siihen on muutenkin taipumusta. Sydämen vajaatoiminnasta kärsivillä ja kuukautiskiertoon liittyvässä turvotuksessa suolan vähentäminen voi tehota todella hyvin. Ravitsemussuositusten suolamääriä on syytä noudattaa. Suolaa ei saisi syödä enempää kuin 5–6 g päivässä. Useimmat syövät enemmän, ja valtaosa suolasta saadaan valmisruuasta kuten leivästä, leikkeleistä ja pikaruuasta.

VINKKI! Useimpien olisi syytä syödä ½ tl vähemmän suolaa päivittäin. Se onnistuu vaikka vaihtamalla kaksi kinkku-juustovoileipää kaurahiutaleisiin tai jogurttiin ja marjoihin.

Kuinka paljon suolaa tarvitaan?

Nosta jalat ylös

Jos tarvitset välitöntä apua turvotukseen, voit kokeilla jalkojen nostoa ylös. Turvotus johtuu usein osittain painovoiman vaikutuksesta, joten jalkojen nosto voi auttaa saamaan nesteen jälleen liikkeelle.

VINKKI! Nosta jalat ilmaan esimerkiksi seinää vasten, niin painovoima huolehtii nesteen poistamisesta.

Asiantuntija: lääketieteen professori Lars Bjerrum, Kööpenhaminan yliopisto

Artikkeli on ilmestynyt aiemmin KUNTO PLUS -lehden numerossa 10/2021