Nainen portaissa
10 000 askelta

Ota tavaksi käyttää poortaita – siinä kertyy hyvin askeleita!

© iStock

10 000 askelta kertyvät päivässä helposti

Jos tuntuu, että 10 000 askelta päivässä on kova tavoite, lue täältä, miten se onnistuu.

tiistai 12. joulukuuta 2017

Olet varmasti kuullut, että päivässä pitäisi ottaa 10 000 askelta. Se tarkoittaa vähän alle 8 kilometriä tai parin tunnin kävelyä.

Jos teet työtä, jossa ollaan päivän mittaan paljon jalkojen päällä, askeleet kertyvät helposti. Jos sen sijaan teet istumatyötä ja kuljet autolla tai julkisilla, askeleiden määrää on kasvatettava tietoisesti, jotta pääsisi tavoitteeseen. 

Askelmittari kannustaa

Aktiivisuusrannekkeen tai puhelimen askelmittari kannustaa ottamaan lisäaskeleita ja sillä pystyy seuraamaan onko jo tavoitteessaan.

Tutkimusten mukaan askelmittarin käyttö kannustaa ottamaan enemmän askeleita kuin muuten tulisi käveltyä. Se vetoaa sisäiseen kilpailuhaluun, jolloin askeleita tulee otettua tavoitteeseen pääsemiseksi.

Näin saat 10 000 askelta kokoon

  • Kävele työmatka tai ainakin osa siitä tai käy kävelyllä heti aamusta.  
  • Kulje kävellen tai pyörällä kaikkialle minne mahdollista. Valitse aina vähän pidempi reitti.
  • Jos kuljet omalla autolla, pysäköi vähän kauemmas, ja kävele loppumatka. Käytä kauppareissuilla kauimmaisia parkkiruutuja.  
  • Valitse portaat hissin sijasta.
  • Käy lounaalla kävelyllä tai valitse vähän kauempana oleva lounaspaikka. 
  • Ehdota kävelykokouksia työpaikan palavereiksi.  
  • Jos teet istumatyötä, noise vähintään kerran tunnissa ja kävele hieman. Käy juomassa vettä, hakemassa kahvia jne. 
  • Jos asut talossa, jossa on portaat, kipaise raput kahteen kertaan. 
  • Käy kaupassa tai kioskilla pyörällä tai kävellen. Ostosten kantaminen on hyvää liikuntaa sekin! 
  • Kävele aina puhuessasi puhelimessa. 
  • Käy kävelyllä iltaruuan jälkeen. Pyydä lapset tai puoliso mukaan, ja tuttavat, joilla on koira, ilahtuvat takuuvarmasti, jos pyydät päästä mukaan koiralenkkiseuraksi tai haluat lainata koiraa kävelylle. 
  • Jos haluaisit katsella elokuvia ja sarjoja illat pitkät, hanki stepperi kotiin tai askella vaikka jakkaran päälle ja pois ohjelmia katsellessasi.

10 000  askelta on japanilainen keksintö

10 000 askeleen raja keksittiin japanissa vuoden 1964 Tokion olympialaisten aikaansaamassa liikuntainnostuksessa. Japanilainen askelmittarivalmistaja alkoi mainostaa 10 000 askelta päivässä terveellisenä, ja siitä innostus levisi maailmalle. 

10 000 askelta huomattiin myöhemmin todella toimivaksi määräksi, jolla pitää itsensä kunnossa. Jos tavoitteena on hoikistua, raja kannattaa nostaa 16 000 askelen tienoille.

Vaihtele vielä tahtia

Jos saat helposti sovitettua 10 000 askelta arkeesi, voit tehostaa kävelyn terveysvaikutuksia kiristämällä välillä tahtia reippaaksi ja rivakaksi ja kävelemällä mäet tavallista reippaammin, niin sykekin nousee. 

Voit myös laskea muut harrastamasi lajit mukaan askeliin. Seuraavassa om montaako askelta mikäkin laji vastaa: 

  • Jooga vastaa 60 askelta minuutissa
  • Pyöräily vastaa 80 askelta minuutissa
  • Uinti vastaa 140 askelta minuutissa
  • Bodypump vastaa 150 askelta minuutissa
  • Kuntosalitreeni vastaa 150 askelta minuutissa
  • Jalkapallo vastaa 170 askelta minuutissa
  • Spinning vastaa 190 askelta minuutissa
  • Crosstrainer-treeni vastaa 200 askelta minuutissa.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee