Näin treenaat crosstrainerilla

Crosstrainer eli ellipsilaite kuuluu kuntosalien suosituimpiin kestävyyslaitteisiin, eikä ihme, sillä se on varsinainen tehovempain.

Nainen treenaa crosstrainerilla

CROSSTRAINER Crosstrainer-treenillä saa äkkiä hien pintaan.

© iStock

Crosstrainer on yhdistelmä juoksumattoa, kuntopyörää ja stepperiä. Sen parhaita puolia on, että myös ylävartalon lihakset joutuvat töihin ja että se on hellävarainen nivelille. Sivun lopusta löydät treeniohjelmat crosstrainerille.

Crosstrainer – tietoa ja treeniohjelma

Mikä on crosstrainer?

Crosstrainer on yhdistelmä juoksumattoa, kuntopyörää ja stepperiä. Sen parhaita puolia on, että myös ylävartalon lihakset joutuvat töihin ja että se on hellävarainen nivelille.

Mihin crosstraineria käytetään?

• Aktivoimaan koko kehoa yhdellä kertaa

• Kestävyystreeniin

• Energiankulutuksen tehostamiseen

• Kuntoutukseen

Tehokkaassa crosstrainer-harjoittelussa kunto nousee kohisten, sillä treeni rasittaa kaikkia kehon suuria lihasryhmiä – energiankulutus kasvaa, ja keho muokkautuu kauttaaltaan vahvemmaksi ja kiinteämmäksi.

Vatsan ja selän lihakset saavat enemmän treeniä kuin lajeissa, joissa lähinnä jalat tekevät työtä.

Crosstrainer on loistava laite niillekin, joiden pitää huomioida vammat treenissä. Niveliin ei kohdistu iskuja, sillä jalat ovat koko ajan polkimilla.

Lenkkeilijät voivat täydentää juoksuharjoitteluaan crosstrainerilla, sillä se kehittää juoksukuntoa mutta on juoksua hellävaraisempaa nivelille ja jänteille.

Miten crosstraineria käytetään?

Liikeradat muistuttavat eniten murtomaahiihtoa, mutta hiihdosta poiketen jalat tekevät soikionmuotoista liikettä.

Crosstraineria kutsutaan myös ellipsilaitteeksi. Laitteessa on yleensä liikuteltavat kahvat ja kiinteä tanko niiden keskellä. Siten laitteella voi treenata joko pelkästään jalkoja tai samanaikaisesti myös käsiä.

Yleistä crosstrainer-treenistä

Muista käyttää riittävän suurta vastusta, ettet polje tyhjää, sillä se ei juurikaan kehitä kuntoa eikä lihaksistoa. Intervallitreeni crosstrainerilla on tehokkainta.

Ladulla sivakoidessa ei voi valita, milloin eteen tulee jyrkkä ylämäki, mutta crosstrainerilla päätöksen voi tehdä itse. Vastusta säätämällä voi säädellä treenin tehoa. Laitteella on helppo tehdä myös intervalleja, jotka kuluttavat runsaasti energiaa ja saavat kuntokäyrän rivakkaan nousuun.

Likimain kaikissa uudehkoissa crosstrainereissa on treenitietokone, joka mittaa ajan, matkan, poljinkierrokset ja energiankulutuksen. Voit asettaa laitteeseen oman harjoitusohjelmasi mukaiset arvot tai noudattaa laitteissa valmiina olevia ohjelmia.

Moneen crosstraineriin voi määrittää myös toivotun sykealueen, minkä jälkeen treeni etenee sykkeen mukaan. Tällöin käytössä on ikään kuin sähköinen personal trainer, joka opastaa ja kannustaa treenaajaa.

Tarkasta säännöllisesti, että laitteen ruuvit ovat kunnolla kiinni, ja puhdista laite desinfiointiaineella kostutetulla rätillä jokaisen käytön jälkeen – erityisesti, jos laitetta käyttää useampi treenaaja.

Treenaa tarpeeksi tehokkaasti

Crosstrainerien kalorilaskurit on suunniteltu keskiarvojen perusteella, eivätkä ne ota huomioon yksilöllisiä eroja. Laskelmat ovat yleensä optimistisia, mutta tietoja voi silti käyttää eri kuntoilukertojen keskinäiseen vertailuun.

Treeniohjelmat crosstrainerille

Me tarjoamme crosstrainer-ohjelman sekä vasta-alkajalle, joka ei ole välttämättä koskaan kokeillut crosstrainer-laitetta, että harjaantuneelle crosstrainerin käyttäjälle, joka haluaa tehokkaamman treenin.

Ohjelmat sisältävät 3 viikoittaista treenikertaa, jotka ovat kestoltaan 20–30 minuuttia. Jokaisen treenikerran jälkeen on hyvä pitää lepopäivä.

  • Ensimmäinen crosstrainer-ohjelma sille, joka ei ole aikaisemmin harjoitellut crosstrainerilla

  • Crosstrainer-ohjelma harjaantuneelle crosstrainerin käyttäjälle sille, joka on treenannut crosstrainerilla säännöllisesti vähintään 3 kk.

Perustuu KUNTO PLUSsan artikkeleihin numeroissa 1/2009 ja 3/2020.

Tämän hetken suosituimmat
Painonhallintamotivaatio

Laihduttajan alkoholivalinnat

Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Terveellinen ruokavalio

4 mainiota syytä syödä suklaata

Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Ennaltaehkäisy

NÄIN helpotat vatsan turvotusta

Litteä vatsa

KUNTO PLUSSAN Vatsatreeni – osa 1

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Lisää aiheesta: Kuntosali
Kuntosali

Tee testi ja löydä ykköstavoitteesi: Millainen kuntosalitreeni sopii sinulle?

Kuntosali

Löydä oma treenitavoitteesi – terve, hoikka tai vahva – ja treenaa näin kuntosalilla

Kuntosali

Tavoitteista totta kuntosalilla: Treeniohjelmat lihasten vahvistamiseen tähtäävälle

Kuntosali

Tavoitteista totta kuntosalilla: Treeniohjelmat lihasten vahvistamiseen tähtäävälle

Kuntosali

Tavoiteohjelmat kuntosalille: Saat 3 omiin tavoitteisiisi sopivaa treeniohjelmaa

Kuntosali

Tavoitteista totta kuntosalilla: Tavoiteohjelma hoikistumiseen tähtäävälle

Kuntosali

Tavoiteohjelma VAHVA – ohjelma 3

Kuntosali

Tavoiteohjelma VAHVA – ohjelma 1

Kuntosali

Tavoiteohjelma VAHVA – ohjelma 2

Kuntosali

Tavoiteohjelma TERVE – ohjelma 2

Kuntosali

Tavoiteohjelma TERVE – ohjelma 1

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun