Kalaa 2 kertaa viikossa

tiistai 6. heinäkuuta 2010 teksti KUNTO PLUS

Tri Langerin arvio suojavaikutuksesta asteikolla 1–3: 2

Kalan sisältämät terveelliset omega-3-rasvahapot auttavat elimistöä suojautumaan kroonisesta tulehdustilasta aiheutuvilta sairauksilta, kuten aikuistyypin diabetekselta. Kalaöljyt suojaavat myös kakkostyypin diabeteksen seurauksilta, kuten sydän- ja verisuonitaudeilta.

Parhaita omega-3-rasvahappojen lähteitä ovat rasvaiset kalat, kuten lohi, silakka, silli, kirjolohi, makrilli ja sardiini. Syö kalaa vähintään kahdesti viikossa ja mielellään useamminkin. Mikäli nautit omega-3-rasvahapposi mieluummin tabletteina, sopiva päiväannos on 1500 mg.

Omega-3-rasvahappojen saaannista huolehtimisen lisäksi on huolehdittava siitä, että omega-3- ja omega-6-rasvahappojen saanti on tasapainossa. Omega-6-rasvahappojen saanti on helposti liian suurta, sillä niitä on kasviöljyissä, joita on runsaasti muun muassa eineksissä ja muissa pitkälle jalostetuissa elintarvikkeissa. Suosi siis mieluiten itse raaka-aineista valmistettua ruokaa.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee