15 minuutin tauko joka toinen tunti

tiistai 6. heinäkuuta 2010 teksti KUNTO PLUS

Tri Langerin arvio suojavaikutuksesta asteikolla 1–3: 1

15 minuutin tauko parin tunnin välein työpäivän mittaan auttaa elimistöä suojautumaan aikuistyypin diabetekselta. Pikku tauot ovat kuin venttiilejä, joiden ansiosta stressihormoni i kortisoli pysyy aisoissa, eikä käynnistä prosesseja, jotka lisäävät rasvan varastoitumista vatsaonteloon.

Stressi lisää kakkostyypin diabeteksen riskiä selvästi, toteaa ruotsalaistutkimus, johon osallistui 4821 iältään 35–55-vuotiasta naista. Työperäinen stressi kaksinkertaistaa sairastumisriskin.

Stressi tihentää sydämen sykettä ja tekee hengityksestä pinnallisempaa. Taistele tai pakene -tilassa veren sokeripitoisuus ampaisee korkeuksiin valmistellen kehoa äärisuoritukseen. Jos solut eivät pystykään kuluttamaan tarjottua energiapiikkiä, sokeria kertyy vereen ja tila kroonistuu.

Katkaise kierre heti alkuunsa pitämällä kortisolin määrä alhaisena. Taukojen aikana kannattaa kävellä vähän, haukata raitista ilmaa, tehdä joogaharjoitus, hengittää syvään, mietiskellä tai vaikka jutella työkaverin kanssa.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee