Nainen nauttii auringosta, syksy
© iStock

Saatko riittävästi D-vitamiinia?

D-vitamiini on elimistölle tärkeä vitamiini, joka muun muassa nostaa vireyttä, vahvistaa luustoa, pitää verenpainetta aisoissa, auttaa painonhallinnassa ja torjuu tiettyjä syöpätyyppejä. Tutkimusten mukaan monet, varsinkaan ikääntyneet, eivät kuitenkaan saa riittävästi D-vitamiinia.

tiistai 7. maaliskuuta 2017 teksti Cecilie Dumanski

Saatko riittävästi D-vitamiinia?

Tunnetko olosi selittämättömästä syystä vähän nuutuneeksi? Syynä voi olla se, että saat liian vähän D-vitamiinia. D-vitamiinia kutsutaan joskus myös "aurinkovitamiiniksi", sillä auringonvalo on D-vitamiinin ensisijainen ja tärkein lähde. Niinpä D-vitamiinin saannista onkin täällä pohjoisessa pidettävä erityistä huolta pimeän talvikauden aikana.

D-vitamiinin puutosta voi kuitenkin olla vaikea tunnistaa, ja siksi olemme koonneet tähän kuusi oiretta, jotka voivat johtua liian vähäisestä D-vitamiinin saannista ja jotka lukemalla voit selvittää, kannattaisiko sinunkin tankata lisää D:tä.

Lähteekö yskä aina oikeasti vain yskimällä?

1. Lisääntynyt hikoilu

Helmeileekö hiki otsalla jo ihan pikkujutuistakin kuten astianpesukoneen tyhjennyksestä? Runsas hikoilu kevyen puuhastelun aikana voi olla merkki siitä, että saat liian niukalti D-vitamiinia, sanoo lääkäri Michael Holick Bostonin yliopistosta.

Näin saat D-vitamiinia ravinnosta.

2. Univaikeudet

Eikö uni tule iltaisin tai heräiletkö öisin, vaikka jätät iltakahvit väliin ja sammutat älylaitteet jo hyvissä ajoin? Uniongelmat voivat juontua liian vähäisestä D-vitamiinin saannista.

Tankkaa D-vitamiinia auringosta meiltä tai muualta!

3. Epämääräiset lihas- ja nivelkivut

D-vitamiini edistää luuston, nivelten ja lihasten hyvinvointia yhdessä kalsiumin kanssa, ja liian vähäinen D-vitamiinin saanti voi lisätä esimerkiksi nivelkipujen ja luukadon riskiä. Jos harrastat juoksua, sinun on pidettävä erityistä huolta sekä kalsiumin että D-vitamiinin saannista. 

Tue luuston hyvinvointia oikealla ravitsemuksella.

4. Toistuva sairastelu

Alati toistuvat flunssat ja köhät voivat johtua D-vitamiinin puutteesta, sanovat tanskalaiset tutkijat, jotka ovat tutkineet niin kutsuttuja tappaja-T-soluja. Tappaja-T-solujen avulla elimistön immuunipuolustus esimerkiksi torjuu bakteereita, viruksia ja kasvaimia, ja näyttää siltä, että tappaja-T-solut eivät pysty toimimaan ilman D-vitamiinia.

Se selittää ainakin osittain sitä, miksi sairastelu on yleisempää talvella, jolloin kun auringonvaloa ei juuri saada.

Näin helpotat oloa, kun flunssa iskee.


Tukkoinen nenä ja kipu poskipäiden alueella voivat johtua poskiontelontulehduksesta. Katso, millä muilla tavoin poskiontelontulehdus voi oireilla sekä miten sitä voi hoitaa.



5. Alakuloisuus

Liian vähäinen D-vitamiinin saanti voi olla ihan kirjaimellisestikin vakava asia. Useissa tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että D-vitamiinin puutos voi liittyä psyykkisiin ja neurologisiin sairauksiin, kuten masennukseen, skitsofreniaan, MS-tautiin ja dementiaan. 

TESTI: 10 masennuksen merkkiä

6. Hiustenlähtö

Jos tukka ei pysy päässä, taustalla voi olla raudan ja D-vitamiinin puute, ja D-vitamiinin merkitys saattaa olla huomattavasti suurempi kuin on aiemmin luultu.

Lue lisää raudan saannista.

Lähteet: https://www.netdoktor.dk

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee