Nainen nauttii auringosta, syksy
© iStock

Saatko riittävästi D-vitamiinia?

D-vitamiini on elimistölle tärkeä vitamiini, joka muun muassa nostaa vireyttä, vahvistaa luustoa, pitää verenpainetta aisoissa, auttaa painonhallinnassa ja torjuu tiettyjä syöpätyyppejä. Tutkimusten mukaan monet, varsinkaan ikääntyneet, eivät kuitenkaan saa riittävästi D-vitamiinia.

tiistai 7. maaliskuuta 2017 teksti Cecilie Dumanski

Saatko riittävästi D-vitamiinia?

Tunnetko olosi selittämättömästä syystä vähän nuutuneeksi? Syynä voi olla se, että saat liian vähän D-vitamiinia. D-vitamiinia kutsutaan joskus myös "aurinkovitamiiniksi", sillä auringonvalo on D-vitamiinin ensisijainen ja tärkein lähde. Niinpä D-vitamiinin saannista onkin täällä pohjoisessa pidettävä erityistä huolta pimeän talvikauden aikana.

D-vitamiinin puutosta voi kuitenkin olla vaikea tunnistaa, ja siksi olemme koonneet tähän kuusi oiretta, jotka voivat johtua liian vähäisestä D-vitamiinin saannista ja jotka lukemalla voit selvittää, kannattaisiko sinunkin tankata lisää D:tä.

1. Lisääntynyt hikoilu

Helmeileekö hiki otsalla jo ihan pikkujutuistakin kuten astianpesukoneen tyhjennyksestä? Runsas hikoilu kevyen puuhastelun aikana voi olla merkki siitä, että saat liian niukalti D-vitamiinia, sanoo lääkäri Michael Holick Bostonin yliopistosta.

Näin saat D-vitamiinia ravinnosta.

2. Univaikeudet

Eikö uni tule iltaisin tai heräiletkö öisin, vaikka jätät iltakahvit väliin ja sammutat älylaitteet jo hyvissä ajoin? Uniongelmat voivat juontua liian vähäisestä D-vitamiinin saannista.

Tankkaa D-vitamiinia auringosta meiltä tai muualta!

3. Epämääräiset lihas- ja nivelkivut

D-vitamiini edistää luuston, nivelten ja lihasten hyvinvointia yhdessä kalsiumin kanssa, ja liian vähäinen D-vitamiinin saanti voi lisätä esimerkiksi nivelkipujen ja luukadon riskiä. Jos harrastat juoksua, sinun on pidettävä erityistä huolta sekä kalsiumin että D-vitamiinin saannista. 

Tue luuston hyvinvointia oikealla ravitsemuksella.

4. Toistuva sairastelu

Alati toistuvat flunssat ja köhät voivat johtua D-vitamiinin puutteesta, sanovat tanskalaiset tutkijat, jotka ovat tutkineet niin kutsuttuja tappaja-T-soluja. Tappaja-T-solujen avulla elimistön immuunipuolustus esimerkiksi torjuu bakteereita, viruksia ja kasvaimia, ja näyttää siltä, että tappaja-T-solut eivät pysty toimimaan ilman D-vitamiinia.

Se selittää ainakin osittain sitä, miksi sairastelu on yleisempää talvella, jolloin kun auringonvaloa ei juuri saada.

Näin helpotat oloa, kun flunssa iskee.

5. Alakuloisuus

Liian vähäinen D-vitamiinin saanti voi olla ihan kirjaimellisestikin vakava asia. Useissa tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että D-vitamiinin puutos voi liittyä psyykkisiin ja neurologisiin sairauksiin, kuten masennukseen, skitsofreniaan, MS-tautiin ja dementiaan. 

TESTI: 10 masennuksen merkkiä

6. Hiustenlähtö

Jos tukka ei pysy päässä, taustalla voi olla raudan ja D-vitamiinin puute, ja D-vitamiinin merkitys saattaa olla huomattavasti suurempi kuin on aiemmin luultu.

Lue lisää raudan saannista.

Lähteet: https://www.netdoktor.dk

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee