3 vinkkiä: Näin alennat sykettäsi

Vahva sydän jaksaa nakuttaa rinnassa monta, monta vuotta. Mutta jos leposykkeesi on korkea, kasvaa todennäköisyys kuolla ennenaikaisesti. Tässä asiantuntijoiden 3 parasta vinkkiä sykkeen alentamiseen – ja pidempään elämään.

keskiviikko 2. lokakuuta 2013 teksti KUNTO PLUS

1. Treenaa tehokkaasti (hyöty: -30 lyöntiä/min)

Lisää harjoitteluusi intervalleja, niin että treenaat 90 % teholla sydämen maksimisykkeestä 3-4 minuuttia kerrallaan. Varsinkin kestävyysharjoittelu vahvistaa sydäntä, se auttaa sydäntä pumppaamaan enemmän verta jokaisella sydämenlyönnillä.

2. Rentoudu (hyöty: -10-30 lyöntiä/min)

Nujerra jatkuva stressi, sillä liikunnan lisäksi se on tehokkain keino leposykkeen alentamiseen. Kun stressaat, elimistön läpi virtaa hormoneja, joiden tehtävänä on saada sydän lyömään nopeammin ja voimakkaammin – mikä ei ole hyväksi, jos haluaa elää pitkään.

3. Nuku hyvin – joka yö (hyöty: - 13 lyöntiä/min)

Huonosti nukuttu yö stressaa elimistöä päivälläkin ja nostaa pitkällä aikavälillä leposykettä. Käytä korvatulppia, vältä päiväunia, katsele vähemmän televisiota, nuku kokeeksi yksin tai mitä se sitten vaatikaan, että saisit nukutuksi hyvin.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee