Nainen pitelee tomaattiterttua
Tomaatti on monen suosikki

Tomaatteja syödään Suomessa vuosittain noin 60 miljoonaa kiloa.

© iStock

Tomaatti on oikea superfood

Yhtä aikaa kirpeä ja makea tomaatti on suomalaisten suosikkivihannes, jota on saatavana monen kokoisena ja värisenä. Kesällä parhaimmillaan oleva herkku on lisäksi superterveellinen.

keskiviikko 27. kesäkuuta 2018 teksti C. Dumanski
 

Tomaatti - punainen terveyspommi

Tomaatti on suosittu vihannes ympäri maailmaa, ja sitä syödäänkin sekä kypsentämättömänä että mehuna, ketsuppina, murskana ja pyreenä. Tomaatin kysyntä on niin rajua, että tomaattia tuotetaan jopa enemmän kuin esimerkiksi appelsiinia. Herkullisen maun ja monikäyttöisyyden lisäksi tomaatti on terveydelle hyväksi, joten punaista terveyspommia kannattaa puraista aina, kun tilaisuus tarjoutuu.

Kerromme tomaatin terveyshyödyistä ja siitä, miten käytät ja säilytät tomaattia parhaiten.

Tomaattiin liittyviä kysymyksiä ja vastauksia

 

Mitä tomaatti sisältää?

Alla olevasta taulukosta näet yhdellä silmäyksellä, mitä ravintoaineita 100 grammaa tomaattia sisältää.

Tomaatin ravintosisältö

Ravintoaine

Määrä per 100 g

Energia (kcal) 23
Proteiini (g) 0,6
Hiilihydraatti (g) 3,5
Rasva (g) 0,3
Vesi (g) 94
C-vitamiini (mg) 14,1
A-vitamiini (RAE) µg 66,8
E-vitamiini (mg) 0,7
Karotenoidit (µg) 4 106,2
Kalium (mg) 237,1
Lähde: Fineli
 

Mitä hyötyä tomaatista on?

Tomaatti hoikentaa

Tomaatin sisältö on 95-prosenttisesti vettä, joten ei sisällä juurikaan energiaa eli kaloreita. Siksi tomaattia voi syödä lähes mielin määrin ennen kuin se alkaa lihottaa. 

Tomaatti vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä

Tomaatin punainen väri tulee lykopeeni-nimisestä antioksidantista, joka vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin.

Tomaatti vahvistaa vastustuskykyä

Lykopeenin lisäksi tomaatti sisältää E-vitamiinia, beetakaroteenia ja C-vitamiinia, jotka vahvistavat elimistön vastustuskykyä. 

Tomaatti suojaa ihoa ja hidastaa ihon vanhenemista

Lykopeeni-antioksidantti voi parantaa ihon kykyä suojautua auringon UV-säteiltä. Eräässä tutkimuksessa osallistujilla, jotka söivät päivittäin 55 grammaa tomaattipyrettä, oli 33 prosenttia parempi suoja iholla aurinkoa vastaan. Lykopeenia voi laittaa iholle myös rasvan muodossa, ja silloin suojaava vaikutus on vielä vahvempi. 

Tomaatti vähentää finnejä

Tomaatti sisältää myös runsaasti A-vitamiinia, joka hillitsee ihon talintuotantoa ja auttaa siten ehkäisemään finnien muodostumista.

 

Onko tomaatti hedelmä?

Oletko sinäkin kuullut jonkun sanovan, että tomaatti on todellisuudessa hedelmä eikä vihannes? Tomaatin luokittelu ei ole ihan helppoa, mutta yritämme selventää tilannetta.

Tomaatti on rakenteensa ja muotonsa perusteella periaatteessa hedelmä, sillä siinä on siemeniä hedelmälihan ympäröimänä. Sama pätee muihinkin kasvihuonevihanneksiin, kuten kurkkuun, mutta yleensä sekä kurkku että tomaatti luokitellaan yksivuotisiksi kasviksiksi.

Lähde: tieku.fi

 

Milloin on tomaatin sesonki?

Kotimaisen tomaatin satokausi ulottuu kesäkuusta syyskuulle, mutta ulkomaista tuontitomaattia saa ympäri vuoden.

Tomaatin satokausi
 

Miten tomaattia säilytetään ja valmistetaan?

Tomaatin säilyvyys

Tomaatti säilyy jopa pari viikkoa menettämättä hyviä ravintoaineitaa.

Säilytä tomaatti kantoineen

Jos ostat terttutomaatteja, säilytä tomaatit kiinni tertussa käyttöön asti. Tomaatin ollessa kiinni tertussa, sen ravintoarvot tai maku eivät heikkene.

Muista kuitenkin poistaa tomaatin kanta ennen syöntiä, sillä kantaan voi jäädä myrkkyjäämiä, jotka aiheuttavat pahoinvointia. 

Tomaatit eivät kuulu jääkaappiin

Tiesitkö, että tomaattien paras paikka on jääkaapin sijasta keittiön työpöydällä? Kylmässä tomaattien makua kehittävä biologinen prosessi lakkaa.

Haluatko kuoria tomaatin?

Jos haluat kuoria tomaatin ilman kalttaamista eli keittämistä, se onnistuu raastinraudalla. Halkaise tomaatti, poista siemenet ja raasta, kunne jäljellä on vain tomaatin kuori. 

Tomaatin kypsennys lisää lykopeenin määrää

Tomaatista saa enemmän lykopeenia, kun tomaatin syö kypsennettynä. Pidä myös huoli, että syöt samalla aterialla jotakin rasvanlähdettä. Voit esimerkiksi kokeilla tomaattien hidasta paahtamista uunissa. Pirskottele tomaattien päälle oliiviöljyä ja suolaa ja paahda niitä uunissa pari tuntia matalalla lämmöllä. Paahdetut tomaatit sopivat mainiosti salaatteihin, pastoihin tai vaikka voileipien täytteeksi.  

 

Millainen tomaatti on terveellisin?

Onko tomaateista terveellisin kypsentämätön tomaatti, aurinkokuivattu tomaatti vai kypsennetty tomaatti?

Oikea vastaus on aurinkokuivattu tomaatti. Siinä on runsaasti A- ja C-vitamiinia sekä lykopeeni-antioksidanttia, joka suojaa ihoa ja vahvistaa vastustuskykyä ja voi lisäksi alentaa sydän- ja verisuonitautien riskiä. Tomaattien lykopeenipitoisuus kasvaa, kun tomaatti kuumennetaan. Ennen kuin ryntäät ahmimaan aurinkokuivattuja tomaatteja, muista, että ne sisältävät rutkasti energiaa.

Tomaatissa riittää vaihtoehtoja
Tomaatteja löytyy kaikenkokoisina ja -värisinä

Tiesitkö, että tomaatteja on yli 2 500 varianttia, joiden väri vaihtelee valkoisesta ja keltaisesta punaiseen, ruskeaan ja mustaan?

© iStock
 

Ovatko tuoreet tomaatit tomaattimurskaa terveellisempiä?

Eivät oikeastaan. Tomaatit kuumennetaan ennen tomaattimurskan valmistamista, ja prosessin aikana niiden rakenne muuttuu siten, että elimistön on helpompi käyttää kypsennetyn tomaatin makro- ja mikroravintoaineet, joihin lukeutuu esimerkiksi voimakas antioksidantti lykopeeni.

Tomaattimurskan tavoin myös tomaattipyree sisältää runsaasti vitamiineja. Punainen tomaattimassa sisältää antioksidantteja ja E- ja C-vitamiinia.

Tuoreet tomaatit voi siis hyvin korvata säilyketomaateilla tai tomaattimurskalla, kunhan muistaa käyttää koko säilykepurkin kerralla. Tomaattimurska ja tomaattipyree menettävät nimittäin osan ravintoaineistaan ja vitamiineistaan avaamisen jälkeen.

 

Mitä tomaattimurska sisältää?

Alta näet, mitä ravintoaineita 100 grammaa tomaattimurskaa sisältää ja miten terveellistä tomaattimurska on tuoreisiin tomaatteihin verrattuna. 

Tomaattimurskan ravintosisältö

Ravintoaine

Määrä per 100 g

Energia (kcal) 30
Proteiini (g) 0,6
Hiilihydraatti (g) 5,3
Rasva (g) 0,2
Vesi (g) 94
C-vitamiini (mg) 14,1
A-vitamiini (RAE) (µg) 30,2
E-vitamiini alfatokoferoli 0,7
Karotenoidit (µg) 9 755
Kalium (mg) 237,1
Lähde: Fineli
 

Mitä tomaattipyree sisältää?

Alta näet, mitä ravintoaineita 100 grammaa tomaattipyreetä sisältää ja miten terveellistä tomaattipyree on tuoreisiin tomaatteihin verrattuna.

Tomaattipyreen ravintosisältö

Ravintoaine

Määrä per 100 g

Energia (kcal) 56
Proteiini (g) 4,5
Hiilihydraatti (g) 8,0
Rasva (g) 0,5
Vesi (g) 87
C-vitamiini (mg) 33
A-vitamiini (RAE) (µg) 10,9
E-vitamiini alfatokoferoli (mg) 1,0
Karotenoidit (µg) 23 417,5
Kalium (mg) 362,5
Lähde: Fineli
 

Minkä kanssa tomaatti sopii yhteen?

Tomaatti ja suola

Tomaatti ei tarvitse kummoisia lisukkeita maistuakseen herkulliselta. Hyppysellinen suolaa riittää.

Tomaatti ja sokeri

Jos tomaatit ovat vielä hieman raakoja, niiden makua saa parannettua lisäämällä hieman sokeria. Sokeri tuo esiin tomaattien luontaisen makeuden.

Tomaatti ja proteiini

Tomaatissa on runsaasti umamin makua, joten se sopii hyvin yhteen miedonmakuisten lisukkeiden, kuten pastan ja kananmunien, kanssa. 

 

Mistä löydän terveellisiä tomaattireseptejä?

Jos tomaattireseptit ovat kiven alla, seuraavilla linkeillä pääset alkuun. Entä miten sinä syöt tomaattia? Salaatissa, leivän päällä vai kenties pataruuassa? Olipa suosikkitomaattiruokasi mikä tahansa, alta saat uusia ideoita tomaattien käyttöön. 

Tomaattia aamiaisella

Tomaatteja parmankinkku-munawrapin kera

Vaihda kaurapuuro tomaattien kanssa tarjoiltavaan parmankinkku-munawrappiin. Maukas aamiainen tarjoaa energiaa koko aamupäiväksi. ➡️ Tästä reseptiin

Tomaatti-sienipaistos basilikakoristein 

Jos aamulla ei ole kiire, voit piristää aamiaista esimerkiksi tällä maukkaalla tomaatti-sienipaistoksella, joka saa viimeisen silauksen pinnalle ripoteltavasta basilikasta. ➡️ Tästä reseptiin

Tomaattia aamupäivään

Tomaatti-lehtisellerishotti

Vastustuskyky kiittää, kun kumoat aamupäivällä lasillisen raikasta ja maukasta tomaatti-lehtisellerijuomaa. ➡️ Tästä reseptiin

Tomaattia lounaalla

Tomaattinen broileri-kvinoasalaatti

Ruokaisa broileri-tomaatti-kvinoasalaatti antaa energiaa koko loppupäiväksi mutta on samalla ihanan raikas. ➡️ Tästä reseptiin

Tomaatti-pinaattiuunimunakas

Ota töihin lounasevääksi herkullista ja gluteenitonta tomaatti-pinaattiuunimunakasta, joka valmistuu nopeasti vaikka edellisenä iltana. ➡️ Tästä reseptiin

Tomaattia iltapäivään

Tomaattia kananmunan ja raejuuston kanssa

Nopeaan välipalaan ei aina tarvita edes varsinaista reseptiä. Yhdistä keitetty kananmuna tomaattiin ja raejuustoon, niin saat täyttävän välipalan iltapäivään. ➡️ Tästä reseptiin

Aurinkokuivattua tomaattia herkkuleivässä

Tee itse maittavaa Välimerenleipää, joka käy vaikkapa alkupalasta. Maku tulee aurinkokuivatusta tomaatista, fetasta ja oliiveista. ➡️ Tästä reseptiin

Tomaattia illallisella

Maustebroileria tomaatti-jogurttikastikkeessa

Tomaatti-jogurttikastikkeessa muhivasta mausteisesta broilerista saa runsaasti proteiinia. ➡️ Tästä reseptiin

Tomaatti-mustakaalikeitto

Pitkän työpäivän jälkeen vain harva jaksaa ahkeroida keittiössä tuntitolkulla illallisen eteen. Kokeile lämmittävää tomaatti-mustakaalikeittoa, joka valmistuu nopeasti. ➡️ Tästä reseptiin

Broileria uunitomaattien ja juuresten kera

Kaipaatko uusia nopeasti valmistuvia illallisreseptejä? Herkullinen broileri-juuresruoka tomaattien kera valmistuu alle puolessa tunnissa.  ➡️ Tästä reseptiin

Tomaattia jälkiruuaksi

Tomaatti-tabaskotuoremehu

Tomaatista valmistuu alkoholiton vaihtoehto Bloody Mary -drinkille. Sopii arkeen ja juhlaan! ➡️ Tästä reseptiin

Mausteinen tomaattimarmeladi vihreistä tomaateista

Marmeladi valmistetaan yleensä marjoista tai hedelmistä, mutta sen voi tehdä myös terveellisistä tomaateista. Kokeile! ➡️ Tästä reseptiin

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee