Ovatko popcornit terveellisiä?

10 minuuttia
727 kcal

Onko popcorn terveellinen naposteltava vai kannattaisiko suosia jotakin muuta?

Popcornia kulhossa ja pöydällä

POPCORN Jos suolaisen naposteltavan himo yllättää, kannattaako valita popcorn vai perunalastut?

Onko popcorn terveellistä?

Popcorn ei sinänsä ole mitään terveysruokaa, mutta jos valmistat popcornit itse, voit saada niistä kuitenkin hivenen perunalastuja ja muita naposteltavia terveellisemmän version.

Osta siis kaupasta pussi kuivattuja maissinjyviä, ne eivät maksa paljon. Niissä ei yleensä ole valmiina lainkaan suolaa tai öljyä. Poksauttele popparit kattilassa kannen alla maltillisen rasvamäärän kera ja lisää lopuksi haluamasi määrä suolaa. Näin voit itse vaikuttaa energiasisältöön.

Maissinjyviä ja popcornia

TEE POPCORNIT ITSE Popcornit on helppo tehdä itse. Maissinjyviä saa lähimmästä ruokakaupasta.

© iStock

Valmistus

Pidä näyttö päällä

Ainekset

2 hengelle

  • 1 rkl rapsiöljyä
  • 1 dl maissinjyviä
  • suolaa

Valmistus

  • Kaada öljy paksupohjaiseen Teflon-kattilaan. Kuumenna öljy.
  • Kaada maissinjyvät kattilaan, kun öljy on lämmennyt. Laita kansi päälle.
  • Vähennä lämpöä. Kun maissinjyvät alkavat poksahdella, ravistele kattilaa tasaisin väliajoin.
  • Ota kattila pois liedeltä, kun jyvät eivät enää poksahtele.
  • Kaada popcornit kulhoon ja ripottele joukkoon hieman suolaa.

Ovatko popcornit terveellisempiä kuin perunalastut?

Perunalastujen ja popcornin vertailu osoittaa, että popcornit ovat perunalastuja terveellisempiä.

Popcornit sisältävät vähemmän rasvaa ja energiaa sekä enemmän kuitua kuin perunalastut.

Kuinka paljon energiaa popcornissa ja perunalastuissa on?

Popcornit sisältävät 100 grammaa kohti:

Energiaa: 2 092 kJ = 502 kcal
(josta rasvaa 24,3 grammaa)

Perunalastut sisältävät 100 grammaa kohti keskimäärin:

Energiaa: 2 236 kJ = 537 kcal
(josta rasvaa 31,9 grammaa)

Popcornit sisältävät hieman vähemmän energiaa kuin perunalastut. Lisäksi popcorneissa on enemmän ravintokuitua. Jos näistä kahdesta pitää valita, popcornit ovat terveellisempiä.

Ovatko itse tehdyt vai mikropopcornit terveellisempiä?

Mikroaaltopopcorneissa on enemmän rasvaa (26,8 g) kuin kattilassa valmistetuissa. Terveellisintä on siis paahtaa jyvät vanhanaikaisesti tai valmistaa ne ilman rasvaa mikrossa, jolloin kannelliseen lasikulhoon lisätään vain ruokalusikallinen vettä jyvien kanssa.

Ellei valitse rasvatonta valmistustapaa, on parasta syödä popcorniakin vain vähän, sillä popcornienkin rasva on haitallista. Terveellisintä naposteltavaa ovat hedelmät ja kasvikset.

Onko rasvaa kehossa jo riittämiin? Lue lisää rasvaprosentista täältä