Niskakipu – mikä on paras hoito?

Niska menee jumiin aivan yhtäkkiä, eikä pää käänny ilman kovaa niskakipua. Äkillinen niskakipu, niska jumissa, on onneksi yleensä harmiton ja helpottuu muutamassa päivässä.

Nainen kärsii niskakivusta

NISKA JUMISSA – Lepoa, lämpöä ja lempeää venyttelyä – siinä parhaat konstit, joilla äkillinen niskan jumi talttuu.

© iStock

Oletko nukkunut pää huonossa asennossa tai tehnyt päällä äkkiliikkeen? Tuloksena niska jumissa ja kauhea niskakipu.

Miksi niskakipu pääsee joskus yllättämään ja miten vaivasta pääsee mahdollisimman nopeasti eroon?

Äkillinen niskakipu eli niska jumissa

Miten niska menee jumiin?

Niskakipu syntyy äkillisesti esimerkiksi, kun päätä käännetään nopeasti liikunnan aikana.

Usein niskakipu ja jumiutunut niska yllättävät aamuisin, jolloin syynä on todennäköisesti huono nukkumisasento. Niska voi mennä jumiin myös työpöydän ääressä köyryssä asennossa vietetyn työpäivän päätteeksi, kun päätä nostetaan yhtäkkiä.

Mistä äkillinen niskakipu eli "niska jumissa" johtuu?

Äkillinen niskakipu, akuutti torticollis, eli "niska jumissa" jumiuttaa niskan yhteen asentoon ja estää pään kääntämisen.

Niskakivun ja niskan jumin syynä voi olla yhden tai useamman kaularangan nikamia yhdistävän fasettinivelen lukkiutuminen, jolloin sitä ympäröivät lihakset menevät kramppiin.

Erityisesti nuorilla taustalla voi olla myös muu kaulan lihaksen ylikuormittumisesta johtuva kramppi tai venähdys. Vanhemmilla niskakivun syynä voi olla niveltulehdus.

Oireet – miltä tuntuu, kun niska on jumissa?

Niskakipuun liittyy tyypillisesti se, että oireet vaihtelevat lihasjännityksestä voimakkaisiin niskakipuihin, joita esiintyy melko rajatusti vamma-alueella niskassa.

Joskus niskakipu säteilee hartioihin ja käsivarsiin tai alaselkään, tai siihen liittyy pääkipua tai huimausta.

Useimmiten jumissa oleva niska on vaaraton vaiva, ja niskakipu lievittyy muutamassa päivässä eikä edellytä lääkärin hoitoa.

LUE MYÖS: Miltä selkäkipu tuntuu?

Kuinka kauan niska voi olla jumissa?

Niska ei yleensä ole pitkään jumissa. Useimmilla niskakipu helpottaa parissa, kolmessa päivässä ja menee kokonaan ohi 7–10 päivässä.

Niska jumissa – miten akillistä niskakipua hoidetaan?

Tunnit 0–12: Lepoa

Pidä pää mahdollisimman paikallaan äläkä etenkään liikuta kipualuetta. Jos niskakipu ilmenee herätessä, pysy hetki liikkumatta sängyssä. Jos niskakipu iskee kesken liikunnan, lopeta treeni saman tien.

Tunnit 1–24: Lämpöä lihaksille

Lämpö auttaa lievittämään niskalihasten jumia ja parantamaan verenkiertoa ja edistämään näin vamman parantumista. Pidä niskalla kuumavesipulloa, mene kuumaan kylpyyn tai suihkuun tai hiero niskaa kevyesti.

Tunnit 2–48: Tukea niskalle

Pidä niska hyvin tuettuna ja vältä sen kuormittamista. Niska tarvitsee lepoa, joten vältä nopeita pään liikkeitä – niskakipukin toki muistuttelee tästä. Asettele istuessa tai nukkumaan mennessä tyynyjä niskan tueksi.

Tunnit 24–72: Varovaista venyttelyä

Lihasten venyttely voi auttaa lievittämään lihasjännitystä. Käännä päätä eteen ja taakse sekä sivulta toiselle 2–3 minuuttia niin, että liike ei kohdistu kipualueelle. Päätä voi myös varovasti pyörittää.

Harjoitteita joka auttava, kun niska on jumissa

Harjoitteita niskan jumiin

KIPUA VOI YRITTÄÄ LIEVITTÄÄ LEMPEILLÄ HARJOITTEILLA Aloita varovasti, kun niska on jumissa – kipua lievittävät harjoitteet eivät saa lisätä kipua.

© iStock

Niska jumissa voi hyvin kävellä

  • Miksi kävely sopii toipilaalle: Kävellessä niska ei juurikaan kuormitu, ja liikettä ja vauhtia voi mukauttaa niskakipujen mukaan.
  • Venyttelyä matkan varrella: Niskaa voi kokeilla venytellä kevyesti kävelyn aikana kääntämällä päätä rauhallisesti ylös ja alas tai sivulta toiselle.
  • Sopiva maasto: Kävele asvaltin sijaan pehmeällä alustalla. Pyri askeltamaan mahdollisimman pehmeästi, jotta tärähtely ei säteile niskaan.
Tunnin reipas kävely kuluttaa noin 250 kcal.

TUNNIN REIPAS KÄVELY KULUTTAA NOIN 250 KCAL. Saman verran energiaa kuluu 25 minuutin spinningissä.

© iStock

Äkillisen niskakivun eli niskan jumin hoito lääketieteen keinoilla

Lääkäri voi määrätä niskakipuun kipulääkettä, kuten ibuprofeenia, tai lihasrelaksantteja. Niska on yleensä jumissa vain joitakin päiviä. Hoitoon on syytä hakeutua, jos niskakipu on todella voimakasta tai jatkuu kovana pidempään kuin kaksi päivää tai jos siihen liittyy voimakasta päänsärkyä tai käsivarsien puutumista tai lihasheikkoutta.

Hieronta voi auttaa niskakipuun, ja fysioterapeutti voi antaa ohjeita parempaan työ- ja nukkumisergonomiaan vaivan välttämiseksi jatkossa.

Artikkeli on ilmestynyt KUNTO PLUS -lehden numerossa 17/2017.

Newsletter background