Nainen tekee etukyykkyä, välilevyn pullistuma
Välilevyn pullistuma

Liike on lääkettä, mutta välilevyn pullistumasta kärsivän kannattaa välttää visusti tiettyjä lajeja.

© iStock

Näin voit treenata välilevyn pullistumasta toipuessasi

Välilevyn pullistuma vaikuttaa väistämättä harjoitteluun, mutta selän lihasten treenaamisen voi itse asiassa aloittaa heti pahimman kivun hellitettyä. Kunnostaan voi ja kannattaakin pitää huolta myös loukkaantuneena.

maanantai 20. tammikuuta 2020 teksti G. Palmgren

Jos alaselässä tuntuu äkillistä kipua tai alaraajoihin asti säteilevää iskiaskipua, pistelyä tai tunnottomuutta, saatat kärsiä välilevyn pullistumasta. Kerromme, mikä on välilevyn pullistuma, mitkä ovat sen oireet, mitä kivun lievittämiseksi voi itse tehdä – ja millaista treeniä voi jatkaa välilevyn pullistumasta huolimatta.

Kysymyksiä ja vastauksia välilevyn pullistumasta

 

Mikä on välilevyn pullistuma?

Virheellinen nostoasento ja raskas taakka tai kova taklaus voivat aiheuttaa välilevyn pullistuman. Yleensä kuitenkin taustalla on myös ikään ja liikuntatottumuksiin liittyvää selän välilevyjen rappeutumista. Välilevyt ovat selkärangassa nikamien välissä ja auttavat selkää kestämään ja joustamaan kuormituksessa. 

Fyysisesti raskas työ ja toisaalta myös istumatyö voivat ajan myötä kuormittaa selkää.

 

Mistä välilevyn pullistuma johtuu?

Välilevyn pullistuman aiheuttama kipu tuntuu usein alaselän alueella. 

Selässä on 24 selkänikamaa, joiden väleissä ovat välilevyt. Ne mahdollistavat nikamien liikkeen ja tekevät selästä joustavan. 

Välilevyissä on hyytelömäinen sisus, ja jos välilevy vaurioituu esimerkiksi rappeuman johdosta, pehmeä sisältö pullistuu selkäydinkanavaan aiheuttaen kipua.

Välilevyn pullistuma
Välilevyn pullistuma

Selkärangan nikamien välissä ovat välilevyt (1), jotka koostuvat hyytelömäisestä sisuksesta, sidekudosmaisesta ulkokehästä ja rustoisesta päätelevystä. Välilevyn pullistumassa hyytelömäinen sisus pullistuu ulos selkäydinkanavaan (2), mikä voi ärsyttää  hermoja (3) ja aiheuttaa kipua.

© iStock
 

Mitkä ovat välilevyn pullistuman oireet?

Jos välilevyn pullistuma ei paina hermoa, se voi olla oireeton, eikä hoitoakaan välttämättä tarvita. 

Akuutissa vaiheessa kivut voivat tuntua selässä tai alueella, jota ärtynyt hermo hermottaa, kuten jalassa tai kädessä. Kipualueella voi esiintyä puutumista tai pistelyä, lihasten voimattomuutta tai jopa liikuntakyvyttömyyttä. Yleensä välilevy pullistuu alaselästä, vain hyvin pieni vähemmistö tapahtuu niskan tai rinnan alueella.

Vahva selkä kolmella tehokkaalla harjoitteella

 

Miten voin itse lievittää välilevyn pullistuman aiheuttamaa kipua?

 

Välilevyn pullistuma: viikko 1: Kivut kuriin

Ota särkylääkettä, esimerkiksi parasetamolia tai ibuprofeenia, jotta akuutein kipu helpottaa. Näin saat nukuttua yöllä ja pystyt toimimaan päivän aikana mahdollisimman normaalisti. 

 

Välilevyn pullistuma: viikot 2-4: Liikettä selälle

McKenzie-menetelmä lievittää kipua ja lisää selän liikkuvuutta. Makaa vatsallasi ja nouse varovasti kyynärpäiden varaan niin, että selkä taipuu taaksepäin. Lisää taaksetaivutusta vähitellen.

Video: McKenzie-menetelmän harjoitteet voivat auttaa välilevyn pullistumasta toipuvaa

McKenzie-menetelmä on tunnettu menetelmä selän alueen kipujen ja vaivojen hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Menetelmän harjoitteilla vahvistetaan selkää, eikä niiden tekeminen edellytä mitään välineitä.

Lähde: ePainAssist 

 

Välilevyn pullistuma: viikot 5-12: Kuntoutus

Kun kipu on hallinnassa, selkä on pidettävä liikkeessä, jotta verenkierto vilkastuu ja selän kuntoutuminen nopeutuu. Kokeile esimerkiksi harjoitetta, jossa selinmakuulla tuot polvet kiinni rintaan.

 

Välilevyn pullistuma: viikko 13 ja siitä eteenpäin: Ennaltaehkäisy

Omaksu selkäystävällinen työasento. Tee esimerkiksi pöydän ääressä töitä välillä seisten ja pidä selkä suorana nostaessasi. Älä istu pitkiä aikoja, ja tee selkää vahvistavia harjoitteita.

Joogasta voi olla apua selkäkipuihin ja niiden ennaltaehkäisyyn. Täältä löydät harjoitteita niin vasta-alkajille kuin kokeneillekin

 

Mitä lajeja välilevyn pullistumasta kärsivä voi treenata?

Alta näet, mitä lajeja välilevyn pullistuman kanssa voi harrastaa – ja mitkä kannattaa jättää suosiolla väliin.

HUOM: Etsi itsellesi sopiva treenimuoto, joka ei kuormita selkää väärällä tavalla mutta vahvistaa kuitenkin selän lihaksia.

Treenimuodot – PARHAASTA HUONOIMPAAN välilevyn pullistumasta kärsivälle

PARAS

LIHASKUNTOTREENI ja välilevyn pullistuma
Lihaskuntoharjoitteita voi muokata niin, että selän lihaksia voi vahvistaa selkää kuormittamatta.
UINTI ja välilevyn pullistuma
Vahvistaa selän lihaksia, mutta treeni ei rasita selkää, koska vesi keventää kehon painoa.
PYÖRÄILY ja välilevyn pullistuma
Lähes nollarasitus selälle, mutta jalkojen voimakas käyttö auttaa kuitenkin vahvistamaan selkää.
SOUTU ja välilevyn pullistuma
Vahvistaa selkää mutta souda varoen, sillä samana toistuva liike voi ylikuormittaa selkärankaa.
JUOKSU ja välilevyn pullistuma
Juoksu sopii kestävyyskunnon ylläpitämiseen mutta ei vahvista selkää, ja kova alusta voi jopa rasittaa selkää.
GOLF ja välilevyn pullistuma
Selkään kohdistuu kiertoliikettä, ja selän lihakset kuormittuvat toispuoleisesti, mikä on vahingollista.
JALKAPALLO ja välilevyn pullistuma
Pelaamisen tempoa voi säädellä itse, mutta vaarana ovat kaatumiset ja nopeat kontaktitilanteet.

HUONOIN

PAINONNONSTO ja välilevyn pullistuma
Selkään kohdistuu äkillistä ja rajua rasitusta, josta on enemmän haittaa kuin hyötyä.
 

Miksi lihaskuntotreeni sopii välilevyn pullistumasta kärsivälle?

  • Sovita kipuihin sopivaksi: Kuntosalin laitteilla voit tehdä harjoitteita, jotka eivät ärsytä kipeää selkää, kunhan huomioit tarkasti, missä kohtaa selkää kipu tuntuu.
  • Vahvista selkää liikaa kuormitusta välttäen: Selän lihaksia ja muita tärkeitä lihaksia pystyy vahvistamaan niin, että selkäranka ei kuormitu väärällä tavalla eivätkä välilevyt ärry rasituksesta.
  • Treenaa näin: Tee vaihdellen erilaisia harjoituksia kuntosalin laitteilla tai oman kehon painolla niin, että keskityt erityisesti selän vahvistamiseen. Sovita painot ja toistomäärät selän tilanteeseen ja varo rehkimästä liikaa.
Nainen treenaa kuntosalilla – lihaskuntotreeni sopii välilevyn pullistumasta kärsivälle.
Puolen tunnin lihaskuntotreeni, joka sopii välilevyn pullistumasta kärsivälle, kuluttaa noin 200 kilokaloria.

Puolen tunnin lihaskuntotreeni kuluttaa saman verran energiaa kuin kolmen vartin pyöräily.

© iStock
 

Miten pitkään välilevyn pullistuma kestää?

Välilevyn pullistuma paranee yleensä hyvin, useimmiten ilman leikkaushoitoa. Mutta täydellinen toipuminen saattaa viedä viikkoja. Senkin jälkeen selän vahvistamista on jatkettava ja kuormittavia asentoja vältettävä.

Useimmat toipuvat puolessatoista tai kahdessa kuukaudessa. Toipuminen edellyttää kuitenkin, ettei selkää kuormiteta liikaa ja että samalla selkä pidetään liikkeessä ja tehdään selkää vahvistavia harjoitteita. Sängyssä makaaminen ei ole oikea ratkaisu. Jos oireet eivät ole helpottaneet noin kuudessa viikossa, kannattaa hakeutua lääkäriin.

 

Välilevyn pullistuman hoito – lääketieteen keinot

Selän äkilliset vammat on tärkeää diagnosoida oikein, joten vakavammissa tapauksissa kannattaa mennä lääkäriin, jotta selkä voidaan esimerkiksi kuvata heti vamman ilmaannuttua. Jos jalat eivät kannata tai esiintyy pidätyskyvyttömyyttä, on mentävä välittömästi lääkäriin. Lääkäri arvioi sen, tarvitaanko hermopaineen helpottamiseksi leikkaushoitoa. 

Lievemmissä tapauksissa hoidoksi riittävät särkylääkkeet ja selän lihaksia vahvistavat ja selän liikkuvuutta lisäävät harjoitteet, joihin saa neuvoja esimerkiksi fysioterapeutilta.

Artikkeli on ilmestynyt aiemmin KUNTO PLUS -lehden numerossa 10/2017.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee