75 g täysjyvää ja kuitua päivässä

tiistai 6. heinäkuuta 2010 teksti KUNTO PLUS

Tri Langerin arvio suojavaikutuksesta asteikolla 1–3: 3

Täysjyväviljan merkitystä kakkostyypin diabeteksen ehkäisevänä tekijänä tukevaa tutkimustietoa tulee jatkuvasti lisää.

Täysjyvä auttaa pitämään painon kurissa, sillä viljatuotteet, joissa kaikki ravintoaineet ja kuidut ovat tallessa, täyttävät tehokkaasti ja pitkään.

Runsaasti täysjyväviljaa sisältävä ruokavalio auttaa myös säätelemään verensokeria ja insuliinitasoa. Monet täysjyväviljan eduista johtuvat sen sisältämistä ravintokuiduista, jotka hidastavat hiilihydraattien imeytymistä vereen.

Kuidut myös hidastavat ja loiventavat verensokerin kohoamista aterian jälkeen. Lisäksi kuidut tehostavat tärkeiden suolistobakteerien toimintaa. Kakkostyypin diabeteksen riskiä saattaa alentaa myös täysjyvätuotteiden korkea magnesiumpitoisuus.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee