Terveellisiä oliiveja

Oliivit ovat mukavaa naposteltavaa, ja ne antavat moniin ruokiin sen viimeisen silauksen, mutta ovatko ne terveellisiä? Entä onko väliä, millaisia oliiveja käyttää ruoanlaitossa? Lue lisää täältä.

Oliivi

OLIIVIT OVAT OIVALLISIA! Ne maistuvat niin naposteltavina, salaateissa kuin leivälläkin – ja ovat myös terveellisiä.

© iStock

Oliivipuu on yksi eniten öljyä tuottavista kasveista maailmassa, ja oliiviöljy kuuluu kaikkein sydänystävällisimpiin rasvoihin. Samaan joukkoon luetaan kotoinen rypsiöljymme, joka joidenkin tutkimusten mukaan saattaa olla jopa oliiviöljyäkin parempaa.

Ovatko oliivit terveellisiä?

Oliiveissa on paljon valinnanvaraa. Kaikissa niissä on kertatyydyttymättömiä rasvahappoja. Eniten niitä on kypsissä, mustissa oliiveissa, joista oliiviöljykin puristetaan. Raakoja, vihreitä oliiveja ei käytetä öljynvalmistukseen.

Sekä mustat että vihreät oliivit on säilöttävä öljyyn, veteen tai suolaliemeen useiksi kuukausiksi ennen kuin niitä voi syödä. Terveellisten rasvahappojen lisäksi mustissa oliiveissa on kalsiumia, kuitua ja jonkin verran A-vitamiinia. Vihreissä oliiveissa on enemmän A-vitamiinia ja kalsiumia, mutta vähemmän kuitua kuin mustissa oliiveissa.

Kuudenlaisia oliiveja

Ranskalaiset oliivit: Pikkuruisia oliiveja, jotka sopivat etenkin Nizzan salaattiin, jossa on tonnikalaa, munaa ja sipulia.

Picholin-oliivit: Suuria, vihreitä, melko suolaisia oliiveja. Hyviä haudutetuissa ruuissa ja naposteltavina.

Nyon-oliivit: Mustia, ryppyisiä, hieman kitkeränmakuisia oliiveja. Hyviä alkupaloina ja salaateissa.

Kreikkalaiset oliivit: Suuria, violetteja, suolaisia oliiveja. Kuuluvat kreikkalaiseen fetasalaattiin.

Espanjalaiset oliivit: Pieniä, vihreitä, kevyesti suolattuja oliiveja. Hyviä pasta-, pata- ja kalaruuissa.

Italialaiset oliivit: Keskikokoisia, mustia, suolaisia oliiveja. Sopivat pizzaan.