Probioottitabletteja
Tiedätkö, mitä ovat probiootit?

Tutustu hyviin bakteereihin täällä.

Probiootit ovat vatsan parhaita ystäviä

Elimistö ei ole iloinen kaikista bakteereista, mutta varsinkin vatsa pitää probioottibakteerien seurasta. Hyödylliset bakteerit edistävät suoliston hyvinvointia, joten jos ruuansulatuksen kanssa on ongelmia, probioottilisistä voi olla hyötyä.

keskiviikko 4. joulukuuta 2019 teksti Martin Kreutzer, liikunta- aja ravitsemusasiantuntija

Probiootteja vatsan hyväksi

Kenelle on hyötyä probiooteista?

Probiootit ovat eläviä mikrobeja, joiden teho on tieteellisesti tutkittu – kaikki maitohappobakteerit eivät siis ole välttämättä probiootteja. Probiootit ovat "hyviä" bakteereja, jotka tukevat ja vahvistavat suoliston omaa bakteerikantaa, ja niistä voi olla apua esimerkiksi ripulin hoidossa esimerkiksi antibioottikuurin yhteydessä tai matkoilla. Ne voivat auttaa myös ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsiviä ja helpottaa oireita kuten turvotusta, kipua ja ummetusta. Eikä siinä ole suinkaan vielä kaikki! Suolistobakteeriston koostumuksella on todettu olevan merkitystä myös vastustuskyvyn, painonhallinnan ja jopa mielialan kannalta.

Paljonko probiootteja saa syödä?

Probioottivalmisteita on saatavana runsaasti erilaisia, eikä niiden käytöstä ole virallisia suosituksia. Käypä hoito -suosituksissa probiootit mainitaan kuitenkin itselääkityksen yhteydessä ripulin hoidossa. Eri kantojen teho eri vaivojen hoidossa vaihtelee, eikä tutkimus tarjoa yksiselitteistä vastausta siihen, paljonko probiootteja pitäisi syödä tietyn vaikutuksen saamiseksi. Valmisteen valitsemiseen voikin kysyä apua esimerkiksi apteekissa. Noudata kunkin valmisteen annosteluohjeita, niin et mene vikaan.

Mistä ruuista saa probiootteja?

  • Probiootteja lisätään moniin elintarvikkeisiin, kuten jogurtteihin, mehuihin ja mehukeittoihin.
  • Hapatetuissa ruoissa on luonnostaan maitohappobakteereja.
  • Kasvisten syöminen kannattaa, sillä ne sisältävät runsaasti kuitua, jota suoliston hyvät bakteerit käyttävät halukkasti ravinnokseen ja lisääntyvät.

Vaihtoehtoisia tapoja vahvistaa suolistoa

Juo vettä ja syö kuitua – Kuitupitoinen ruoka lisää suolessa kulkevaa massaa. Vesi voitelee ja vauhdittaa sen kulkua ja ehkäisee näin ummetusta.

Vähennä lihan syöntiä – Punainen liha ruokkii haitallisia suolistobakteereja, jotka tuottavat siitä valtimotautia edistäviä yhdisteitä.

Karsi sokeria ruokavaliosta – Vaihda karkit ja makeat juomat veteen, tuoreisiin marjoihin ja tummaan suklaaseen, niin suolisto kiittää.

Liiku reippaasti päivittäin – Liikunta saa myös suolen sisältöön liikettä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee