Näin varmistat riittävän D-vitamiinin saannin talvella

Kiinnitä talvella erityistä huomiota ruokavalion D-vitamiinipitoisuuteen, sillä silloin D-vitamiinin saanti auringosta on vähäisempää. Jos epäilet, ettet saa D-vitamiinia riittävästi, voit ottaa D-vitamiinia ravintolisän muodossa purkista. Lue, miten vältät D-vitamiinipuutoksen.

Lohta lautasella

SAATKO RIITTÄVÄSTI D-VITAMIINIA? Rasvainen kala, kuten lohi, on hyvä D-vitamiinin lähde.

© iStock

Kärsitkö D-vitamiinin puutoksesta?

Miksi D-vitamiini on tärkeä aine elimistölle?

D-vitamiini ehkäisee lapsilla riisitautia, ja aikuisilla ja ikääntyneillä se auttaa esimerkiksi torjumaan luiden haurastumista ja luukatoa.

LUE MYÖS: Kannattaako monivitamiinia käyttää?

Kuinka paljon D-vitamiinia tulisi saada?

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ravitsemussuosituksissa D-vitamiinin saantisuositus lapsille, nuorille ja aikuisille on 10 μg/vrk ja ikääntyneille 20 μg. D-vitamiinilisää suositellaan Suomessa lokakuusta maaliskuuhun, mikäli ruokavalioon ei kuulu päivittäin D-vitaminoituja maitotuotteita, rasvalevitteitä ja/tai kalaa 2–3 kertaa viikossa.

Mistä ruoka-aineista saa D-vitamiinia?

  • D-vitaminoidut maitotuotteet, rasvalevitteet ja kala ovat ruokavaliossa keskeisiä D-vitamiinin lähteitä.

  • Myös kananmunista saa D-vitamiinia.

No nyt on yksinkertaista elää terveellisesti!

KUNTO PLUSsan keskeisin tavoite on tehdä terveellisistä elämäntavoista helppoja toteuttaa. Tätä tavoitetta silmälläpitäen olemme uudistaneet nettitarjontamme niin, että se sisältää välineet ja kannustusta hyvinvointia edistävään elämäntapaan nyt ja aina.
Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla
  • Suosikit kätevästi saataville omalle sivulle

Juuri nyt: Kokeile 30 vrk ilmaiseksi


Newsletter background