Näin varmistat riittävän D-vitamiinin saannin talvella

Kiinnitä talvella erityistä huomiota ruokavalion D-vitamiinipitoisuuteen, sillä silloin D-vitamiinin saanti auringosta on vähäisempää. Jos epäilet, ettet saa D-vitamiinia riittävästi, voit ottaa D-vitamiinia ravintolisän muodossa purkista. Lue, miten vältät D-vitamiinipuutoksen.

Lohta lautasella

SAATKO RIITTÄVÄSTI D-VITAMIINIA? Rasvainen kala, kuten lohi, on hyvä D-vitamiinin lähde.

© iStock

Kärsitkö D-vitamiinin puutoksesta?

Miksi D-vitamiini on tärkeä aine elimistölle?

D-vitamiini ehkäisee lapsilla riisitautia, ja aikuisilla ja ikääntyneillä se auttaa esimerkiksi torjumaan luiden haurastumista ja luukatoa.

LUE MYÖS: Kannattaako monivitamiinia käyttää?

Kuinka paljon D-vitamiinia tulisi saada?

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ravitsemussuosituksissa D-vitamiinin saantisuositus lapsille, nuorille ja aikuisille on 10 μg/vrk ja ikääntyneille 20 μg. D-vitamiinilisää suositellaan Suomessa lokakuusta maaliskuuhun, mikäli ruokavalioon ei kuulu päivittäin D-vitaminoituja maitotuotteita, rasvalevitteitä ja/tai kalaa 2–3 kertaa viikossa.

Mistä ruoka-aineista saa D-vitamiinia?

  • D-vitaminoidut maitotuotteet, rasvalevitteet ja kala ovat ruokavaliossa keskeisiä D-vitamiinin lähteitä.

  • Myös kananmunista saa D-vitamiinia.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background