Lohta lautasella
Saatko riittävästi D-vitamiinia?

Rasvainen kala, kuten lohi, on hyvä D-vitamiinin lähde.

Näin varmistat riittävän D-vitamiinin saannin talvella

Kiinnitä talvella erityistä huomiota ruokavalion D-vitamiinipitoisuuteen, sillä silloin D-vitamiinin saanti auringosta on vähäisempää. Jos epäilet, ettet saa D-vitamiinia riittävästi, voit ottaa D-vitamiinia ravintolisän muodossa purkista. Lue, miten vältät D-vitamiinipuutoksen.

keskiviikko 4. joulukuuta 2019 teksti M. Kreutzer, liikunta- ja ravitsemusasiantuntija

Kärsitkö D-vitamiinin puutoksesta?

Miksi D-vitamiini on tärkeä aine elimistölle?

D-vitamiini ehkäisee lapsilla riisitautia, ja aikuisilla ja ikääntyneillä se auttaa esimerkiksi torjumaan luiden haurastumista ja luukatoa.

Kuinka paljon D-vitamiinia tulisi saada? 

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ravitsemussuosituksissa D-vitamiinin saantisuositus lapsille, nuorille ja aikuisille on 10 μg/vrk ja ikääntyneille 20 μg. D-vitamiinilisää suositellaan Suomessa lokakuusta maaliskuuhun, mikäli ruokavalioon ei kuulu päivittäin D-vitaminoituja maitotuotteita, rasvalevitteitä ja/tai kalaa 2–3 kertaa viikossa.

Mistä ruoka-aineista saa D-vitamiinia?

  • D-vitaminoidut maitotuotteet, rasvalevitteet ja kala ovat ruokavaliossa keskeisiä D-vitamiinin lähteitä.
  • Myös kananmunista saa D-vitamiinia.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Missä ja miten treenaisit mieluiten?


KUNTO PLUS suosittelee