Maitotuotteita
Saatko riittävästi kalsiumia?

Maitotuotteet sisältävät runsaasti kalsiumia. 

Kalsium on luuston paras ystävä

Luusto ja hampaat tarvitsevat kalsiumia, joka säätelee myös lihasten ja hermoston toimintaa. Siksi maitotuotteiden nauttiminen on tärkeää muidenkin kuin vain lasten kohdalla. Lue lisää kalsiumin hyödyistä ja selvitä, pitäisikö sinun ottaa kalsiumia lisäravinteen muodossa vai saatko sitä ruuasta riittävästi.

keskiviikko 4. joulukuuta 2019 teksti M. Kreutzer, liikunta- ja ravitsemusasiantuntija

Kalsium - kenelle, miten ja milloin?

Kuka tarvitsee erityisesti kalsiumia?

Kalsiumia tarvitaan elimistön moniin tärkeisiin toimintoihin sekä mm. luuston ja hampaiden hyvinvointiin. Tarve lisääntyy naisilla vaihdevuosien jälkeen, kun estrogeenin väheneminen nopeuttaa luiden haurastumista. Kalsiumlisä voi olla tarpeen myös niillä, jotka eivät käytä maitotuotteita.

Kuinka paljon kalsiumia tulisi saada?

Aikuisilla kalsiumin saantisuositus on 800 mg päivässä, raskaana olevilla ja imettävillä 900 mg päivässä. D-vitamiini edistää kalsiumin imeytymistä, joten kannattaa huolehtia myös D-vitamiinin riittävästä saannista. Kalsiumlisiä on saatavana myös D-vitamiinilla terästettynä.

Mistä ruoka-aineista saa kalsiumia?

  • Maitotuotteet ovat tärkeä kalsiumin lähde. Kalsiumin tarpeen kattaa esimerkiksi 6 dl nestemäisiä maitotuotteita ja 2–3 viipaletta juustoa päivässä.
  • Jos maitotuotteet eivät kuulu ruokavalioon, kalsiumia saa myös esimerkiksi tummista lehtivihanneksista, soijasta ja kaaleista.

HUOM! Maidossa on suunnilleen saman verran kalsiumia rasvapitoisuudesta riippumatta.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä on tärkein ilmastotekosi?


KUNTO PLUS suosittelee