Nainen pitelee pinaattinippua
Kärsitkö B-vitamiinin puutteesta?

Pinaatti on hyvä B-vitamiinien lähde.

Kuka hyötyy B-vitamiinilisästä?

B-vitamiinit ovat elimistölle välttämättömiä, mutta onneksi B-vitamiinivajeen kehittyminen on suhteellisen harvinaista ainakin eläinkunnan tuotteita syövien kohdalla, sillä monissa ruoissa on B-vitamiinia. Lue, mitä kannattaa syödä, jotta B-vitamiinin puutos ei pääse yllättämään ja kenen kannattaisi napsia B-vitamiinilisää.

keskiviikko 4. joulukuuta 2019 teksti M. Kreutzer

B-vitamiinit

Kenelle B-vitamiinin saanti voi olla ongelma?

B-ryhmän vitamiinien puute on harvinaista, poikkeuksena tosin folaatti, jota tarvitaan etenkin raskauden aikana, sekä eläinperäisistä lähteistä saatava B12-vitamiini, jota vegaanien on saatava muualta.

Millainen on B-vitamiinien saantisuositus?

Folaatin saantisuositus hedelmällisessä iässä oleville naisille on 400 μg/vrk, miehille 300 μg/vrk. B12-vitamiinin saantisuositus on 2 μg/vrk.

Mistä ruoka-aineista saa B-vitamiinia?

  • B-vitamiineja saadaan maitotuotteista, lihasta, kananmunasta, viljasta ja kasviksista.
  • B12:ta on vain eläinkunnan tuotteissa.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mitä terveysneuvoa sinun on vaikeinta noudattaa?


KUNTO PLUS suosittelee