Kuka hyötyy B-vitamiinilisästä?

B-vitamiinit ovat elimistölle välttämättömiä, mutta onneksi B-vitamiinivajeen kehittyminen on suhteellisen harvinaista ainakin eläinkunnan tuotteita syövien kohdalla, sillä monissa ruoissa on B-vitamiinia. Lue, mitä kannattaa syödä, jotta B-vitamiinin puutos ei pääse yllättämään ja kenen kannattaisi napsia B-vitamiinilisää.

Nainen pitelee pinaattinippua

KÄRSITKÖ B-VITAMIININ PUUTTEESTA? Pinaatti on hyvä B-vitamiinien lähde.

© iStock

B-vitamiinit

Kenelle B-vitamiinin saanti voi olla ongelma?

B-ryhmän vitamiinien puute on harvinaista, poikkeuksena tosin folaatti, jota tarvitaan etenkin raskauden aikana, sekä eläinperäisistä lähteistä saatava B12-vitamiini, jota vegaanien on saatava muualta.

Millainen on B-vitamiinien saantisuositus?

Folaatin saantisuositus hedelmällisessä iässä oleville naisille on 400 μg/vrk, miehille 300 μg/vrk. B12-vitamiinin saantisuositus on 2 μg/vrk.

LUE MYÖS: Kannattaako monivitamiinia käyttää?

Mistä ruoka-aineista saa B-vitamiinia?

  • B-vitamiineja saadaan maitotuotteista, lihasta, kananmunasta, viljasta ja kasviksista.

  • B12:ta on vain eläinkunnan tuotteissa.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background