Kalaöljykapselit
Kalaöljyä saa sekä kapseleina että juoksevana öljynä.


Miksi kalaöljy tekee hyvää elimistölle?

Jos et syö kalaa kovin usein, sinun kannattaa varmistaa kalaöljyn saanti muulla tavoin. Kerromme, miten varmistat riittävän kalaöljyn ja sitä kautta hyvien omega-3-rasvahappojen saannin ja mitä hyötyä hyvistä rasvoista on elimistölle.

maanantai 2. joulukuuta 2019 teksti M. Kreutzer

Kalaöljyn ominaisuudet

Mitä ovat kalaöljyn sisältämät rasvahapot?

Kalaöljyn sisältämät omega-3- ja -6-rasvahapot ovat välttämättömiä rasvahappoja, joita on saatava ravinnosta. Ne auttavat mm. ehkäisemään sydän- ja verisuonitauteja ja lievittämään matala-asteista tulehdusta elimistössä. Ravinnosta saadaan yleensä suhteessa enemmän omega-6-rasvahappoja ja liian vähän omega-3-rasvahappoja. 

Kuinka paljon kalaöljyä tulisi nauttia?

Aikuisten pitäisi saada välttämättömiä rasvahappoja vähintään 3 % energiansaannista, josta omega-3-­rasvahappoja tulisi olla vähintään 0,5 %. Välttämättömiä omega-rasvahappoja saadaan pehmeistä rasvoista, joiden monipuolinen saanti takaa myös riittävän välttämättömien rasvahappojen saannin. 

Missä ruoka-aineissa kalaöljyn lisäksi on omega-rasvahappoja?

  • Omega-3-rasvahappoja saadaan etenkin rasvaisesta kalasta, kuten lohesta, kirjolohesta ja silakasta.
  • Myös äyriäiset ja mäti ovat omega-­3-lähteitä, joskaan eivät kalojen veroisia.
  • Rypsi- ja rapsiöljy, pellavansiemenet, hampunsiemenet ja saksanpähkinät ovat hyviä kasviperäisiä omega-3-rasvahappojen lähteitä. 

HUOM! Kalaöljy voi härskiintyä. Kapseleissa öljy voi säilyä pidempään, mutta öljyn tuoreus kannattaa varmistaa maistamalla ennen varsinaista käyttöä.

Tutustu kalaöljyn ravintosisältöön

Jos omega-valmisteita halutaan käyttää vähäisen kalan syönnin vuoksi, kannattaa varmistaa, että tuote sisältää DHA- ja EPA-rasvahappoja, joita ravinnosta saa vain kalasta.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Missä juokset mieluiten?


KUNTO PLUS suosittelee