Appelsiiniviipaleita C:n muotoisessa astiassa
C-vitamiinia on käytännössä kaikissa hedelmissä ja vihanneksissa, vaikka sitrukset ovat tunnetuimpia C-vitamiinilähteitä.


Tarvitsetko C-vitamiinilisää?

Hedelmissä ja kasviksissa on yleensä paljon C-vitamiinia, mutta onko joskus syytä käyttää C-vitamiinilisää?

maanantai 2. joulukuuta 2019 teksti M. Kreutzer

C-vitamiini

Mihin C-vitamiinia erityisesti tarvitaan?

Monet ajattelevat C-vitamiinilisän pitävän vastustuskyvyn terässä ja flunssat loitolla. C-vitamiinin ei ole kuitenkaan todettu vaikuttavan virustauteihin, joten flunssien ehkäisyssä lisäannoksista ei ole apua. Sen sijaan C-vitamiini voi hieman lyhentää flunssan kestoa. C-vitamiinille on toki elimistössä paljonkin käyttöä – se edistää esimerkiksi raudan imeytymistä ja suojaa elimistöä hapettumiselta.

Paljonko C-vitamiinia pitää saada?

Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan C-vitamiinin päivittäinen saantisuositus aikuisille naisille ja miehille on 75 mg, raskaana oleville 85 mg ja imettäville 100 mg.

Mistä ruuasta saa C-vitamiinia?

  • Hedelmät, marjat ja kasvikset ovat hyviä C-vitamiinin lähteitä. "Puoli kiloa kasviksia päivässä" -periaatetta noudattamalla saa helposti satoja milligrammoja C:tä.
  • Sitrushedelmät, kuten appelsiini, greippi ja sitruuna, sisältävät tunnetusti runsaasti C-vitamiinia, mutta monet marjat ja esimerkiksi paprika, parsakaali ja nokkonen ovat niitäkin parempia C-vitamiinin lähteitä.

HUOM! Jos C-vitamiinia saadaan ylenpalttisesti, ylimääräinen vitamiini poistuu virtsan mukana. Liikasaanti voi kuitenkin aiheuttaa ripulia.

Näissä on runsaasti C-vitamiinia

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee