C-vitamiini

Mihin C-vitamiinia erityisesti tarvitaan?

Monet ajattelevat C-vitamiinilisän pitävän vastustuskyvyn terässä ja flunssat loitolla. C-vitamiinin ei ole kuitenkaan todettu vaikuttavan virustauteihin, joten flunssien ehkäisyssä lisäannoksista ei ole apua. Sen sijaan C-vitamiini voi hieman lyhentää flunssan kestoa. C-vitamiinille on toki elimistössä paljonkin käyttöä – se edistää esimerkiksi raudan imeytymistä ja suojaa elimistöä hapettumiselta.

LUE MYÖS: Flunssa – mitä sille voi tehdä?

Paljonko C-vitamiinia pitää saada?

Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan C-vitamiinin päivittäinen saantisuositus aikuisille naisille ja miehille on 75 mg, raskaana oleville 85 mg ja imettäville 100 mg.

Mistä ruuasta saa C-vitamiinia?

  • Hedelmät, marjat ja kasvikset ovat hyviä C-vitamiinin lähteitä. "Puoli kiloa kasviksia päivässä" -periaatetta noudattamalla saa helposti satoja milligrammoja C:tä.

  • Sitrushedelmät, kuten appelsiini, greippi ja sitruuna, sisältävät tunnetusti runsaasti C-vitamiinia, mutta monet marjat ja esimerkiksi paprika, parsakaali ja nokkonen ovat niitäkin parempia C-vitamiinin lähteitä.

HUOM! Jos C-vitamiinia saadaan ylenpalttisesti, ylimääräinen vitamiini poistuu virtsan mukana. Liikasaanti voi kuitenkin aiheuttaa ripulia.

Näissä on runsaasti C-vitamiinia

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background