C-vitamiini

Mihin C-vitamiinia erityisesti tarvitaan?

Monet ajattelevat C-vitamiinilisän pitävän vastustuskyvyn terässä ja flunssat loitolla. C-vitamiinin ei ole kuitenkaan todettu vaikuttavan virustauteihin, joten flunssien ehkäisyssä lisäannoksista ei ole apua. Sen sijaan C-vitamiini voi hieman lyhentää flunssan kestoa. C-vitamiinille on toki elimistössä paljonkin käyttöä – se edistää esimerkiksi raudan imeytymistä ja suojaa elimistöä hapettumiselta.

Paljonko C-vitamiinia pitää saada?

Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan C-vitamiinin päivittäinen saantisuositus aikuisille naisille ja miehille on 75 mg, raskaana oleville 85 mg ja imettäville 100 mg.

Mistä ruuasta saa C-vitamiinia?

  • Hedelmät, marjat ja kasvikset ovat hyviä C-vitamiinin lähteitä. "Puoli kiloa kasviksia päivässä" -periaatetta noudattamalla saa helposti satoja milligrammoja C:tä.

  • Sitrushedelmät, kuten appelsiini, greippi ja sitruuna, sisältävät tunnetusti runsaasti C-vitamiinia, mutta monet marjat ja esimerkiksi paprika, parsakaali ja nokkonen ovat niitäkin parempia C-vitamiinin lähteitä.

HUOM! Jos C-vitamiinia saadaan ylenpalttisesti, ylimääräinen vitamiini poistuu virtsan mukana. Liikasaanti voi kuitenkin aiheuttaa ripulia.

Näissä on runsaasti C-vitamiinia

No nyt on yksinkertaista elää terveellisesti!

KUNTO PLUSsan keskeisin tavoite on tehdä terveellisistä elämäntavoista helppoja toteuttaa. Tätä tavoitetta silmälläpitäen olemme uudistaneet nettitarjontamme niin, että se sisältää välineet ja kannustusta hyvinvointia edistävään elämäntapaan nyt ja aina.
Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla
  • Suosikit kätevästi saataville omalle sivulle

Juuri nyt: Kokeile 30 vrk ilmaiseksi


Newsletter background