Tarvitsetko magnesiumlisää?

Levottomat jalat tai suonenvedot ja krampit saattavat johtua magnesiumin puutteesta. Mitä merkitystä magnesiumilla on elimistölle ja mistä ruoka-aineista magnesiumia saa?

Manteleita ja siemeniä

SAATKO RIITTÄVÄSTI MAGNESIUMIA? Magnesiumia on erityisesti manteleissa, siemenissä ja pähkinöissä.

Hyvä tietää magnesiumista

Kuka tarvitsee magnesiumia?

Magnesiumia tarvitaan moniin elimistön toimintoihin, mutta sen puutosta ei juuri esiinny muutoin kuin suoliston imeytymishäiriön yhteydessä esimerkiksi keliaakikoilla, sillä sitä saadaan ruokavaliosta runsaasti. Magnesiumvalmisteista voi olla apua suonenvetoihin, mutta niiden tehosta ei ole pitävää tutkimusnäyttöä.

Kuinka paljon magnesiumia tulisi saada?

Magnesiumin suositeltava päivä­saanti on naisilla 280 mg ja miehillä 350 mg. Ruoasta tai ravintolisistä saatava magnesium ei kerry elimistöön vaan liika magnesium poistuu virtsan mukana, joten liikasaannista ei ole varsinaisesti haittaa muille kuin munuaisten vajaatoimintaa sairastaville. Tosin ei siitä ole hyötyäkään.

Mistä magnesiumia saa?

  • Magnesiumia on lähes kaikissa elintarvikkeissa.

  • Täysjyvätuotteet, kuten kaurapuuro ja ruisleipä, sekä kasvikset ja sisäelimet ovat hyviä magnesiumin lähteitä.

No nyt on yksinkertaista elää terveellisesti!

KUNTO PLUSsan keskeisin tavoite on tehdä terveellisistä elämäntavoista helppoja toteuttaa. Tätä tavoitetta silmälläpitäen olemme uudistaneet nettitarjontamme niin, että se sisältää välineet ja kannustusta hyvinvointia edistävään elämäntapaan nyt ja aina.
Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla
  • Suosikit kätevästi saataville omalle sivulle

Juuri nyt: Kokeile 30 vrk ilmaiseksi


Newsletter background