Manteleita ja siemeniä
Saatko riittävästi magnesiumia?

Magnesiumia on erityisesti manteleissa, siemenissä ja pähkinöissä.

Tarvitsetko magnesiumlisää?

Levottomat jalat tai suonenvedot ja krampit saattavat johtua magnesiumin puutteesta. Mitä merkitystä magnesiumilla on elimistölle ja mistä ruoka-aineista magnesiumia saa?

keskiviikko 4. joulukuuta 2019 teksti M. Kreutzer

Hyvä tietää magnesiumista

Kuka tarvitsee magnesiumia?

Magnesiumia tarvitaan moniin elimistön toimintoihin, mutta sen puutosta ei juuri esiinny muutoin kuin suoliston imeytymishäiriön yhteydessä esimerkiksi keliaakikoilla, sillä sitä saadaan ruokavaliosta runsaasti. Magnesiumvalmisteista voi olla apua suonenvetoihin, mutta niiden tehosta ei ole pitävää tutkimusnäyttöä.

Kuinka paljon magnesiumia tulisi saada?

Magnesiumin suositeltava päivä­saanti on naisilla 280 mg ja miehillä 350 mg. Ruoasta tai ravintolisistä saatava magnesium ei kerry elimistöön vaan liika magnesium poistuu virtsan mukana, joten liikasaannista ei ole varsinaisesti haittaa muille kuin munuaisten vajaatoimintaa sairastaville. Tosin ei siitä ole hyötyäkään. 

Mistä magnesiumia saa?

  • Magnesiumia on lähes kaikissa elintarvikkeissa.
  • Täysjyvätuotteet, kuten kaurapuuro ja ruisleipä, sekä kasvikset ja sisäelimet ovat hyviä magnesiumin lähteitä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mitä terveysneuvoa sinun on vaikeinta noudattaa?


KUNTO PLUS suosittelee