Miksi rasvainen juusto ei ehkä olekaan niin epäterveellistä

Brie, gorgonzola, parmesaani ja gouda – jo nimet nostavat veden kielelle. Rasvaisia juustoja on pidetty epäterveellisinä niiden sisältämän tyydyttyneen rasvan vuoksi, mutta tutkimukset viittaavat siihen, että ne istuvat yllättävän hyvin terveelliseen ruokavalioon.

Juustoja

Onko rasvainen juusto terveellistä?

Luulin, että juustossa on epäterveellistä tyydyttynyttä rasvaa, mutta nyt olen kuullut, että rasvainen juusto onkin terveellistä. Voiko juustoa siis syödä mielin määrin?

VASTAUS: On totta, että juustojen rasva on tyydyttynyttä, mutta monissa tutkimuksissa rasvaisen juuston on todettu olevan terveydelle oletettua vähemmän haitallista tai jopa hyödyllistä. Vuonna 2016 julkaistussa tanskalaistutkimuksessa juuston syömisen ei todettu vaikuttavan haitallisen LDL-kolesterolin määrään. Samanlaisia tuloksia saatiin myös vuotta myöhemmin julkaistussa irlantilaistutkimuksessa. Vuonna 2016 julkaistussa tutkimusanalyysissa juustoa säännöllisesti syövillä todettiin 18 prosenttia pienempi riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Lisää tutkimusta kuitenkin tarvitaan, ennen kuin juusto voidaan julistaa varsinaiseksi terveystuotteeksi.

Ravitsemusvalinnoilla voi edistää sydämen hyvinvointia. Lue täältä sydänystävällisestä ruokavaliosta.

Rasvaisen juuston yllättävää verisuoniystävällisyyttä voi selittää sen kalsiumpitoisuus – useissa tutkimuksissa on todettu, että suolistossa kalsium voi estää rasvan imeytymistä. Näin osa juuston rasvasta kulkeutuu suoraan elimistön läpi ja poistuu ulosteen mukana.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että juusto sisältää joka tapauksessa huomattavan määrän rasvaa ja suolaa. Juuston vatsaa täyttävät proteiinit voivat auttaa painonhallinnassa, mutta lopulta päivittäisen energiansaannin ja -kulutuksen suhde ratkaisee sen, alkaako ylipainoa kertyä. Juusto näyttäisi kuitenkin tutkimusten valossa olevan mainettaan parempi elintarvike osana monipuolista ja terveellistä ruokavaliota, ja se on myös oiva kalsiumin lähde.

LUE MYÖS: [https://kuntoplus.fi/terveellinen-ruokavalio/juusto-totta-ja-tarua-juustoista](https://kuntoplus.fi/terveellinen-ruokavalio/juusto-totta-ja-tarua-juustoista)

Juustojen energiapitoisuuksia (kcal per 100 gram)

Näin säästät juuston kaloreissa
Tämän hetken suosituimmat
Painonhallintamotivaatio

Laihduttajan alkoholivalinnat

Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Ennaltaehkäisy

NÄIN helpotat vatsan turvotusta

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Litteä vatsa

KUNTO PLUSSAN Vatsatreeni – osa 1

Lihaskuntoliikkeet

1. päivä

Lisää aiheesta: Ravitsemusneuvoja
Ravitsemusneuvoja

Jätä suolapurkki rauhaan

Ravitsemusneuvoja

Onko sitruunavesi terveellistä?

Ravitsemusneuvoja

Miksi Itämeren ruokavalio on terveellinen, vaikkei sillä edes laihtuisi

Ravitsemusneuvoja

Kuitu

Ravitsemusneuvoja

Proteiini

Ravitsemusneuvoja

Onko ravintolisä yhtä hyödyllistä kuin valkosipuli?

Ravitsemusneuvoja

Saatko riittävästi kalsiumia?

Ravitsemusneuvoja

Mihin kaikkeen inkivääri voi auttaa?

Ravitsemusneuvoja

10 kaikkein parasta kalsiumin lähdettä

Ravitsemusneuvoja

Haluaisitko syödä terveellisemmin? Näillä vinkeillä onnistut

Ravitsemusneuvoja

Onko chiapuuro oikeasti terveellistä?

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun