Juustoja
© iStock

Miksi rasvainen juusto ei ehkä olekaan niin epäterveellistä

Brie, gorgonzola, parmesaani ja gouda – jo nimet nostavat veden kielelle. Rasvaisia juustoja on pidetty epäterveellisinä niiden sisältämän tyydyttyneen rasvan vuoksi, mutta tutkimukset viittaavat siihen, että ne istuvat yllättävän hyvin terveelliseen ruokavalioon.

perjantai 29. kesäkuuta 2018

Onko rasvainen juusto terveellistä?

Luulin, että juustossa on epäterveellistä tyydyttynyttä rasvaa, mutta nyt olen kuullut, että rasvainen juusto onkin terveellistä. Voiko juustoa siis syödä mielin määrin?

VASTAUS: On totta, että juustojen rasva on tyydyttynyttä, mutta monissa tutkimuksissa rasvaisen juuston on todettu olevan terveydelle oletettua vähemmän haitallista tai jopa hyödyllistä. Vuonna 2016 julkaistussa tanskalaistutkimuksessa juuston syömisen ei todettu vaikuttavan haitallisen LDL-kolesterolin määrään. Samanlaisia tuloksia saatiin myös vuotta myöhemmin julkaistussa irlantilaistutkimuksessa. Vuonna 2016 julkaistussa tutkimusanalyysissa juustoa säännöllisesti syövillä todettiin 18 prosenttia pienempi riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Lisää tutkimusta kuitenkin tarvitaan, ennen kuin juusto voidaan julistaa varsinaiseksi terveystuotteeksi. 

Ravitsemusvalinnoilla voi edistää sydämen hyvinvointia. Lue täältä sydänystävällisestä ruokavaliosta.

Rasvaisen juuston yllättävää verisuoniystävällisyyttä voi selittää sen kalsiumpitoisuus – useissa tutkimuksissa on todettu, että suolistossa kalsium voi estää rasvan imeytymistä. Näin osa juuston rasvasta kulkeutuu suoraan elimistön läpi ja poistuu ulosteen mukana.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että juusto sisältää joka tapauksessa huomattavan määrän rasvaa ja suolaa. Juuston vatsaa täyttävät proteiinit voivat auttaa painonhallinnassa, mutta lopulta päivittäisen energiansaannin ja -kulutuksen suhde ratkaisee sen, alkaako ylipainoa kertyä. Juusto näyttäisi kuitenkin tutkimusten valossa olevan mainettaan parempi elintarvike osana monipuolista ja terveellistä ruokavaliota, ja se on myös oiva kalsiumin lähde.

Juustojen energiapitoisuuksia (kcal per 100 gram)

Näin säästät juuston kaloreissa

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee