Vyötärön ja lantion suhde

Laske vyötärösi ja lantiosi suhdeluku

Vatsanseudun rasva on erityisen epäterveellistä. Lukuisat tutkimukset osoittavat, että liian suuri vyötärönympärys kertoo terveysriskeistä. Muhkea lantionympärys sen sijaan ei ole terveydelle vaaraksi. Pakaroiden ja lantion pehmusteet ovat pikemminkin hyväksi. Rasva on jakaantunut vartaloon sen terveemmin, mitä enemmän lantion- ja vyötärön ympärysmitat eroavat toisistaan lantion hyväksi.

Mittaa vyötärönympärys näin:
Mittaa vyötärösi alimpien kylkiluiden ja lantioluiden korkeimman kohdan puolivälistä.

Mittaa lantionympärys näin:
Mittaa lantiosi pakaroiden korkeimmalta kohdalta.

Tuloksen tulkitseminen:
Vyötärön ja lantion suhdeluvun tulisi naisilla olla alle 0,8 ja miehillä alle 1,0. Korkeampi luku kertoo, että vatsanseutuun on kertynyt ylimääräistä rasvaa, joka on riski terveydelle.

Laske rasvan jakauma

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background