Oliiviöljyssä oleva oliivi
Oliiviöljy on terveellistä

Vaikka 100 grammassa oliiviöljyä on 884 kilokaloria, se on silti superterveellinen öljy, joka voi auttaa pitämään vatsan litteänä.

© iStock

10 syytä käyttää oliiviöljyä päivittäin

Oliiviöljyn terveelliset ainesosat auttavat huolehtimaan hyvinvoinnista, ja lisäksi oliiviöljyssä on paljon hyviä rasvahappoja. 2-4 rkl päivässä riittää.

keskiviikko 15. maaliskuuta 2017 teksti K. Horve

Monet meistä tietävät jo, että oliiviöljy pitää mm. kolesterolin aisoissa, koska se sisältää terveydelle hyödyllistä tyydyttymätöntä rasvaa. Mutta tiesitkö, että oliiviöljy sisältää myös oleokantaalia ja oleosiiniä, jotka auttavat elimistöä suojautumaan lukuisilta taudeilta?

Olliviöljyn sisältämä oleokantaali auttaa erityisesti taistelussa tulehduksia vastaan eli estää elimistön kroonista tulehdustilaa, joka voi johtaa esimerkiksi niveltulehdukseen, syöpään tai Alzheimerin tautiin. 

Olliviöljyn sisältämä oleosiini taas toimii supervahvana antioksidanttina, joka suojaa soluja hapettumiselta. Näin oliiviöljyn oleosiini auttaa vähentämään verisuonien kalkkeutumisen ja veritulppien riskiä.

Oleokantaalin voi itse asiassa maistaa oliiviöljyssä. Jos öljy maistuu terävältä ja kitkerältä, oliiviöljyssä on runsaasti oleokantaalia. On siis hyvä merkki, jos oliiviöljy saa sinut yskimään!

LUE MYÖS: Osaatko valita oikeat öljyt ruoanlaittoon?

10 oliiviöljyn terveyshyötyä


1. OLIIVIÖLJY AUTTAA EHKÄISEMÄÄN VERITULPPIA

Oliiviöljy auttaa ehkäisemään veritulppia monella eri tavalla:

  • Oliiviöljyn antioksidantit, kuten oleosiini, auttavat ehkäisemään vesisuonien kalkkeutumista ja veritulppia. 
  • Oliiviöljyn ainesosat siis tervehdyttävät verisuonia sisältä päin, jolloin veri virtaa tehokkaammin, mikä laskee myös korkean verenpaineen riskiä. Oliiviöljyn verenpainetta laskeva vaikutus perustuu oliiviöljyn ainesosien ja nitraattipitoisten kasvisten, kuten pinaatin, toimintaan elimistössä. 
  • Oliiviöljyn terveelliset ainesosat lisäävät myös terveydelle hyödyllisen HDL-kolesterolin osuutta elimistössä, mikä myös pienentää verisuonten kalkkeutumisen riskiä.

Lue lisää oliiviöljystä ja Välimeren ruokavaliosta täältä.

2. OLIIVIÖLJY AUTTAA VÄHENTÄMÄÄN AIVOVERITULPAN RISKIÄ

Useissa laajoissa tutkimuksissa on osoitettu, että runsaasti oliiviöljyä käyttävillä ihmisillä on merkittävästi pienempi aivoveritulpan riski. Ranskalaisessa tutkimuksessa oliiviöljyä käyttävien riski oli 41 % pienempi muihin verrattuna, ja espanjalaistutkimuksessa selvisi, että aivoveritulpan riski pieneni 24 % jokaista 25 grammaa oliiviöljyä kohti päivittäin käytettynä.


3. OLIIVIÖLJY VAUHDITTAA RUUANSULATUSTA

Aiemmin risiiniöljyä käytettiin "ihmelääkkeenä" ummetukseen, mutta nykytutkimukset ovat paljastaneet, että oliiviöljy voi olla yhtä tehokas ruuansulatuksen edistäjä, ja lisäksi se on miellyttävämmän makuista. Oliiviöljy tekee suolen seinämistä joustavammat, jolloin massa liikkuu suolessa paremmin. Lisäksi suolen sisältö pehmenee oliiviöljyn vaikutuksesta.


4. OLIIVIÖLJY SUOJAA TYYPIN 2 DIABETEKSELTA

Oliiviöljyn rasvahapot vaikuttavat aineenvaihduntaan, jolloin solut alkavat reagoida herkemmin insuliiniin, mikä vähentää diabeteksen riskiä. Jos syöt nopeita hiilihydraatteja eli esimerkiksi vaaleaa leipää tai pastaa oliiviöljyn kera, verensokeri ei nouse nopeasti huippulukemiin vaan pysyy tasaisempana.

5. OLIIVIÖLJY TASAPAINOTTAA HORMONITOIMINTAA

Onko sinulla vaikeuksia tulla raskaaksi? Kärsitkö PMS-oireista tai kuumista aalloista? Oliiviöljy saattaa auttaa. Elimistön rauhaset tarvitsevat hyviä rasvoja tuottaakseen oikean määrän eri hormoneja, mm. naishormoni estrogeenia.


6. OLIIVIÖLJY PITÄÄ VATSAN LITTEÄNÄ

Oliiviöljy on varsinainen kaloripommi, sillä 100 grammaa oliiviöljyä sisältää 884 kilokaloria. Mutta useissa tutkimuksissa on todettu, että runsaasti oliiviöljyä käyttävät ihmiset eivät liho, vaan päinvastoin laihtuvat ja nimenomaan vatsan seudulta. Painonpudotus on jopa ripeämpää, jos syö runsaasti oliiviöljyä kuin jos jättää rasvat pois kokonaan. Tämä saattaa johtua siitä, että oliiviöljy tasaa verensokeria, jolloin nälästä johtuvat ahmimiskohtaukset jäävät pois.


7. OLIIVIÖLJY AUTTAA ELIMISTÖÄ RINTASYÖPÄÄ VASTAAN

Oliiviöljyn sisältämät tyydyttymättömät rasvahapot auttavat taistelussa rintasyöpää vastaan paremmin kuin muut rasvahapot. Erään tutkimuksen mukaan oliiviöljyn sisältämällä oleokantaalilla on myös positiivinen vaikutus, sillä se hidastaa syöpäsolujen leviämistä elimistössä.

8. OLIIVIÖLJY LIEVITTÄÄ NIVELTULEHDUKSEN OIREITA

Oliiviöljy yhdessä mm. lohesta saatavan kalaöljyn kanssa lievittää niveltulehduksen aiheuttamaa nivelkipua ja tuo lisää voimaa esimerkiksi käsiin. Oliiviöljyn sisältämä oleokantaali vaikuttaa miltei särkylääkkeen tavoin eli ehkäisee tulehdusta ja lievittää kipua esimerkiksi juuri niveltulehduksen kohdalla.


9. OLIIVIÖLJY LISÄÄ KASVISTEN TERVEELLISYYTTÄ

Miten esimerkiksi tomaattien, munakoison tai kurpitsan sisältämistä antioksidanteista saisi irti kaiken mahdollisen hyödyn? Paistamalla tai marinoimalla ne oliiviöljyssä, kertoo Espanjassa tehty tutkimus. Oliiviöljyn fenoleista osa siirtyy tällöin kasviksiin ja kasvattaa niiden antioksidanttisisältöä entisestään.


10. OLIIVIÖLJY AUTTAA EHKÄISEMÄÄN ALZHEIMERIN TAUTIA

Oliiviöljyn sisältämä oleokantaali voi mahdollisesti auttaa estämään niin kutsutun amyloidiplakin muodostumista aivoihin. Plakki muodostuu yhteenliittyneistä proteiineista ja tuhoaa aivoja vähitellen. Amyloidiplakin tiedetään olevan suuri syy myös dementian kehittymiselle.

Useimmissa oliiviöljyn terveysvaikutuksia selvittäneissä tutkimuksissa koehenkilöt nauttivat oliiviöljyä 2 - 4 ruokalusikallista päivässä. Tällaisen määrän saaminen päivittäin ei ole mahdotonta, jos käyttää oliiviöljyä esimerkiksi ruuanlaitossa.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee