Saamme aivan liikaa omega-6 rasvahappoja

Omega-6-rasvahapoista tulee ongelma, jos niitä nautitaan suhteessa paljon enemmän kuin omega-3-rasvahappoja. Valitettavasti useimpien ruokavaliossa rasvahappojen välillä on epäsuhta.

omega-6-rasvahappoja

Tutkimusten mukaan syömme 9–10 osaa kasviöljyä yhtä osaa kalaöljyä kohti. Keräilijä-metsästäjä-esi-isiemme ravinnossa ja perinteisessä kreetalaisessa ruokavaliossa suhde oli 1:1.

Myös perinteisessä intialaisessa ja japanilaisessa keittiössä on paljon parempi omega-3- ja omega-6-rasvahappojen suhde kuin useimpien länsimaiden ruokavalioissa.

Yhtä paljon omega-3- ja omega-6-rasvahappoja sisältävä ruokavalio voi ehkäistä kroonisia sairauksia ja jopa pidentää ikää.

Jos ruokavalio ja elämäntavat ovat muuten terveelliset, omega-3-ja omega-6-rasvahappoja suhde voi hyvin olla 1:5, kunhan syö enemmän omega-3-rasvahappoja sisältäviä ruoka-aineita kuin omega-6-rasvahappoja sisältäviä tuotteita. Ruokavalio on sitä terveellisempi, mitä parempi rasvahappojen tasapaino on.

Omega-6 syrjäyttää omega-3:n

Miten terveellisinä pidetyt omega-6-kasviöljyt ovat yhtäkkiä joutuneet roiston osaan? Tähän on olemassa biokemiallinen selitys, vaikka se onkin hieman mutkikas:

Kun omega-3-kalaöljyt ja omega-6-kasviöljyt ovat imeytyneet, ne asettuvat solukalvoihin. Solukalvoissa ne muodostavat hormonien kaltaisia merkkiaineita, eikosanoideja.

Nämä aineet vaikuttavat tulehdusten ja kipujen syntyyn, verisuonten joustavuuteen, verihiutaleiden paakkuuntumiseen ja sen seurauksena veritulppien muodostumiseen.

Omega-3-kalaöljyt ja omega-6-kasviöljyt ovat toistensa kilpailijoita merkkiaineiksi muuttumisessa. Koska kasviöljyjä on enemmän, syntyy niiden aineenvaihduntaan kuuluvia entsyymejä enemmän. Tästä syystä merkkiaineita muodostuu huomattavasti enemmän omega-6-kasviöljyistä kuin omega-3-kalaöljyistä.

Omega-3-kalaöljyt ehkäisevät huomattavasti omega-6-kasviöljyjä paremmin tulehduksia, veritulppia, alentavat verenpainetta ja suojaavat monilta muiltakin sairauksilta. Siksi on terveydelle haitallista, jos omega-3 ja omega-6 ovat epätasapainossa.

Omega-6:ta lymyää kaikkialla

Pelkkä kasvisöljyjen välttäminen ei auta, sillä omega-6:ta on piilossa monissa elintarvikkeissa aina leivästä säilyketonnikalaan. Ongelma ei ole päivän kasvis- ja hedelmäannos eikä loraus öljyä, jota käytetään salaatinkastikkeeseen, vaan kaikki ne ruoka-aineet, joissa omega-6 on piilossa. Tällaisia ovat mm. leipä, pikanuudelit, leivonnaiset, keksit, makeiset, majoneesia sisältävät tuotteet, valmiskastikkeet, öljyyn säilötty tonnikala ja perunalastut.

Usein tuoteselosteessa lukee vain ”kasviöljyä”, mikä kätkee sisäänsä kaikki halvat kasviöljyt, kuten soija-, maissi-, auringonkukka- ja rypäleensiemenöljyn. Teollisuus käyttää eniten soijaöljyä. Yhdysvalloissa on laskettu, että noin 20 prosenttia kaikista väestön saamista kaloreista on peräisin soijaöljystä.

Tärkeintä olisi syödä enemmän kalaa. Valtava määrä tutkimuksia todistaa, että omega-3-rasvahapot ovat vahvin ase monia tulehdussairauksia vastaan.

Näissä omega-6 luuraa

Omega-6:ta lisätään moniin ruoka-aineisiin kasviöljynä, jolla nimellä se yleensä myös mainitaan tuoteselosteissa. Seuraavassa pahimmat piilot:

  • Paahdettu sipuli
  • Pikaruoka, esimerkiksi ranskanperunat
  • Leivonnaiset ja keksit
  • Liemikuutiot
  • Pussikeitot
  • Valmisruuat
  • Majoneesipohjaiset kastikkeet
  • Margariini
  • Einessalaatit
  • Tortillat
  • Perunalastut
  • Valmistaikinat
  • Kevytlevitteet
  • Kasvatetut eksoottiset kalat
  • Öljyyn säilötty kala
  • Friteeratut ruuat – myös kalaruuat
  • Muu kuin luomuliha

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background