Oikea öljytasapaino pienentää sairastumisriskiä

Tutkimuksissa ylistetään kilvan omega-3-rasvahappojen veritulppa-, sydäntauti-, syöpä-, kakkostyypin diabetes- ja allergiariskiä alentavaa vaikutusta sekä monia muita hyödyllisiä ominaisuuksi. Ongelmana vain on, että omega-3-rasvahappojen saanti ravinnosta jää liian vähäiseksi, kun sen sijaan omega-6-rasvahappoja saadaan aivan liikaa.

Rasvahappojen epätasapaino aiheuttaa elimistössä tulehdustilaa, mikä lisää monien sairauksien riskiä.

Ratkaisu on syödä enemmän omega-3-rasvahappoja ja tiedostaa, missä elintarvikkeissa on runsaasti omega-6-rasvahappoja. Esimerkiksi kekseissä (myös täysjyvä- ja luomukekseissä!) on usein runsaasti maissi-, auringonkukka- tai soijaöljystä peräisin olevia omega-6-rasvahappoja.

  • Omega-3: LOISTAVA VALINTA Omega-3-rasvahapot alentavat mm. sydänsairauksien sekä diabeteksen riskiä. Rasvainen kala on paras lähde. Vähintään 1 % päivän energiasta tulisi saada omega-3-rasvahapoista.

LUE MYÖS: Pitääkö käyttää kalaöljyravintolisää?

  • Omega-6: VÄHÄINEN SAANTI HYVÄKSI Omega-6-rasvahappoja sisältävät ruoka-aineet ovat sinänsä terveellisiä, mutta useimmat käyttävät niitä liikaa. Ne kumoavat omega-3:n hyvät vaikutukset ja mm. lisäävät veritulpan riskiä. Omega-6-rasvahappoja on kaikissa kasviöljyissä, pähkinöissä, levitteissä ja monissa pitkälle jalostetuissa elintarvikkeista. Päivän energiasta kaikkiaan 5–10 % tulisi olla peräisin omega-3- ja omega-6-rasvahapoista.

  • Omega-9: HYVÄ VALINTA Omega-9-rasvahappoja on oliiviöljyssä, pähkinöissä ja avokadossa. Nämä monityydyttymättömät rasvahapot pitämään veren kolesteroliarvot kurissa. Päivän energiasta 10–15 % saa olla peräisin kertatyydyttymättömästä rasvasta.

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background