Tankkaa kalaa: viisaat valinnat (ja huonommat)

3 VINKKIÄ: Näin saat kalasta eniten omega-3-rasvahappoja

  • Vältä runsasta kasviöljyn käyttöä kalan kypsentämisessä. Älä friteeraa kalaruokia. Höyrytä kala mieluummin sitruunamehussa tai valkoviinissä, tai sipaise pannuun oliiviöljyä, jos paistat kalan.

  • Valitse veteen säilöttyä tonnikalaa öljyyn säilötyn kalan sijaan, koska öljy on yleensä halpaa soijaöljyä.

  • Sardiinit ovat hyvä valinta, koska niissä on paljon omega-3-rasvahappoja, mutta vain vähän ympäristömyrkkyjä. Älä kuitenkaan valitse öljyyn säilöttyjä sardiineja.

LUE MYÖS: Mitä on kalaöljyn sisältämä omega-3?

Viisaat valinnat (ja huonommat)

Kala on luonnollinen ja paras valinta omega-3-lähteeksi, mutta monissa kaloissa on vaarallisia ympäristömyrkkyjä tai kalalajit ovat uhanalaisia. Teimme listan kaloista, joita on syystä tai toisesta hyvä välttää. Taulukossa kalat on merkitty niiden sisältämän omega-3:n mukaisessa järjestyksessä.

Jos useamman lajin grammamäärä on sama, ovat etusijalla ne, joissa on vähemmän omega-6:ta (eli suotuisa suhde omega-3:n eduksi) Arvot ovat keskimääräisiä omega-3- ja omega-6-pitoisuuksia. Lukuihin voivat vaikuttaa vuodenaikojen vaihtelut ja muut vastaavat seikat.

LUE MYÖS: Osaatko valita oikeat öljyt ruoanlaittoon?

No nyt on yksinkertaista elää terveellisesti!

KUNTO PLUSsan keskeisin tavoite on tehdä terveellisistä elämäntavoista helppoja toteuttaa. Tätä tavoitetta silmälläpitäen olemme uudistaneet nettitarjontamme niin, että se sisältää välineet ja kannustusta hyvinvointia edistävään elämäntapaan nyt ja aina.
Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla
  • Suosikit kätevästi saataville omalle sivulle

Juuri nyt: Kokeile 30 vrk ilmaiseksi


Newsletter background