Tankkaa kalaa: viisaat valinnat (ja huonommat)

3 VINKKIÄ: Näin saat kalasta eniten omega-3-rasvahappoja

  • Vältä runsasta kasviöljyn käyttöä kalan kypsentämisessä. Älä friteeraa kalaruokia. Höyrytä kala mieluummin sitruunamehussa tai valkoviinissä, tai sipaise pannuun oliiviöljyä, jos paistat kalan.

  • Valitse veteen säilöttyä tonnikalaa öljyyn säilötyn kalan sijaan, koska öljy on yleensä halpaa soijaöljyä.

  • Sardiinit ovat hyvä valinta, koska niissä on paljon omega-3-rasvahappoja, mutta vain vähän ympäristömyrkkyjä. Älä kuitenkaan valitse öljyyn säilöttyjä sardiineja.

LUE MYÖS: Mitä on kalaöljyn sisältämä omega-3?

Viisaat valinnat (ja huonommat)

Kala on luonnollinen ja paras valinta omega-3-lähteeksi, mutta monissa kaloissa on vaarallisia ympäristömyrkkyjä tai kalalajit ovat uhanalaisia. Teimme listan kaloista, joita on syystä tai toisesta hyvä välttää. Taulukossa kalat on merkitty niiden sisältämän omega-3:n mukaisessa järjestyksessä.

Jos useamman lajin grammamäärä on sama, ovat etusijalla ne, joissa on vähemmän omega-6:ta (eli suotuisa suhde omega-3:n eduksi) Arvot ovat keskimääräisiä omega-3- ja omega-6-pitoisuuksia. Lukuihin voivat vaikuttaa vuodenaikojen vaihtelut ja muut vastaavat seikat.

LUE MYÖS: Osaatko valita oikeat öljyt ruoanlaittoon?

KATSO MYÖS: 10 kalapyörykkäreseptiä

Kuntoa ja kiinteyttä KUNTO PLUSsalta!

KUNTO PLUSsan tärkein tavoite on tehdä terveellisestä elämäntavasta helppo. Nettisisältömme ja sovelluksemme tarjoavat tiedot ja välineet, joilla tarveellinen elämäntapa sujuu mutkattomasti. Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.

Sivustossa ja sovelluksessa mm:

  • Yli sata 5–40 min treenivideota
  • Kuunneltavat juoksuohjelmat myös vasta-alkajille
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla

KUNTO PLUSsan digitilaus – tutustu täältä!


Newsletter background