Jos tunnet töissä painetta työn määrän ja ajanpuutteen vuoksi, et suinkaan ole ainoa. Tämä on Tanskan työympäristöviranomaisen mukaan yksi neljästä suurimmasta uhasta työpaikoilla. Viranomainen tunnisti uhkia edistääkseen mielenterveyttä työpaikoilla.
Lue alta, millaisia neuvoja työpsykologit Yun Ladegaard ja Sarah Beg antavat mielenterveyshaasteiden selättämiseen työpaikoilla.
Työntekijän on hyvä pitää silmällä sitä, millaisia tehtäviä hänellä on vastuullaan ja millaiset resurssit niiden selvittämiseen on annettu.
Kysymys: Mitä minulta vaaditaan työpaikalla ja mitä resursseja työtehtävistä selviämiseen on annettu? Vastaa rehellisesti. Asialle on tehtävä jotain, jos vaatimukset tuntuvat kohtuuttomilta.
Lue myös: Tutkijat: Elämänlaatu perustuu näihin 3 tekijään
Pomon kanssa on hyvä jutella silloin, kun työpaikka ei ole hektisimmillään. Jos olet jo muutenkin stressaantunut, sinun voi olla vaikea saada yleiskuvaa työpaikan tilanteesta. Tarkastele omaa kalenteriasi ja mieti, olisiko siellä säätämisen varaa.
Esihenkilösi ei välttämättä tiedä, että koet itsesi ylityöllistetyksi, jos et ota asiaa koskaan puheeksi. Mieti ratkaisuehdotuksia jo etukäteen. Tarvitsetko lisäkoulutusta tai apua? Tai onko jokin yksittäinen tehtävä, jonka voisi siirtää jonkun muun vastuulle ainakin joksikin aikaa?
Elimistö ja mieli kestävät varsin hyvin lyhytaikaista stressiä. Ongelma asiasta tulee vasta, jos stressistä tulee pitkäkestoista, etkä pysty laskemaan kierroksia edes silloin, kun pahin kiire helpottaa.
Voit kokea stressioireita, kuten univaikeuksia, ruokahaluttomuutta tai mielialan vaihtelua. Kysy itseltäsi, kuinka kauan tilanne on jatkunut.
Lue myös: Selätä stressi joogalla
Kun tunnet hukkuvasi töihin, on aika tarkastella omia rutiineja. Miksi olet jäänyt töissä jälkeen? Onko jotain, minkä voit korjata itse?
Strategiat töistä selviämiseen ovat tärkeitä, eikä ensimmäisenä mieleentuleva ratkaisu – työskennellä enemmän ja tinkiä tauoista – ole pitkällä aikavälillä kestävä. Asia on päinvastoin eli työkuorman alle nääntyessä tauot päivän aikana ja lepo pitkän työpäivän jälkeen ovat entistäkin tärkeämpiä.
Lue myös: 6 tapaa pitää taukoa arjessa
Mieti myös, onko työpaikalla asioita, jotka voitte yhdessä tehdä paremmin tai muuttaa, jotta tilanne paranisi. Tämä voi edellyttää keskustelua pomon kanssa. Kysy myös samoja hommia tekeviltä työkavereiltasi, miten he huolehtivat omasta ajanhallinnastaan.
Töissä ei tietenkään ole tarkoitus raataa koko päivää tauotta, mutta tilanteeseen on puututtava, jos häiriöitä tulee päivän mittaan niin paljon, ettet saa missään välissä tehtyä keskittyneesti töitä. Mieti siis, mitkä ovat sinua työpaikalla häiritsevät asiat.
Meitä kaikkia häiritsevät töissä erilaiset asiat, joten myös ratkaisun tilanteeseen on oltava jokaiselle erikseen räätälöity. Mieti siis, mikä omalla kohdallasi aiheuttaa sinulle töissä häiriöitä ja keskeytyksiä ja pohdi ratkaisuja, olipa kyseessä sitten avokonttorin melu tai jatkuvasti huomiota vaativat sosiaalisen median sovellukset.
Aikuisten älylaitteiden käyttöön saat hyviä vinkkejä täältä.
Jotta paineet töissä vähenisivät, myös olosuhteiden on muututtava. Et välttämättä saa muutosta aikaan yksin. Pomosi on lähin henkilö, joka voi muuttaa työpaikalla vallitsevia olosuhteita.
Jos et uskalla puhua aivan vielä pomollesi, ota yhteyttä ammattiliiton edustajaan, henkilöstöhallintoon tai hyvään työkaveriin, jonka kanssa voitte pohtia ratkaisuja.
Lue myös: 3 helppoa vinkkiä, joilla saat huolet hallintaan
Monilla saattaa olla työterveyshuollon kautta mahdollisuus jutella tarvittaessa psykologin kanssa.
Ota yhteyttä lääkäriin, jos stressin oireet eivät hellitä. Lääkäri voi sulkea pois vakavat sairaudet ja arvioida, tarvitsetko hoitoa ja sairauslomaa.