Mansikka puisella alustalla vehreässä kesämaisemassa
Mansikka

Mansikka on huippuherkku myös painonpudottajalle.

© iStock

Mansikka – kesän C-vitamiinipommi

Makea mansikka on monen kesäsuosikki, ja syystäkin. Kesän herkkumarja sisältää runsaasti C-vitamiinia mutta niukasti energiaa, joten se sopii erinomaisesti myös painonpudottajan herkkuvalikoimaan.

torstai 14. kesäkuuta 2018 teksti C. Dumanski

Mansikassa on kesän maku

Makoisa mansikka sisältää runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita. Mansikan sesonki on kuitenkin suhteellisen lyhyt, joten ota siitä kaikki irti. Kerromme, miten monipuolisesti mansikkaa voi hyödyntää – ja paljon muuta! 

Kysymyksiä ja vastauksia mansikasta

Mitä mansikka sisältää?

Mistä mansikan punainen väri tulee?

Mansikan punainen väri tulee antosyaaneista, jotka ovat voimakkaita antioksidantteja.

Miksi mansikkaa kannattaa syödä?

Mansikka on painonpudottajan ykkösherkku

Mansikka sisältää muhkein mitoin vitamiineja ja kivennäisaineita mutta vain vähän energiaa: 100 grammassa mansikkaa on vain 45 kilokaloria. 

Mansikka suojaa sydäntä

Monien muiden kasvisten tapaan mansikka sisältää runsaasti vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja, jotka auttavat suojamaan sydäntä ja verisuonia. 

Mansikan on myös osoitettu laskevan veren epäterveellisen kolesterolin määrää. Vuonna 2014 julkaistussa tutkimuksessa osallistujat söivät kuukauden aikana päivittäin 500 grammaa mansikoita tavallisen ruokavalionsa lisänä, ja mansikkalisällä todettiin olleen selkeästi edullinen vaikutus veren kolesteroliarvoihin.

Mansikka sisältää runsaasti C-vitamiinia

100 grammassa mansikkaa on 45,6 mg C-vitamiinia eli enemmän kuin C-vitamiinipommien ykköseksi usein mielletyssä appelsiinissa, jossa C-vitamiinia on 36,7 mg 100 grammassa.  (lähde: Fineli)

VINKKI:Tiesitkö, että jo 7–8 mansikkaa (100 g) riittää täyttämään päivittäisen C-vitamiinitarpeen? 

Mansikka jarruttaa Alzheimerin tautia

Mansikka sisältää flavonoidia nimeltä fisetiini, joka toimii elimistössä antioksidanttina. 

Fisetiiniä on monissa marjoissa ja hedelmissä, mutta erityisen runsaasti sitä on mansikassa. Mansikka voikin tutkimusten mukaan auttaa pienentämään Alzheimerin taudin riskiä.

Milloin on mansikan sesonki?

Mansikkasesonki on kesäsäästä riippuen kesä- ja heinäkuussa.

Mansikkasesonki
Mansikkasesonki

Paras mansikka-aika

Miten mansikkaa säilötään ja syödään?

Tuoreet mansikat

Mansikka maistuu parhaalta tuoreeltaan eli poimintapäivänä tai sitä seuraavana päivänä. Marjat säilyvät kuitenkin jääkaapissa pari päivää. Jos säilytät mansikoita jääkaapissa, ota ne huoneenlämpöön pari tuntia ennen syömistä, jotta marjat ovat syöntihetkellä huoneenlämpöisiä.

Huuhtele mansikat kantoineen

Huuhtele mansikat ennen tarjolle panoa kantoineen, jotta vesi ei pääse marjan sisään.

Mansikkaa pakastimeen

Jos mansikkaa jää yli, voit pakastaa marjat ja käyttää ne myöhemmin esimerkiksi smoothieihin tai hilloihin. Mansikka säilyy pakastimessa 8–10 kuukautta.

Miten mansikkaa voi hyödyntää kotikeittiössä?

Mansikka sopii hyvin esimerkiksi smoothieihin. Kokeile pirteää smoothieta, johon tulee mansikkaa, banaania, inkivääriä ja limetin mehua.

Mansikka käy hyvin myös kesäiseen salaattiin esimerkiksi pähkinöiden kanssa.

Muista myös perinteinen kesäherkku eli mansikat maidon kera. Kokeile mansikkaa yhdistettynä myös suolaiseen, kitkerään tai vahvaan makuun, kuten fetajuustoon, balsamietikkaan tai pippuriin. 

Onko mansikka itse asiassa marja?

Vai onko se siemen, hedelmä vai jotain ihan muuta? Olet varmasti joskus kuullut väitettävän, että mansikka ei olisi edes marja. Mutta mikä se sitten on? Kerromme, mihin ryhmään punainen herkku kuuluu. 

Mansikka ei todellisuudessa nimittäin ole lainkaan marja. Kasvitieteellisessä mielessä mansikka on epähedelmä. Marjaksi luokitellaan sikiäimestä muodostunut solukko, jota mansikassa edustavat vain pienet siemenet sen ulkopinnalla. Mansikan punainen osa on pohjusmarja, joka kannattelee pinnalla olevia siemeniä. Mutta miksi mansikkaa pitäisi sitten kutsua?

Mansikka on ruusukasveihin kuuluva kasvi, kasvitieteellisesti epähedelmä, mutta yleiskielessä se tunnetaan toki marjana.

Mihin ruokiin mansikka sopii?

KUNTO PLUS on hulluna mansikoihin, joten sivustoltamme löytyy runsaasti mansikkareseptejä. Kokosimme alle parhaat ohjeemme, joiden avulla voit syödä mansikkaa joka aterialla!

Mansikkaa aamiaiseksi

Chiapuuro mansikoiden ja granaattiomenan siementen kera

Aloita aamu chiapuurolla, joka antaa energiaa pitkälle päivään. Tässä resepti herkulliseen ja terveelliseen puuroon, johon tulee lisäksi mansikoita ja granaattiomenan siemeniä. ➡️ Tästä reseptiin

Ananassmoothie mansikoiden ja granolan kera

Herkuttele eksoottisella aamusmoothiella, jonka päälle tulee mangoa ja mansikkaa. ➡️ Tästä reseptiin

Mansikkaa aamupäivään

Mansikka-raparperimehu

Vaihda aamupäivän kahvikuppi maukkaaseen mansikka-raparperimehuun. ➡️ Tästä reseptiin

Mansikkasmoothie

Suomalaistutkimuksen mukaan mansikoiden, mustaherukoiden, karpaloiden ja mustikoiden sekoitus on erityisen terveellinen. Reseptissämme mansikka yhdistyy makeaan mustikkaan ja kirpakkaan puolukkaan. ➡️ Tästä reseptiin

Mansikkaa lounaaksi

Broilerisalaatti mansikoiden kera

Unohda tylsät eväsleivät ja kokeile broilerisalaattia, johon mansikka tuo ihanaa makeutta. ➡️ Tästä reseptiin

Mansikkaa iltaan

Terveellinen jäätelö mansikasta ja raparperista

Iskikö makeannälkä? Moni kaipaa iltaisin jotain makeaa. Tyydytä makeannälkä herkullisella kotitekoisella jäätelöllä, jossa maistuu mansikka. ➡️ Tästä reseptiin

Muista, että mansikka on sellaisenaan syötynä myös oiva välipala. 50 mansikassa tai 250 grammassa mansikkaa on vain 100 kilokaloria.

Mansikkaa illalliseksi

Lihakääryleet perunoiden, parsakaalin ja mansikoiden kera

Kutsu perhe tai ystävät pöydän ympärille nauttimaan naudanlihakääryleitä perunoiden, parsakaalin ja mansikoiden ryydittäminä. ➡️ Tästä reseptiin

Mansikkaa jälkiruuaksi

Suklaa-banaaniletut mansikoiden kera

Koristele herkulliset suklaa-banaaniletut mansikoilla, niin makunautinto on täydellinen. ➡️ Tästä reseptiin

Suklaakuorrutettu banaanikakku mansikoiden kera

Etsitkö hyvää kakkureseptiä? Kokeile gluteenitonta ja sokeritonta banaanikakkua, joka viimeistellään suklaakuorrutuksella ja mansikoilla. ➡️ Tästä reseptiin

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Kuinka usein teet ruokaa itse?

KUNTO PLUS suosittelee