Katkaravut

Katkaravut ovat terveellistä herkkua. Lue, mistä niiden terveellisyys on peräisin ja katso samalla muut vinkit.

Kaksi katkarapua muodostaa sydämen

Tiesitkö tätä? Kuorellisten katkarapujen pussissa kerrotaan pyyntipaikka ja -tapa. Glaseerausprosentti tarkoittaa pakastamisessa käytetyn veden määrää.

Katkarapujen syönti kannattaa

Pienet ja suuret kuoritut tai kuorelliset katkaravut kuuluvat terveellisen keittiön raaka-aineisiin. Katkaravut keitetään useimmiten heti pyyntipaikalla merivedessä.

Katkarapujen ravintosisältö

  • Sinkki: Katkarapujen sisältämä sinkki auttaa pitämään ihon terveenä ja hiukset ja kynnet kunnossa. Liian vähäinen sinkin saanti näkyy ihossa esimerkiksi ihottumana.
  • Proteiini, joka pitää kylläisenä.
  • Suhteellisen vähän energiaa grammaa kohti.
  • Katkarapujen sisältämä runsas kolesteroli ei nosta veren kolesterolia.
  • Katkaravuissa on runsaasti seleeniä, joka voi auttaa pienentämään tiettyjen syöpien ja sydän- ja verisuonitautien riskiä.

Katkaravut sopivat treenin jälkeen syötäviksi

Katkaravuissa on paljon lihasten kasvuun tarvittavaa proteiinia, jota kannattaa nauttia treenin jälkeen. Omega-3-rasvahapot nopeuttavat palautumista.

Katkaravut sopivat laihduttajalle

Katkarapujen proteiini pitää pitkään kylläisenä ja kiihdyttää aineenvaihduntaa. Vähäkaloriset katkaravut sopivat hyvin painoaan tarkkailevan ruokavalioon.

Näin nautit katkarapuja terveellisesti

Terveellisyyden kannalta on yhdentekevää syötkö katkaravut sellaisenaan vain esikeitettyinä, kuumennettuna tai grillattuna. Tärkeintä on syödä niitä suhteellisen paljon. Hyvä päiväannos on 75–100 g katkarapuja.

Katkarapujen säilytys

  • Sulata katkaravut vasta juuri ennen käyttöä siivilässä juoksevan kylmän tai viileän veden alla. Painele kevyesti liika vesi pois.
  • Äyriäiset pilaantuvat helposti. Sulatetut katkaravut säilyvät jääkaapissa hyvänä vain noin vuorokauden.
  • Sulaneita katkarapuja ei saa pakastaa uudelleen. Jos sulatetut katkaravut ovat kuivia ja nahkeita, ne ovat pilalla ja ne on syytä heittää pois.

Samankaltaisia ruoka-aineita

Muutkin äyriäiset, esimerkiksi sinisimpukat, sisältävät omega-3-rasvahappoja. Eniten niitä on scampeissa (eli meriravuissa eli keisarihummerissa eli langustiinissa) ja jokiravuissa. Runsaasti eri mereneläviä sisältävä paella tai äyriäisrisotto on mainiota terveysruokaa sydämelle.

Katkaravut tekevät hyvää sydämelle

Newsletter background