Kaurahiutaleet

Kaurahiutaleissa on runsaasti beetaglukaani-nimistä hiilihydraattia, joka laskee sekä kokonaiskolesterolia että pahaa LDL-kolesterolia.

Kaurahiutaleiden sisältämän beetaglukaanin on todettu laskevan kolesterolia.

© iStock

Tärkein vaikutus

Noin 80 % elimistössäsi olevasta kolesterolista on oman maksasi tuottamaa. Syömällä kaurahiutaleita voit tasapainottaa veresi kolesterolipitoisuutta terveelliseen suuntaan.

Kaurahiutaleet sisältävät beetaglukaaneja, vesiliukoisia kuituja, jotka sitovat suolistossa sappisuoloja niin, että maksa joutuu tuottamaan niitä lisää. Siihen maksa tarvitsee veressä olevaa kolesterolia.

Kun syöt aamiaisella kaurahiutaleita, panet elimistösi syömään osan haitallisesta LDL-kolesterolistaan. Toisin kuin muut viljat, kaura sisältää jonkin verran rasvaa. 40 % kauran rasvasta on kuitenkin sydämelle terveellistä kertatyydyttymätöntä rasvaa.

Lue lisää kolesterolista

Terveellisin tapa nauttia

Ripottele 25–30 g kaurahiutaleita sellaisenaan piimän tai jogurtin päälle tai smoothieen tai syö kaurapuurona.

Samankaltaisia ruoka-aineita

Kauran lisäksi beetaglukaaneja on erityisesti ohrassa.