Rasvainen kala
Rasvainen kala

Sisällytä ruokavalioosi runsaasti rasvaista kalaa, kuten lohta tai makrillia, jos haluat ehkäistä verisuonien kalkkeutumista eli ateroskleroosia.

© iStock

Muista sydäntäsi kalalla

Rasvaista kalaa syömällä lasket veren triglyseridipitoisuutta, jolloin rasva ei kovetu suonien seinämiin. Kerromme, millaisia terveysvaikutuksia rasvaisella kalalla on, miten valmistat siitä terveellisen aterian ja kuinka paljon sitä tulisi syödä.

perjantai 21. kesäkuuta 2013 teksti M. Kreutzer

Rasvaisen kalan tärkeimmät vaikutukset

Rasvainen kala, kuten lohi, kirjolohi ja makrilli alentavat triglyseridien määrää veressä ja ehkäisevät siten verisuonten rasvoittumista. Tutkimusten mukaan sydän- ja verisuonitautien riski voi laskea jopa puoleen, jos syö usein rasvaista kalaa. Vaikutuksen arvellaan johtuvan kalaöljyn tulehdusta lievittävästä vaikutuksesta.

Näin syöt kalaa terveellisesti

Helpoin tapa nauttia kalaa on voileivän päällä. Yksi eväsleipä lounaalla, jonka päällä on runsaasti rasvaista kalaa, täyttää tarpeen. Päiväsaannin voi jakaa myös eri aterioille. Tärkeintä on, että tulet viikon mittaan nauttineeksi 300–400 g rasvaista kalaa.

LUE MYÖS: Mäti on kaunista ja hyvää

Rasvainen kala voi ehkäistä verisuonten kalkkeutumista

Kaikki rasvaiset kalat – lohikalat, silli, ankerias, sardiinit ym. ja keskirasvaiset silakka, muikku, siika ja silakka – sisältävät samoja hyvää tekeviä aineita. Suosi vapaana kasvanutta tai ekologisesti kasvatettua kalaa.

Makrillin vaikutus sydämeen

Rasvainen kala uittaa kolesterolin suonista.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Missä juokset mieluiten?


KUNTO PLUS suosittelee