Sydän sykkii pavuille

Valkopavut pitävät verenpaineen ja kolesterolin aisoissa.

Tärkein vaikutus

Valkopapu on erinomainen kaliumin lähde. Liian niukka kaliumin saanti nostaa verenpainetta ja kasvattaa rytmihäiriöiden vaaraa. Kaliumia saa muistakin lähteistä, mutta pavut ovat monella muullakin tavalla terveellistä ruokaa. Niitä kannattaa suosia mm. siksi, että niiden hitaasti imeytyvät hiilihydraatit alentavat LDL-kolesterolin määrää veressä, ja lisäksi ne sisältävät liukenevaa kuitua, joka sekin kaunistaa kolesterolilukuja.

Terveellisin tapa nauttia

Liota kuivattuja papuja vedessä yön yli, vaihda vesi ja keitä pavut pehmeiksi. Kypsennettyjä papuja voi lisätä myös ruokaisaan salaattiin korvaamaan lihaa, viljaa ja joitakin kasviksiakin. 50–75 g:n papuannos (kuivapaino) on mainio lisuke päivän pääaterialle. Sen ansiosta voit puolittaa aterian liha-annoksen.

LUE MYÖS: Oppaassa esittelyssä 12 eri lajia

Samankaltaisia ruoka-aineita

Ruskeat pavut ja linssit sisältävät monia samoja hyvää tekeviä aineita kuin valkopavut. Linssien kaliumpitoisuus on kuitenkin vain noin puolet papujen kaliumpitoisuudesta.

No nyt on yksinkertaista elää terveellisesti!

KUNTO PLUSsan keskeisin tavoite on tehdä terveellisistä elämäntavoista helppoja toteuttaa. Tätä tavoitetta silmälläpitäen olemme uudistaneet nettitarjontamme niin, että se sisältää välineet ja kannustusta hyvinvointia edistävään elämäntapaan nyt ja aina.
Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla
  • Suosikit kätevästi saataville omalle sivulle

Juuri nyt: Kokeile 30 vrk ilmaiseksi


Newsletter background