Kvinoa on sydämen suosikki

Tehokkailla antioksidanteilla ladatut siemenet.

perjantai 21. kesäkuuta 2013 teksti M. Kreutzer

Tärkein vaikutus


Quinoan, kinuan eli kvinoan siemeniä käytetään viljan tapaan. Ne puolustavat sydämen terveyttä laajalla rintamalla.

Toisin kuin bulgurin ja tumman riisin kaltaiset viljatuotteet, kvinoa sisältää jonkin verran kertatyydyttymätöntä rasvaa ja omega-3-rasvahappoja, jotka lisäävät hyvän HDL-kolesterolin määrää veressä. Kvinoassa on runsaasti myös vesiliukoista kuitua, joka alentaa veren LDL-kolesterolipitoisuutta.

Kvinoan parhaat valtit ovat kuitenkin antioksidantit kversetiini ja kemferoli, joita on vähäisempinä määrinä myös sipulissa ja marjoissa. Nämä antioksidantit ehkäisevät kolesterolin kertymistä valtimoiden seinämiin ja siten verisuonten ahtautumista. Lisäksi kvinoan verensokerivaikutus on loivempi kuin viljojen, kiitos sen suotuisan kuitu-, rasva- ja proteiinikoostumuksen.

Terveellisin tapa nauttia


Huuhtele 0,5–1 dl kvinoaa ja keitä se kuin riisi. Erityisen terveellistä salaattiin tai muihin kasviksiin sekoitettuna.

Samankaltaisia ruoka-aineita


Kvinoa on terveellisempää kuin täysjyvävilja. Villiriisillä ja kokonaisilla ohranjyvillä on jossain määrin samoja ominaisuuksia.

Kvinoan vaikutus sydämeen

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Missä juokset mieluiten?


KUNTO PLUS suosittelee