Kvinoa on sydämen suosikki

Kvinoa tekee sydänterveydelle hyvää.

Kvinoassa on runsaasti kuitua ja proteiinia.

© wichmann + bendtsen

Kvinoan tärkein vaikutus

Quinoan, kinuan eli kvinoan siemeniä käytetään viljan tapaan. Ne edistävät sydämen terveyttä laajalla rintamalla.

Toisin kuin bulgurin ja tumman riisin kaltaiset viljatuotteet, kvinoa sisältää jonkin verran kertatyydyttymätöntä rasvaa ja omega-3-rasvahappoja, jotka lisäävät hyvän HDL-kolesterolin määrää veressä. Kvinoassa on runsaasti myös vesiliukoista kuitua, joka alentaa veren LDL-kolesterolipitoisuutta.

Kvinoan parhaat valtit ovat kuitenkin antioksidantit kversetiini ja kemferoli, joita on vähäisempinä määrinä myös sipulissa ja marjoissa. Nämä antioksidantit ehkäisevät kolesterolin kertymistä valtimoiden seinämiin ja siten verisuonten ahtautumista. Lisäksi kvinoan verensokerivaikutus on loivempi kuin viljojen, kiitos sen suotuisan kuitu-, rasva- ja proteiinikoostumuksen.

Terveellisin tapa nauttia kvinoaa

Huuhtele 0,5–1 dl kvinoaa ja keitä se kuin riisi. Kvinoa on erityisen terveellistä salaattiin tai muihin kasviksiin sekoitettuna.

Samankaltaisia ruoka-aineita

Kvinoa on terveellisempää kuin täysjyvävilja. Villiriisillä ja kokonaisilla ohranjyvillä on jossain määrin samoja ominaisuuksia.

Kvinoan vaikutus sydämeen