Nainen, jolla vahvat pakaralihakset
Pakaratreeni

Pakaralihakset eivät vahvistu itsestään, vaan vahvat pakarat vaativat tehokasta treeniä. 

© wichmann+bendtsen

Vahvoista pakaroista hyötyy koko keho

Pakaralihasten vahvistamiseen on tasan yksi keino: lihaskuntotreeni. Alta löytyvillä 8 harjoitteella vahvistavat pakaroiden ja jalkojen lihaksia tehokkaasti.

perjantai 6. lokakuuta 2017 teksti M. Korsgaard

7 hyvää syytä vahvistaa pakaralihaksia

  1. Ryhti kohenee: Vahvat pakarat parantavat ryhtiä, sillä pakaralihakset tukevat selkärankaa istuessa, seistessä ja kävellessä.
  2. Kulutus tehostuu: Mitä enemmän lihasmassaa, sitä enemmän energiaa kuluu levossa, liikunnassa ja palautuessa.
  3. Juoksu tehostuu: Vahvat pakara- ja reisilihakset tukevat juoksua ja lisäävät kestävyyttä.
  4. Tukea selälle: Vahvat pakaralihakset suojaavat selkärankaa, koska ne vaimentavat iskuja, jotka kohdistuvat kehoon juoksun aikana.
  5. Voimat kasvavat: Mitä vahvemmat reidet ja pakarat, sitä tehokkaampaa on juoksu ja kiihdyttäminen. Parantuneesta reaktionopeudesta on hyötyä juostessa, hypyissä ja nostoissa.
  6. Loukkaantumisriski pienenee: Vahvat reidet ja pakarat kestävät rasitusta, ja loukkaantumiset vähenevät. Uupuminen heikentää keskittymistä ja lisää loukkaantumisia.
  7. Arki helpottuu: Voimakkaat pakarat helpottavat myös monia arjen askareita ja tilanteita. Esimerkiksi portaiden nouseminen ja pyöräily tuntuvat kevyemmiltä.

Tehokkaat harjoitteet löytyvät alempaa sivulta

Harjoittele näin

  • Tee 8 harjoitteen ohjelma 3 kertaa viikossa. Älä tee lihastreeniä peräkkäisinä päivinä, koska lihasten on annettava palautua ja levätä ennen seuraavaa treeniä.
  • Tee joka harjoitetta 10 toistoa. Toista koko 8 harjoitteen treeni 3–6 kertaa oman kuntosi mukaan. Käytä niin painavia käsipainoja tai kahvakuulia, että jaksat juuri ja juuri tehdä jokaisen sarjan kaksi viimeistäkin toistoa.
  • Lämmittely on tärkeää, joten käytä 10 minuuttia lämmittelyyn ennen treeniä. Voit lämmitellä esimerkiksi hölkällä, soutulaitteella tai crosstrainerilla.

Katso alta 8 tehokasta voimaharjoitetta


Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Kuinka usein teet ruokaa itse?

KUNTO PLUS suosittelee